Svar: Flaske, rytme og søvn
13. juni 2015
Alder:
1 mdr.
Kære Nina
Tak for dit spørgsmål :)
Det vil på sigt være rigtig godt, hvis din datter vænnes til en rytme, hvor hun får lidt mælk før hun skal sove. Det vil netop gøre, at hun begynder at kunne sove lidt længere lure… Børn der ammes, vil ofte også have brug for netop brystet, for at falde til ro og overgive sig til søvnen, hos børn der får flaske kan rytmen dog være lidt anderledes - især så længe jeres datter er så lille, som hun er.
Når hun sover ca. 3 timer af gangen, så vil hun naturligt være sulten, når hun vågner af sin lur og her skal du tilbyde hende flaske. Hvis hun har brug for at sove allerede efter en time, så vil hun naturligt ikke være sulten igen allerede der, og her må du så putte hende uden mælk. Hun kan her evt, få en sut i stedet, fordi den kan hjælpe hende til ro og til at overgive sig til søvnen.
I takt med at hun bliver ældre, så vil hun begynde at kunne være vågen i længere tid, og hun vil sandsynligvis også nogle gange begynde at sove kortere lure. Det betyder, at hun stille og roligt godt kan begynde at vågne op, uden at være voldsomt sulten, og derfor måske begynder at få flasken midt imellem sit opvågningstidspunkt og sit puttetidspunkt. Andre børn begynder at vise behov for at få en lille "sovetår", så hun f.eks. får mælk når hun vågner og så viser behov for at få en lille tår igen før putning, atter andre gør modsat - har behov for en lille tår mælk, når de vågner og får så en større flaske før putning. Det er altså forskelligt, og du skal her forsøge at følge din datters behov, og det hun virker til at ville trives bedst med.
Når hun bliver så gammel, at hun skal igang med skemaden, så vil dette spille ind på jeres rytme og hen af vejen vil det være naturligt, at hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur, sammen med vand af kop - og så tilbydes flasken, når hun skal sove. Så i tiden frem, kommer mælken naturligt til at indgå som en del af putteritualet. Lige nu må du derimod forsøge at følge hendes rytme og behov, netop fordi hun ikke er ældre end hun er:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske