Svar: Vågner pludselig mange gange om natten
18. juni 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Maries mor
Tak for dit brev :)
Når børn vågner med gråd, skrig og virker utrøstelige, så er det altid en god idé at tjekke deres ører. Jeres datter behøver ikke have feber, men kan godt have væske i ørerne… måske har hun været forkølet…
Væske i ørerne kan vise sig ved at afbryde søvnen. Hvis hun har væske i ørerne, så vil trykket i øret øges, når hun ligger ned, og det giver jagende smerter. Derfor vil hun vågne, græde, virke til at have ondt, når hun har sovet lidt tid. Når I så tager hende op, trøster og beroliger, så falder trykket i øret og smerten bliver mindre eller holder op, så putter I hende igen og hun sover videre, men igen så øges trykket, fordi hun ligger ned, og derfor vågner hun så igen med ny gråd eller skrig…
Det kan også skyldes tandfrembrud. Lige i de 1-2 døgn, hvor tænderne arbejder sig igennem gummerne, vil man også kunne opleve, at børn vågner med gråd og generelt sover meget uroligt.
Og så kan det naturligvis også skyldes, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med hende lige nu. Det kan være det, at hun lige nu udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt. Hun oplever verden større, suger til sig af indtryk, og alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover - det giver ekstra stor drømmeaktivitet og derfor uro og nogle gange gråd om natten. Faktisk kan børn i denne alder også ligge og småpludre eller grine i søvne, fordi de bearbejder dagens oplevelser, når de sover.
Motorisk sker der også rigtig meget med hende. Hun triller omkring, hun drejer om sin egen akse, kryber, får fat i sine fødder, sparker med benene, bruger sin krop langt mere bevidst. Og det betyder, at hun om natten får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra. Hun får sig skubbet op i et hjørne af sengen eller triller om på maven og kan ikke finde ud af at komme videre om på siden eller på ryggen, - og derfor græder hun, protesterer hun i søvne, fordi hun har brug for din hjælp til at skifte stilling, brug for at du lige lægger hende i en rar stilling igen, giver hende dynen på, som hun har fået sparket af osv. Selvom hun motorisk er rigtig god og bevæger sig meget, så er det naturligt svært for hende om natten og derfor kan hun vågne og virke meget ked af det, indtil du hjælper hende videre med dine hænder, beroligende ord, kærtegn og stillingsskift.
Med hensyn til væskebehov, så har hun brug for 110 ml pr kg hun vejer. Det betyder at når hun vejer 7.5 kg, så er hendes væskebehov 825 ml i døgnet. Dette behov vil ofte blive dækket, hvis du ammer hende 4 gange dagligt og derudover tilbyder hende vand af kop til alle måltider og som tørstslukker imellem måltiderne. Det lyder derfor som om at jeres datter får sit behov fint dækket:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske