Svar: Søvnmønster har ændret sig
30. juni 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Lauras forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer og så må I ud fra dette selv vælge til og fra, hvad I tænker I kan bruge:)
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 12 måneder er 13.5 time i døgnet. Det vil sige, at hvis Laura sover f.eks. 10.5 time om natten fra kl 19.30 til 06, så vi det være rigtig fint med de to gange 1.5 time, som hun tidligere har sovet. Den rytme hun har haft før lyder således alderssvarende og relevant at arbejde på igen…
Som jeg læser jeres brev, så sover hun ikke længere formiddagslur, men puttes til en middagslur, som så bliver noget kort… Jeg tror faktisk ikke, at hun helt er parat til at springe formiddagsluren over, og der er i denne situation noget rigtigt i at "søvn avler søvn". Altså at hun rent faktisk vil begynde at sove lidt mere og sove bedre lure, hvis hun puttes to gange dagligt igen.
Det er her vigtigt, at I forsøger at stå op til fast tid hver morgen. Hvis hun nogle dage vågner kl 06 og andre dage først vågner kl 07, så vil det være sværere at passe resten af dagens rytme ind. Derfor vil det være en god idé, hvis du kan stå op med Laura til fast tid hver dag - uanset hvad dag på ugen det er - og det betyder også, at hvis hun ikke vågner af sig selv, så skal du vække hende. Du kan give en fleksiblitet på +/- en halv time.
Hun skal derfor også tilbydes morgengrød til fast tid hver morgen, så hun spiser mellem kl 7-7.30 - og dette uanset hvor tidligt eller sent hun er stået op. Hvis hun vågner kl 06, kan hun få grød kl 7.00. Hvis hun ikke er vågen af sig selv kl 07, så må du vække hende, så hun senest spiser grød kl 7.30. Netop for at få passet hendes formiddagslur ind, så hun føler sig træt og parat til at sove, når hun så puttes der.
En anden ting som spiller ind er naturligt hendes alder og udvikling. Det at hun nu begynder at rejse sig ved tingene, går mere og mere rundt, gør at hun både har en stor motorisk uro og også mental uro. Det er meget svært for hende at ligge stille. Hun har en rastløshed i kroppen og har svært ved at finde fysisk ro, når hun skal sove. Derfor tumler hun rundt, rejser hun sig osv. igen og igen. og hun har naturligt også svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne. Det er svært at overgive sig til søvnen og hun vil naturligt have en tendens til at protestere mod søvnen - en slags "jeg vil ikke sove, jeg vil hellere lege og opleve", hvilket der naturligvis også skal være plads til. Det betyder at mange børn i denne alder derfor sover lidt kortere lure og derfor også sover lidt mindre end man egentlig synes de bør, men det er stadig vigtigt at hjælpe dem til at få de to afbræk i løbet af dagen.
Og den store bevidsthed omkring verden gør naturligt også, at hun så drømmer ekstra meget, så når hun endelig sover, så vil hun ofte kunne ligge uroligt, småklynke, græde, hun vil kunne skubbe jer væk, når I forsøger at trøste osv. Alt sammen fordi hendes natlige uro skyldes drømmeaktivitet og hun sover derfor, når det sker.
Hun er også stadig så lille, at hun ikke forstår hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun har brug for at have jer helt tæt på, mærke jer, mærke at hun ikke er alene. Hvis hun ikke kan se jer, hvis mor f.eks. går på toilettet eller ud i køkkenet og lader Laura være alene i stuen, så kan hun blive oprigtigt ked af det. Når hun ikke kan se jer, kan hun føle sig forladt og alene.
Dette gør også, at hun godt kan have en tendens til at søge brystet ekstra hyppigt netop nu - og her skal du være opmærksom. Du skriver, at du ammer hende 3 gange i døgnet. og du skal være opmærksom på, at amningerne stille og roligt skal sættes ned med den alder hun har. Du må stadig gerne amme, men mælken må ikke fjerne appetitten og indtaget af mere rigtig mad. Og samtidig skal hun også kunne falde i søvn uden brystet… Kan hun det? Det er vigtigt at du, når du ammer hende, fjerner hende fra brystet, så hun lærer at sove uden at have brystet i munden. Du må gerne lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen, så hun får den ekstra nærhed og tryghed før hun skal sove middagslur, men det skal være sådan, at du ammer, hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Så hun ikke falder i søvn med brystet i munden.
Det samme gælder sutten. Du skriver, at I om natten giver sutten flere gange. Pas på med det. Hun kan risikere at få det, jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det handler om, at hun lærer, at hun kun kan sove med sutten i munden og derfor vågner og græder, klynker, hver gang sutten tabes, fordi hun har lært, at du så kommer den i munden på hende igen. Det betyder, at du kan risikere at skulle op og give hende sut i munden en gang i timen hver nat - det er uhensigtsmæssigt for både dig og hende.
Det samme gælder også flasken - du skriver, at hun normalt ikke har taget flaske, men hun tager imod den nu og får flaske med vand om natten. Det lyder som om, at hun drikker en del… Det er naturligvis helt okay med ekstra væske, det har været varmt de sidste nætter. Men det er ikke meningen, at hun skal have vand om natten i stedet for at blive ammet. Det er meningen, at hun skal kunne indtage både mad og væske nok hele dagen og ikke behøver hverken vand eller mælk om natten.
Derfor skal I være opmærksomme på at få hende fyldt rigtig godt op fra morgenstunden og også få sikret hende både mad og væske nok hele dagen igennem. Og måske skal hun lige nu puttes en lille smule senere til sine lure, for at hun er parat til at sove.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl 9.30. Sæt hende i barnevognen og tril hende en tur og lad hende opleve, mærke og fornemme og put hende så, når du kan se at hun er parat. Giv hende gerne ekstra vand på turen, så hun får ekstra væske her. Sover her måske kun 45 minutter og det er helt okay:)
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, pølse osv. Må også gerne få varm mad til frokost, det kan være rester af aftensmad, som du varmer her. Vand af kop.
Tilbydes en banan, en kop mælk eller vand - eller ammes her. Puttes til middagslur, måske først kl ca 13.30 og må så gerne sove 1.5 time eller mere, hvis hun kan :) Du må her overveje, om du vil putte hende i barnevognen eller lægge dig med hende i dobbeltsengen. Måske kan du variere, så hun nogle dage får mellemmåltid og puttes i barnevognen og de dage, hvor dette ikke kan passe, så lægger du dig og ammer hende i din seng, men arbejder på at hun ikke falder i søvn med brystet i munden.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med lidt letmælk, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i små og store stykker også gerne moset mad. Kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, får herefter børstet tænder. Grøden er med til at sikre, at hun ikke er sulten om natten:)
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20.
Sen aften 23-24: Ammes evt. Denne amning kan stille og roligt trappes ud, så hun lærer at sove igennem om natten uden at få hverken mælk eller vand i flaske. Hvis det lige nu giver ro, at hun ammes her, så bibehold amningen:) Vandet i flasken kan trappes ud, så hun får mindre og mindre - samtidig med at hendes indtag i dagtimerne skal sættes op.
Jeg håber at ovenstående tanker giver lidt idé om, hvad der sker hos jer, og at I også har fået lidt råd, som I kan arbejde videre med :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske