Svar: Ændret søvn ved 12 uger
25. juni 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Iben
Tak for dit brev og velkommen til :) Og dejligt at høre at du har læst min bog om børn og søvn, tak.
Det du fortæller lyder rigtig fint og alderssvarende. Det er helt naturligt og helt okay, at jeres datter sover 4 lure dagligt. Hun står tidligt op og vil naturligt derfor starte dagens første lur tidligt, hvorved hele dagens rytme rykkes frem - og hun har brug for den 4. lur. Den rytme må hun gerne have.
Det er meget positivt, at hun sover mindst en lidt længere lur i løbet af dagen og du må gerne som nu, lulle hende videre i søvnen, tilbyde sutten, trille en tur med hende osv. for på den måde at holde hende sovende:) Præcist som du forsøger med luren mellem kl 11-13. Det er godt for hende, at sove en lidt længere lur fordi hun så kommer igennem alle søvnens stadier og får en rigtig god kvalitet ud af søvnen:)
Det er også helt naturligt, at hun om natten søger brystet hyppigere og at du fornemmer at hun her spiser godt og at der ikke blot er tale om at få slukket tørsten eller at hygge sig. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og det øger derfor din mælkeproduktion af amme om natten. Dertil kommer at hendes alder og udvikling gør, at hun naturligt ikke får spist helt så effektivt i løbet af dagen - og så sikrer hun sig behovet om natten. Samtidig er der naturligt mere ro til at spise og koncentrere sig om måltiderne om natten - og din mælk flyder måske lettere på det tidspunkt:)
Når du ammer hende, så dier hun godt, og hun slipper normalt brystet af sig selv, når hun ikke har brug for mere. Hun ammes ofte fra begge bryster, puttes med sut efterfølgende. Samlet sover hun det antal timer som hun bør og hun lyder til at være i rigtig god trivsel. Det lyder også som om, at hun udvikler sig rigtig godt både motorisk og mentalt og lyder til generelt at være rigtig godt igang:)
Så alt i alt lyder det helt som det skal være - også selvom du oplever at du ammer meget hyppigt og du undrer dig over dette…
Det lyder som et reelt behov, når din datter vågner om natten. Hun spiser godt hos dig og slipper som sagt, når hun er færdig. Det er ikke fordi hun har brug for ekstra mad men det er naturligt, at hun har brug for at die hyppigere, fordi du ammer hende med brik. Selvom hun fysisk er stor og har gode kræfter til at spise gennem brikken, så kan hun ikke arbejde helt så godt med brystet, som hvis hun ammede uden brik. Og nogle gange vil man derfor opleve, at børn dier hyppigere, når de ammes med brik. Det er uden betydning - bortset fra at det jo er ekstra hårdt hos dig. Samlet set vil hun over et døgn få samme mængde mælk, som hvis du ammede uden brik og ammede færre gange.
Du har sandsynligvis ret i, at det godt kan handle om udvikling og appetitspring. Hun er fysisk så stor, at hun har behov for at få sat mælkeproduktionen lidt op, og samtidig gør hendes udvikling, at hun om natten finder bedre ro til at die. Men det er i kombination med, at du også ammer med brik, at I har lidt ekstra udfordringer. Og ja - tidligere har hun måske godt kunne sove 5 timer uden mælk, men her var hun yngre, fysisk mindre og ikke så bevidst om verden omkring sig og derfor har det ændret sig - men stadig er det helt normalt:)
Hun har ikke umiddelbart brug for mere mad og får fint sit behov dækket af dig. Jeg kan godt forstå, at du har forsøgt med flaske, og det kunne også have en vis effekt, da modermælkserstatning godt kan mætte mere end modermælk. Men hun er ikke interesseret i flasken og så må det være sådan… og som sagt, så lyder hun jo også til at trives:)
Med hensyn til skemad, så anbefales det, at man tidligst starter med skemad, når barnet er 4 måneder, - det vil sige tidligst 17 uger. Og at man begynder senest, når barnet er 6 måneder, svarende til 26 uger. Du skal ikke beregne ud fra hendes termindato, men ud fra hendes fødselsdato.
Det er vigtigt, at du ikke begynder for tidligt. Hvis du starter for tidligt, så kan du risikere, at hun føler sig presset og derfor vil afvise skemaden, når hun bliver 6 måneder og egentlig skulle igang og har større behov for det. Derfor er det vigtigt, at du ikke starter, før hun tydeligt er parat. Du bør samtidig starte med meget små mængder. I begyndelse kun smagsprøver, som kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk. Blot et par skefulde og så afvente og se hvordan hun klarer dette. Det er vigtigt, at hun ikke får problemer med ondt i maven, fordi hun er for lille til at kunne nedbryde føden optimalt osv.
Hun lyder til at have mange gode tegn på at være parat, med spytbobler, holder hovedet selv, kikker efter jeres mad, åbner munden, når du giver D-vitamin osv. Men hendes mave-tarmfunktion skal også være parat. Derfor er det godt, hvis du fortsat kan amme hende som du gør og på den måde sikre hende ekstra mælk. Du må naturligvis også gerne fortsat forsøge med flasken eller du kan prøve at tilbyde hende lidt modermælkserstatning af en kop, får at se om det kan gøre nogen forskel hos jer…:) Det vil være bedre og mildere for hendes mave, hvis du vil give hende noget ekstra, når hun ikke er ældre end hun er:)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende:)
Og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske