Svar: Stadig ingen søvn

4. august 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sao

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Først - hvis jeres dreng trives med at sove 5 små lure hele dagen igennem, så må han faktisk gerne det. Det er ikke sådan, at han partout skal sove 3 lure. Selvom de fleste børn vil trives med en 3-lurs-rytme, så kan jeres dreng jo godt have det anderledes og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer. Måske vil det give mindre frustration for jer begge, hvis du blot følger hans behov, putter ham når han tydeligt er træt og parat og lader ham sove det, som han umiddelbart viser behov for - også selvom det nogle gange betyder at han så kun sover 30 minutter og andre gange sover 1.5 time…

Det er dog godt, hvis mindst en af hans lure kan vare mindst 1.5 time og du må meget gerne her lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og på den måde holde fast i at luren midt på dagen bliver en længere lur. Det er okay, at du med brystet hjælper ham videre i søvnen midt på dagen. Det, at han vænnes til at sove en længere lur her, kan hjælpe jer fremover.

Hvis han ikke trives med sine små lure hele dagen igennem, så kan det være en god idé at arbejde på en rytme, hvor han sover lidt længere og lidt færre lure. Og da han står tidligt op, vil det måske hos jer være 4 lure...

Samtidig sover han jo en meget lang nattesøvn - han går ofte til ro for natten allerede kl 18-19, som jeg læser dit brev og står så op kl 6.30-7.30 om morgenen. Det vil sige, at hans nat ofte er på 12-13 timer. Hans samlede søvnbehov er 15 timer i døgnet og det vil naturligt derfor forklare, hvorfor han om dagen så sover f.eks. 4 lure af 30 minutters varighed - samlet sover han jo så det han har behov for.

Du skal derfor prøve at vurdere, hvordan han egentlig trives og trives bedst. Så længe han får den søvn, som han har behov for, så betyder det ikke så meget, hvordan rytmen er og du må et eller andet sted tro på, at han har en naturlig evne til at regulere sit behov. Du skal derfor prøve at lægge mærke til, hvordan han virker, når han vågner. Vågner han med gråd, røde øjne, er pylret, klynkende, nulrer næse osv. så lyder det som om, at han ville have haft glæde af at sove lidt længere. Men vågner han op, kikker sig omkring, smiler til dig, virker klar til at møde verden, pludre osv. så har han sovet det han behøver - og ja, så vil han måske have brug for at blive puttet igen efter 1-1.5 time, men hvis han trives sådan, kan det være okay…

Du fortæller at I er begyndt med skemad om formiddagen og det lyder rigtig fint. Netop skemaden vil hjælpe jer til lidt mere rytme på sigt. Det vil her være rigtig godt, at du begynder at servere skemad til nogenlunde fast tid, fordi de faste spisetider også vil påvirke hans indre ur og dermed være med til at skabe lidt mere rytme. Sammen med skemaden, skal du give vand af kop og så skal han fortsat tilbydes bryst (og/eller flaske) før han så bliver puttet til en lur. Det er godt, hvis mælk fortsat kan indgå som en fast del af putteritualet og det er vigtigt, at han har plads i maven til både skemad og væske/mælk.

Det er vigtigt, at du ikke giver ham for store mængder skemad og det er meget fint, hvis han kan spise ½ dl. Og det lyder sådan :) Det vil være bedre, at du så giver ham ½ dl 2 gange dagligt end at du giver ham 1 dl på en gang. Derfor vil jeg anbefale dig, at ...

Annonce

... du nu forsøger med ½ dl. frokost og aften. Det er vigtigt, at hans mave holdes igang. Det er naturligt at afføringen bliver fastere i takt med at han får mere fast mad, men han må ikke få hård mave, og han skal ikke have svært ved at komme af med sin afføring. Mængden skal holdes nede, for at sikre at skemaden ikke fylder så meget, at det tager pladsen op for mælken/væsken.

Det kan nogle gange også være en god idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. På den måde kan du forlænge hans vågenperiode før han så forhåbentlig kan sove en lidt længere middagslur. Du må som sagt gerne lægge dig med ham, når han skal sove midt på dagen, for her at holde ham bedre sovende:)

En plan kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen begynder

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur, puttes evt i barnevognen, så han lære at sove i den:)

Frokost: Tilbydes lidt grød, max ½ dl., vand af kop.

Kommer i bad, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt.

Ammes og puttes til middagslur og du må her gerne lægge dig med ham :)

Eftermiddag: Ammes og sover dagens 3. lur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften: Tilbydes lidt grøntsagsmos, max ½ dl. vand af kop.

Ammes og sover måske en 4. lur. Det kan også være, at han går til ro til natten allerede her og sover en længere nattesøvn…

Sen aften: Ammes og sover videre

Midt nat: Ammes og sover videre

Så som du kan se ud af denne plan, så er der plads til 3-4 lure i løbet af dagen, men hvorvidt jeres dreng trives på denne måde eller skal have lov til at selvregulere mere, afhænger helt af, hvordan du oplever at han trives bedst:)

Du skal som udgangspunkt ikke holde ham vågen i 2 timer, hvis han er træt allerede efter 1-1.5 time. Han skal naturligvis have lov til at sove, når han viser behov for det. Du skal dog samtidig prøve at vurdere, om han reelt er træt eller måske gaber fordi han keder sig, har brug for lidt aktivitet og derfor vil være mere parat til at sove, hvis du aktivere ham f.eks. med et bad og så putter ham lidt senere… Det kan være svært helt at vurdere, hvorfor han i denne alder gaber - om det er træthed eller brug for aktivitet:)

Det vil være rigtig godt, hvis du kan lægge dig med ham fremfor at du skal sidde med ham, vugge ham i dine arme, hoppe med ham og lignende. Han bliver ikke fysisk lettere, tværtimod, og det bliver sværere at få ham til at falde i søvnuden at være i favn, hvis han lærer at det foregår på denne måde. Prøv derfor om du nogle gange kan lære ham at sove, ved at han ligger ved siden af dig eller ved at du efter amning putter ham i barnevognen og triller ham en tur. Og de gange, hvor du så må sætte dig med ham, gynge ham i dine arme, så må det være sådan - men prøv om du kan undgå, at det er hver gang han skal sove… Du må gerne gøre det til en fast vane også at trille ham i barnevognen mindst en gang om dagen, så han lærer at sove i denne, hvilket naturligt vil være rigtig dejligt for jer alle fremover.

I må gerne prøve at putte ham i seng om aftenen og se om han så sover bedre. Måske har han brug for en 4 lur netop om aftenen og vågner så op, har en aktiv periode og går senere i seng. Måske vil han sove en længere nattesøvn… I må forsøge jer lidt frem:)

Håber du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!