Ændret søvn ved 12 uger

25. juni 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Ændret søvn ved 12 uger

Hej Helen.

Jeg skriver til dig i håb om at få hjælp til min dejlige datter på 14 uger. Jeg har læst din bog om børn og søvn og har også forsøgt at følge dine gode råd i bogen. Beklager hvis mailen bliver lidt lang, men for at du får de bedste forudsætninger for at svare mig, tænker jeg, at det er rart for dig med nedenstående oplysninger.

Hun blev født 14 dage over tid. Vejede 4030 g ved fødslen og har taget godt på siden da med masser af "elastikker":)
Hun virker til at trives; hun pludrer, smiler og griner og hun er begyndt at bruge konsonanter-lyde. Hun griber ud efter legetøjet og putter det i munden, triller fra mave til ryg, kan trille om på siden fra ryggen og rejser sig selv op på benene når jeg trækker hende op i hænderne fra rygliggende.

Jeg skriver til dig angående hendes søvn og primært nattesøvnen.
Tidligere sov hun lure af 2-3 timers varighed om dagen og sov gerne 5-6 timer i første stræk om natten, hvilket jo var dejligt.

Fra hun blev ca 12 uger er hun begyndt kun at sove ca 1 time af gangen om dagen, nogle gange 1,5-2 hvis jeg vugger når hun vågner for at holde hende sovende, i så fald skal jeg give sutten mange gange.

Dagsplan: (cirkatider, som ændres fra dag til dag alt efter hvornår hun vågner om morgenen eller hvor hurtigt hun bliver træt i løbet af dagen). Alle lure soves i barnevognen undtagen powernappen, som hun tager ved mig ifb amning. Nogle dage hvis jeg er meget træt fra natten lægger vi os på soveværelset. Lurenes længde ændres dog ikke ved det.

Vågner kl 6.30
1. lur 8-9
2. lur 11-13 (holdes sovende)
3. lur 15-16
4. lur powernap på 15-45 min. hen over aftenen
Puttes til natten ca ml 19.30-20.30.
Vågner kl 23
Vågner kl 2
Vågner kl 4
Vågner kl 6 og kommer over til mig

En vågen periode varer ca 1,5-2,5 time og ser nogenlunde sådan ud:
Ammes, skiftes, samme bryst tilbydes igen (ofte er hun mæt her, men nogle gange spiser hun mere ved samme bryst.) Leger på maven, vi synger, leger motorik-lege, får lov at ligge selv lidt i aktivitetscentret, er med mig rundt i hjemmet og ordne praktiske ting, "leger" med storesøster på 2 år. Hun bliver altså både aktiveret, men får også lov at ligge og lege selv og bare "være"/få lidt ro:)

Det andet bryst tilbydes inden luren. Det er ikke altid hun vil tage det, ofte tager hun lige toppen. Får sutten og puttes i barnevogn med sutteklud. Falder ofte i søvn selv, men nogen gange må vi vugge et par minutter. Brystet hun sluttede ved starter vi så ved ved næste vågenperiode.

Hun søger brystet mere og ammes ca hver time fra sidste powernap til hun bliver puttet.

Hun puttes til natten ved at hun ...

Annonce

... får nattøj på/evt bades. Vi går ind på soveværelset med mørklægningsgardin og ammer hende siddende og svøbt i dynen, ofte fra begge bryster. Hun slipper selv brystet når hun er færdig. Hun får sin sut og jeg lægger hende over i sengen med suttekluden. Nogle gange er hun døset næsten hen når hun kommer over i sengen og registrerer kun lige at hun bliver lagt der. Andre gange er hun mere vågen og jeg står med hænderne på hendes bryst og siger shhh indtil hun falder i søvn.

Når hun vågner om natten er hun meget sulten og spiser godt i ca 10 min. Hun spiser på alle ovenstående tidspunkter om natten. Derefter falder hun i søvn og jeg kan nemt lægge hende over igen og hun sover videre. Jeg forsøger altid at give hende sutten når hun vågner om natten eller berolige hende med en hånd på hendes mave og sige shhhh eller giver hende suttekluden at putte med. Sjældent virker det dog ret længe og hun virker meget sulten.

Tidlig morgen bliver hun mere og mere urolig og jeg tager hende derfor over til mig da det er nemmere at give hendes sutten her og gør at hun kan sove lidt længere. Hun elsker at putte sig ind til sin mor og ofte gør det at hun sover lidt mere:)

Samlet set sover hun ca 14-16 timer i døgnet. Hun sover i sin barnevognskasse i tremmesengen, som står på soveværelset ved vores seng.

Hun virker jo til at trives rigtig fint. Jeg synes bare hun spiser meget ofte (mindst 10 gange, hvor det er måltider og ikke bare tørstslukkere) og er efterhånden godt træt af at være oppe så mange gange om natten i så lang tid.
Har prøvet at tilbyde flaske med erstatning efter amning om aftenen siden hun vågner så ofte om natten, men hun vil ikke have den. Heller ikke om dagen. Hun vil hverken have det i flaske eller kop.
Hun kan/vil ikke ammes liggende.

Jeg bruger suttebrik, som også blev brugt ved storesøster, som blev ammet med succes med den i 9 mdr. Der er mælk i suttebrikken og i hendes mundvig når hun er færdig med at spise. Far kan godt trøste om natten, give sut osv., men som nævnt virker hun sulten og jeg ender med at måtte amme hende.

Mine spørgsmål er nu:

- Tror du hun vågner oftere om natten pga sult? Eller et laaangt tigerspring/appetitspring? Det har bare varet 3 uger nu og synes næsten ikke jeg kan amme hende mere end jeg gør.

- Hvornår beregner man de 4 måneder for opstart af skemad, er det ud fra terminsdatoen eller fødselsdatoen. Hvis man regner ud fra hendes terminsdato er hun jo næsten 4 måneder allerede. Hun kigger efter vores mad, laver spytbobler, savler meget og åbner munden når jeg giver hende d vitamin med ske.

På forhånd mange tak for svar!

Med venlig hilsen
Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika