Svar: Sover dårligt 24/7
12. juni 2015
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og tillykke med den lille "store" dreng - og velkommen til:)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge:)
Du beskriver en dreng, som græder en del. Han græder ofte sidst på dagen, især mellem kl 18-21. Han græder dog også i løbet af dagen, har svært ved at sove i barnevognen, selvom du triller ham, vågner ofte op med gråd, nogle gange skriger han og det er svært for dig at komme hjemmefra, det er svært at tage ham med op at handle osv. - jeg kan godt forstå, du synes det er hårdt!
Det er vigtigt, at du får ham tjekket. Det er vigtigt at udelukke, at han ikke har smerter. Det kan være smerter fra ørerne. Det kan dog også være smerter fra nakke, skuldre eller lignende - han er en fysisk stor dreng og kan i forbindelse med fødslen godt have fået et vrid i nakken eller lignende, som gør at han har ondt. Det er vigtigt at udelukke, at han ikke er så urolig, ked af det, sover dårligt osv. fordi han har ondt.
Der kan være rigtig mange grunde til at børn græder og har svært ved at sove. Men det er vigtigt at udelukke smerter…:)
Mælkeindtag kan også spille ind. Børn der er meget vågne kan godt være sultne børn, og derfor er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan jeres dreng spiser. Du fortæller at du ammer ham fuldt og at han spiser ca. hver 3 time. Du fortæller også at brystet ofte er det bedste til at trøste og berolige ham, og du fortæller, at han har taget godt 2 kg på de sidste 12 uger. Det er ikke en voldsom vægtøgning, men større børn vil ofte tage lidt mindre på end fysisk mindre børn, og hans vægtøgning kan derfor være fin. Du kan indtaste hans vægt- og længdemål fra fødslen og til nu i livets bog her på medlemssiderne. Så kan du se, hvordan han ligger. Det er vigtigt, at han følger sin egen kurve.
Du fortæller, at du er lidt bange for at give ham dårlige vaner og derfor gerne vil vænne ham fra at blive ammet i søvn. Det er dog helt okay, at du ammer ham i søvn med den alder han har og at han får lov til at falde i søvn ved siden af dig i din seng, hvorefter du så kan flytte ham til hans egen seng, som du har koblet til din seng. Det er rigtig fint, på den måde kan du stadig berolige ham med dine hænder og nærhed, uden at du behøver stå op, vugge ham i dine arme, gå rundt med ham osv.
Det er ikke meningen, at din dreng skal græde sig i søvn. Det at skulle sove skal forbindes med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være en hyggestund, en tid som han lærer at se frem imod. Hvis han forbinder det at sove med gråd og noget som ikke er rart, så vil det naturligt påvirke hans søvn og gøre, at han sover dårligt. Derfor er det vigtigt, at du ikke er bange for at amme ham, når han skal sove, og at du netop tilbyder ham brystet, som en fast del af putteritualet. Og ja - hvis han bliver meget ked af det, når du lægger ham ned, så må du tage ham op, berolige og betrygge, evt. tilbyde brystet igen og først lægge ham, når han så virker parat og er tryg ved det.
Du skal prøve at flytte ham fra din favn, før han sover helt. Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer, at han ikke sover helt, men er lige ved at falde i søvn. Han kæmper for at holde øjnene åbne og sover næsten, men registrerer dog, at han bliver flyttet fra din favn. Stå ved ham, hold dine hænder på ham, lad ham mærke at du er der. Ligger han i sengen, så vug ham lidt med dine hænder, imens han ligger der og lul ham på den måde ind i søvnen. Sover han i barnevognen, så tril ham en tur og lul ham på den måde til ro.
Du fortæller, at du synes det er trist, at skulle gå i seng tidligt hver dag, da du og din kæreste ikke har alenetid sammen… Det er her vigtigt, at du ved, at det er helt normalt, at børn i jeres drengs alder ikke sover før klokken måske er 22 om aftenen, og at I derfor er nødt til at bruge tiden sammen som familie. Mange forældre tror, at børn skal sove allerede kl 19-20, men for børn i denne alder vil det være helt normalt med en rytme, hvor barnet sover sent. Det kan nogle gange gøre det mindre frustrerende, når du ved det:)
Derudover kan du naturligvis overveje, om I er der, hvor du vil forsøge med en flaske. For det første kan far tilbyde flasken, så du kan få lidt pause. Derudover kan flasken gives i sengen, altså der, hvor I ønsker jeres dreng skal sove. Og så vil man nogle gange få den fordel, at modermælkserstatning mætter lidt mere end modermælk… Der er naturligvis altid en risiko for at barnet vil foretrække flasken og blive gladere for denne end brystet… men nogle gange kan netop en flaske være det som giver overskuddet og hjælper jer alle tre lidt videre på vej:)
Så kan det også være en god idé, at du lige nu arbejder på en rytme, hvor jeres dreng hjælpes til at sove 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Sover han lige nu 4 mindre lure er det også okay, men fremadrettet vil tre lure være godt at arbejde på:)
Det vil som sagt være rigtig godt, hvis du kan amme ham før hver lur, så mælk indgår som en fast del af hans putteritual. Men nogle gange vil han have behov for to amninger mellem hver lur - og det er helt okay. Faktisk kan det i denne alder være med til at fylde ham lidt ekstra op og måske netop være med til at forlænge hans lure. Det vil sige, at hvis han vågner af en lur og virker sulten/tørstig, så tilbyder du ham brystet der. Herefter leger I, pludrer I osv. og så skifter du ham, ammer ham og putter ham til næste lur. Du må her som sagt gerne lægge dig med ham eller trille ham en tur, for på den måde at forsøge at holde ham sovende… Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hans lure i løbet af dagen f.eks. middagsluren er på mindst 1.5 time, meget gerne mere… Derfor skal du lige nu gøre det, som du fornemmer vil hjælpe ham til at sove en længere lur og ikke spekulere så meget over, hvorvidt det er dårlig vane eller ej - det er god vane at arbejde på længere lure:) Efter en længere lur vil han naturligt også kunne være længere vågen og mere aktiv og du kommer væk fra problemet med at han sover kort, er vågen kort, sover kort osv.
Mange børn vil i denne alder kunne få en rytme, hvor de slatspiser og slatsover lidt og det skal I forsøge at undgå, netop ved at du ammer ham rigtig godt før han skal sove og forsøger at holde ham sovende ved at du lægger dig med ham eller triller ham en tur.
Der er ganske givet mange ting som spiller ind hos jer, og jeg håber, at du kan bruge lidt af disse tanker videre. Jeg vil anbefale dig meget at læse især to af mine bøger "Helens bog om gråd og trøst" og "Helens bog om børn og søvn". Begge disse vil sandsynligvis kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor jeres dreng reagerer som han gør, og hvordan du kan hjælpe ham videre…
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske