Svar: Natteuro

28. juli 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sao

Tak for dit brev :)

Det er helt rigtigt, at den store udvikling, som jeres dreng går igennem lige nu - både motorisk og mentalt - også påvirker hans nattesøvn. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover, og det betyder at han lige nu har ekstra meget drømme aktivitet. Han kan derfor, som du så fint beskriver, ligge og kaste hovedet fra side til side, slå ud med arme og ben, smågræde, klynke - og nogle gange faktisk også ligge og grine i søvne. Det foregår alt sammen imens han sover og fordi han drømmer:)

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at berolige ham med dine hænder og nærhed, så du netop med hænderne hjælper ham til fysisk ro. Når han kan mærke dine hænder på sin krop, så vil han ofte falde mere til ro. Nogle børn har glæde af, at man direkte samler deres hænder og holder deres hænder samlet på brystkassen. Så føler de sig holdt sammen og kan bedre finde ro. Andre børn har glæde af at sove svøbt - han er nok for stor til svøb, men så kan han puttes i en sovepose. Det kan være en pose, hvor armene ligger frit, men hvor benene og kroppen er i en pose - der findes forskellige modeller, det kan også være en voksipose eller lignende type.

Hvis han ikke kan finde ro på denne måde, og han er ked af det, så skal du naturligvis tage ham op og trøste ham - og har han brug for mælk, så skal han ammes eller tilbydes flaske. Du fortæller, at du ofte giver ham bryst, og at han vågner 4-6 gange om natten - får han bryst hver gang? Hvis han gør det, så vil det være rigtig godt, at du nu er opmærksom på at få ham fyldt ekstra op med mælk om dagen.

Han er fysisk ved at være så stor en dreng, at han har behov for mere mad. I første omgang skal hans mælkeindtag sættes op og dette viser han ofte netop ved at søge brystet ekstra om natten. Når man ammer hyppigt om natten, så øges mælkemængden, fordi du der producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. At han søger brystet om natten kan derfor også være tegn på behov for mere mælk.

Han vil om dagen let kunne lade sig forstyrre, når han skal spise. Børn i denne alder vil rigtig gerne følge med og kan godt ligge og lege med brystet (eller ...

Annonce

... flaske), sutter lidt, slipper, smiler, sutter lidt igen, slipper igen, pludrer osv. Og når far så kommer ind i stuen, så er det sjovere at kikke efter far, end det er at spise. Derfor kan man komme ind i en rytme, hvor han måske begynder at slatspise lidt, og det vil også gøre, at han så søger brystet ekstra om natten. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at fylde ham lidt ekstra op om dagen. Nogle gange vil det hjælpe at tilbyde ham mælk to gange mellem hver lur, så han tilbydes mælk, både når han vågner og før han skal sove igen. Hvis du ammer, kan du med fordel derfor amme af to omgange.

Du skrev i dit sidste brev, at du gerne villle gå over til flaske. Derfor skal du naturligvis så give flaske i stedet for at amme ekstra. Det er også en måde, hvor på du kan sikre din dreng ekstra mælk, og fordelen her er, at du så præcist ved, hvor meget han har drukket.

Det er rigtig dejligt, at han vokser så godt, og jeg kan godt forstå, at du tænker at hans uro måske kan hænge sammen med vokseværk. Det kan naturligvis heller ikke udelukkes. Han er jo lige så lang som en 6 måneders baby :) Vokseværk er dog ikke noget, man normalt forbinder med så små børn. Han skal jo vokse 25 cm fra fødslen og til han bliver et år - nogle gange mere - ligesom han skal tredoble sin vægt. Så at han vokser rigtig meget er normalt for hans alder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hans størrelse/vægt har dog noget at sige i forhold til hans behov for mælk. Du skal regne med, at han nok skal have 140 ml pr kg. Det vil sige, at hvis han f.eks. vejer 7 kg, så skal han have kan 1000 ml mælk i døgnet. Vejer han mere, skal han naturligvis have mere. Hvis du fordeler dette på 6 flasker i døgnet, så skal han altså have ca. 170 ml i hver flaske. Hvis du stadig ammer, så vil du naturligvis ikke vide, hvor meget han får hos dig, og så må det blive et skøn, men når tanken er, at du vil stoppe amning, så bør du erstatte en amning med et fuldt måltid…

Det vil være rigtig godt, at du i første omgang øger hans indtag af mælk og hvis dette så ikke viser sig tilstrækkeligt, så vil det være en god idé at begynde i det små med lidt skemad..:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!