Svar: Flaske, rytme og søvn

13. juni 2015

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nina

Tak for dit spørgsmål :)

Det vil på sigt være rigtig godt, hvis din datter vænnes til en rytme, hvor hun får lidt mælk før hun skal sove. Det vil netop gøre, at hun begynder at kunne sove lidt længere lure… Børn der ammes, vil ofte også have brug for netop brystet, for at falde til ro og overgive sig til søvnen, hos børn der får flaske kan rytmen dog være lidt anderledes - især så længe jeres datter er så lille, som hun er.

Når hun sover ca. 3 timer af gangen, så vil hun naturligt være sulten, når hun vågner af sin lur og her skal du tilbyde hende flaske. Hvis hun har brug for at sove allerede efter en time, så vil hun naturligt ikke være sulten igen allerede der, og her må du så putte hende uden mælk. Hun kan her evt, få en sut i stedet, fordi den kan hjælpe hende til ro og til at overgive sig til søvnen.

I takt med at hun bliver ældre, så vil hun begynde at kunne være vågen i længere tid, og hun vil sandsynligvis også nogle gange begynde at sove kortere lure. Det betyder, at hun stille og roligt godt kan begynde at ...

Annonce

... vågne op, uden at være voldsomt sulten, og derfor måske begynder at få flasken midt imellem sit opvågningstidspunkt og sit puttetidspunkt. Andre børn begynder at vise behov for at få en lille "sovetår", så hun f.eks. får mælk når hun vågner og så viser behov for at få en lille tår igen før putning, atter andre gør modsat - har behov for en lille tår mælk, når de vågner og får så en større flaske før putning. Det er altså forskelligt, og du skal her forsøge at følge din datters behov, og det hun virker til at ville trives bedst med.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når hun bliver så gammel, at hun skal igang med skemaden, så vil dette spille ind på jeres rytme og hen af vejen vil det være naturligt, at hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur, sammen med vand af kop - og så tilbydes flasken, når hun skal sove. Så i tiden frem, kommer mælken naturligt til at indgå som en del af putteritualet. Lige nu må du derimod forsøge at følge hendes rytme og behov, netop fordi hun ikke er ældre end hun er:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder