Svar: Sove i barnevogn mere end 40 min.
4. august 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Mathildes mor
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Netop i 3-4 måneders alderen sker der rigtig meget med børns udvikling, både motorisk og mentalt. Og samtidig med dette, så sker der også en fysiologisk ændring i barnets søvn. Det betyder, at jeres datter får tendens til at powernappe mere. Hun sover pludselig kortere lure i løbet af dagen, hendes søvn er ikke længere så lang og sammenhængende, og hun vil ofte også have en tendens til at gå sent i seng til natten. At hun først sover ca 21.30 er således helt normalt for alderen.
At hendes søvn ændrer sig fysiologisk, betyder at den nu begynder at indeholde flere stadier. Når vi voksne sover, så er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og det samme sker hos børn i 3-4 måneders alderen. Det gør, at hun lige nu har en alder, hvor hun kan have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Hun vågner måske efter ca. 40 minutter, fordi hun skifter søvnstadie der og i stedet for at sove videre, så vågner hun op… Det kan her være nødvendigt netop at stå parat ved hende eller ligge sammen med hende, vugge hende lidt, kærtegne lidt, give hende sut eller give hende lidt mere bryst, hvorved hun så kommer videre i søvnen og får sovet en lidt længere lur.
At hun udvikler sig mentalt betyder, at hun nu begynder at opleve verden større og mere bevidst. Hun skelner mere og mere tydeligt rummet hun er i - hun har større rumfornemmelse. Når du sidder og ammer hende og far kommer ind i stuen, så slipper hun brystet og kikker efter far. Hun kan også slippe brystet og smile til dig, tage fat og die igen, slippe igen, pludre lidt, tage fat og slippe igen - og nu kan det nogle gange være sjovere at snakke og pludre me dig, end det er spændende at spise.
Hun skelner også mellem om I er ude eller hjemme, ligesom hun bliver mere og mere bevidst om, hvorvidt hun bliver holdt i din favn, i fars favn eller holdes af bedsteforældre eller andre. I 3-4 måneders alderen kan hun faktisk blive rigtigt ked af det, hvis bedsteforældre eller andre, som hun ellers kender godt, snakker for meget til hende eller holder hende…
Og det er netop alle disse ændringer, som gør at I kan komme ind i en rutine, hvor hun måske begynder at slatsove og slatspise lidt hele dagen igennem og det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på, hvis du kan sikre hende mindst en længere lur om dagen. Gerne en længere middagslur.
Og du kan netop hjælpe hende til dette ved at du putter hende i barnevognen og triller hende en tur for på den måde at holde hende sovende - eller du kan lægge dig med hende, amme hende i dobbeltsengen, lade hende falde i søvn ved siden af dig, amme hende igen, når hun begynder at vise tegn på at ville vågne og på den måde holde hende sovende. Så hendes indre ur stille og roligt begynder at fornemme behov for en længere lur midt på dagen. En længere lur vil sige en lur på mindst 1.5 time, gerne mere.
Mælk skal indgå som en fast del af hendes putteritual og det er rigtig fint, at du forsøger at lirke brystet ud og erstatte med sutten og derefter putter hende fra dig. Vær dog opmærksom på, at hun måske på grund af sin udvikling og spirende bevidsthed, kan have behov for to amninger mellem hver lur lige nu. Det vil sige, at du kan amme hende, når hun vågner af en lur, herefter leger I, pludrer I osv. Så skifter du hende, svøber hende og ammer hende igen - fra modsatte bryst - og putter hende. Når hun så vågner næste gang, så starter du med det bryst, hvor hun tog toppen sidst, ammer i bund der, leger, skifter ble og ammer så fra modsatte bryst, før hun så skal sove igen.
Det kan være en god idé hvis du kan svøbe hende imens du ammer hende, så hun er svøbt, når hun flyttes fra din favn og ned i egen seng eller i barnevognen. Det at være svøbt kan gøre skiftet fra din favn og ned hvor hun skal sove mindre svært for hende. Hun vil stadig føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Stå ved hende, lad dine hænder være på hendes krop, så hun kan mærke dig, vip hende lidt og lul hende i søvn på denne måde.
At amme hende to gange mellem hver lur, kan være med til at gøre, at hun ikke behøver brystet, når hun vågner efter 40 minutter og det kan derfor gøre jeres ture i barnevognen lidt lettere, hvis du ikke kan finde et sted at amme hende den ekstra gang:)
Det er rigtig fint, at du også triller hende i barnevognen og på den måde hjælper hende til at sove der. Du fortæller at du gerne vil have, at hun kan lære at sove i barnevognen uden at skulle være i bevægelse, det skal hun nok lære hen af vejen. Det du skal gøre er, at amme, putte hende i vognen, trille og når hun er stille, så holder du vognen stille. Hvis hun klynker, så triller du hende igen, og når hun atter er stille, så holder du vognen stille. På den måde kan hun på sigt lære at vognen ikke behøver være i bevægelse, for at hun kan sove:)
Det kan nogle gange hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at forlænge hendes vågne og aktive periode lidt. Hun er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og det er vigtigt, at hun stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt, før hun bliver puttet. Badet har en god virkning her:)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner og starter ofte dagen med en ekstra amning.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Når hun vågner, ammes hun, kommer herefter i bad og aktiveres både motorisk og mentalt, smøres med creme, frotteres godt i håndklædes osv.
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3 lur
Aften: Ammes ofte hyppigt i løbet af aftenen og fylder sig på den måde godt op til natten.
Sen aften: Ammes
Midt nat: Ammes
Det kan godt være, at hun har behov for en 4. lur i løbet af dagen/aftenen. Det afhænger helt af, hvor tidligt hun står op og derfor af hvor tidligt hun sover alle sine lure.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan trække en stofble igennem suttens ring (hvis den har en ring). Det kan give lidt støtte ved ansigtet og hjælpe hende til bedre at holde sutten i munden. Samtidig kan kluden dufte lidt af dig, så hun stadig føler, at hun har dig i nærheden, kan dufte dig - ligesom når hun ligger tæt i din favn, dufter dig og mærker dit tøj ved sit ansigt:)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske