Svar: Vågner pludselig mange gange om natten

18. juni 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maries mor

Tak for dit brev :)

Når børn vågner med gråd, skrig og virker utrøstelige, så er det altid en god idé at tjekke deres ører. Jeres datter behøver ikke have feber, men kan godt have væske i ørerne… måske har hun været forkølet…

Væske i ørerne kan vise sig ved at afbryde søvnen. Hvis hun har væske i ørerne, så vil trykket i øret øges, når hun ligger ned, og det giver jagende smerter. Derfor vil hun vågne, græde, virke til at have ondt, når hun har sovet lidt tid. Når I så tager hende op, trøster og beroliger, så falder trykket i øret og smerten bliver mindre eller holder op, så putter I hende igen og hun sover videre, men igen så øges trykket, fordi hun ligger ned, og derfor vågner hun så igen med ny gråd eller skrig…

Det kan også skyldes tandfrembrud. Lige i de 1-2 døgn, hvor tænderne arbejder sig igennem gummerne, vil man også kunne opleve, at børn vågner med gråd og generelt sover meget uroligt.

Og så kan det naturligvis også skyldes, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med hende lige nu. Det kan være det, at hun lige nu udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt. Hun oplever verden større, suger til sig af indtryk, og alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover - det giver ekstra stor drømmeaktivitet og derfor uro og nogle gange gråd om natten. Faktisk kan børn i denne alder også ligge og småpludre eller grine i søvne, fordi de ...

Annonce

... bearbejder dagens oplevelser, når de sover.

Motorisk sker der også rigtig meget med hende. Hun triller omkring, hun drejer om sin egen akse, kryber, får fat i sine fødder, sparker med benene, bruger sin krop langt mere bevidst. Og det betyder, at hun om natten får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra. Hun får sig skubbet op i et hjørne af sengen eller triller om på maven og kan ikke finde ud af at komme videre om på siden eller på ryggen, - og derfor græder hun, protesterer hun i søvne, fordi hun har brug for din hjælp til at skifte stilling, brug for at du lige lægger hende i en rar stilling igen, giver hende dynen på, som hun har fået sparket af osv. Selvom hun motorisk er rigtig god og bevæger sig meget, så er det naturligt svært for hende om natten og derfor kan hun vågne og virke meget ked af det, indtil du hjælper hende videre med dine hænder, beroligende ord, kærtegn og stillingsskift.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til væskebehov, så har hun brug for 110 ml pr kg hun vejer. Det betyder at når hun vejer 7.5 kg, så er hendes væskebehov 825 ml i døgnet. Dette behov vil ofte blive dækket, hvis du ammer hende 4 gange dagligt og derudover tilbyder hende vand af kop til alle måltider og som tørstslukker imellem måltiderne. Det lyder derfor som om at jeres datter får sit behov fint dækket:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder