Brev:
Stadig ingen søvn
4. august 2015
Alder:
4 mdr.
Stadig ingen søvn
Hej Helen.
Jeg har igen igen, et spørgsmål til min søns dårlige søvn dag og nat.
Han vil som sagt kun sove 30 min af gangen om dagen og helst i arme. Jeg kan nogle dage være heldig, at få ham til at sove 1 1/2-2 timer én gang om dagen ved, ved at ligge mig og amme når han vågner efter den 1/2 time eller hvis jeg hopper på en fitness bold med ham. Og som tidligere skrevet er han begyndt at vågne ca. hver time fra han bliver puttet kl. 22 og natten igennem.
Du har skrevet, at det vil være godt at arbejde hen mod 3 om dagen. Men her bliver det ofte til 4-6 lurer fordi han kun sover de korte lure. Han er også død træt om aften, efter kl 18 og kan tit derfor sove 1-2 lurer inden vi går i seng. Han vågner mellem 6:30-7:30 om morgenen. I dag stod vi fx op kl. 7 men allerede kl. 7:50 var han pylleret, røde øjne og var træt. Og det synes jeg tit er et mønster at han efter 1 eller 1,5 time er træt. I dag synes jeg ikke jeg har bestilt andet end at skulle få ham til at sove fordi han simpelthen har virket så træt hele dagen men ikke vil sove mere end de korte stræk.
Som du også har skrevet, sker der rigtig meget i søvnen ved 3-4 mdrs .alderen. Min dreng bliver 5 mdr om 2 uger, men hans søvn har stortset været sådan her siden han blev født. Men jeg synes simpelthen han slatspiser hele dagen. Når han tager brystet så spiser ham max 5 min af gangen og så vil han ikke mere. Jeg har prøvet at strække ham lidt så der gik 2-3 timer mellem at han spiste og jeg har prøvet at tilbyde brystet både når han står op og når han skal puttes. Men det bliver igen kun slatspisen, også selvom der er ro og fred til han kan spise, og ikke bliver forstyrret.
Jeg har ind i mellem held med at give ham flaske, men her spiser ham også max 80-100 ml af gangen på en god dag. I dag spiste ham kun 1-2 min ved brystet og tog bagefter 70 ml fra flaske. Men han har hidtil taget fint på og han virker bestemt ikke til at blive lettere :-)
Jeg giver også grød om formiddagen men det bliver ikke til mere end 1/2- 3/4 dl. Han har nu også kun afføring hver 2 dag, nogle gange kan der gå 3 dage i mellem og konsistensen er noget tykkere. Og det er som om han kun kan komme af med noget hvis jeg først massere maven og derefter trykker hans ben op af, så han kan få presset ordentligt.
Nå for lige at opsumere mine spørgsmål :-) Mht til at han bliver hurtigt træt. Skal jeg prøve simpelthen holde ham hen 2 timer mellem hver lur og så først putte ham der? Og hvordan vil du foreslå vi bedst kan arbejde hen mod 3 (4) lurer om dagen?
Tre ud af fire gange vugger jeg ham til ro på armen og så sidder jeg og vugger i en gyngestol mens han sover, simpelthen fordi så kan jeg få "slappet af lidt" og sidde og se lidt tv Og jeg kan ind i mellem være heldig at nå og vugge ham videre i søvnen inden han vågner for meget - det er endnu ikke lykkes i barnevognen. Hvis han kommer i barnevognen så skal jeg gå med den hele tiden eller vugge ham. Men nu er jeg kommet i tvivl, om det vil være bedst at putte ham i barnevognen hver gang? Da jeg på sigt gerne vil have at han kunne tage sine (forhåbentlig længere) lurer i barnevognen.
Du har også skrevet til mig at det er helt normalt at børn først sover kl. 22 om aften. Min dreng er jo faktisk rigtig træt fra kl. 18-19 om aften. Kunne det være en ide at prøve og putte ham i sin seng her? i stedet for at han sover på armen af os i stuen. Dette gør vi fordi vi synes det er lidt omsonst at få ham puttet i sin seng og så vågner han alligevel efter de 30 min.
Igen mange tak for en god brevkasse.
Venlig hilsen
Sao