Sover dårligt 24/7

12. juni 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Sover dårligt 24/7

Hej Helen

Jeg har en dreng på 12 uger. Han er en stor dreng 4300g ved fødsel og nu på 6,5kg og er som regel glad og tilpas. Jeg ammer fuldt ud og han spiser hver 3 time om dagen. Men han sover rigtig dårligt både nat og dag.

Han har et godt temperament og skal gerne underholdes. Han græder hvis han bare skal ligge selv mere end 2 min. Og han starter med at græde lidt og efter 1 min bliver det til skrig og skrål. Han virker også meget nysgerrig og jeg tror nogle gange at det er derfor han ikke vil overgi sig til søvnen. Men jeg er også i tvivl om hvor meget han skal stimuleres. Jeg snakker og synger med ham, ligger på maven og kigger i bøger. Men hvis der er noget der ikke passer ham eller han er træt så skriger han. Så jeg har ikke "turde" at have ham med fx på indkøb. Autostolen vil han heller ikke være i. Så har ham kun med hjemme ved familie. Jeg kan heller ikke køre en tur med ham i barnevognen uden at han sover. Så græder han, han græder også hvis han vågner mens vi er ude at gå og han ikke kan sove videre. Han kan ikke stilles ved bare at ligge og kigge i barnevognen.

Om dagen putter jeg ham i hans barnevogn hvor han ofte græder i starten så jeg må tit tage han op 1-2 gange og trøste ham. Men han sover kun 30-45 min og jeg kan ikke få ham vugget i søvn igen, selvom han er pylleret og gaber når jeg tager ham op. Plus at han her de sidste 14 dage kun vil sove hvis jeg går rundt med barnevognen. Han sover ca. 4-5 gange i barnevognen om dagen. Jeg kan ind i mellem ligge mig med ham på sofaen og få ham til at sove længere fordi han hele tiden har min bryst i munden. Han gaber som regel og virker træt allerede efter at have været vågen i 45 min til 1 time.

Om aften er han rigtig pylleret og kan have skrigture fra kl. 18-21 af, den sidste lur er ofte ...

Annonce

... slut kl. 16-16:30. Jeg kan nogengange få ham til at have et par lure på 20-30 efter kl. 17 ved at gå rundt og vugge ham i mine arme, hvor han også kun sover i mine arme ham vågner hvis jeg ligger ham fra mig. Så går vi i seng ca. kl. 21 hvor jeg ammer ham i søvn. Hans tremmeseng står ved siden af min seng hvor den ene side er taget af. Så jeg kan ligge og amme ham i søvn i hans tremmeseng, hvor han som regel falder i søvn kl. 22. I det første stræk kan han ofte sove i 3 timer til kl. 01 men herefter vågner han hver time. Jeg har prøvet at ligge en hånd på ham, sige sch og se om der er en bøvs på tværs. Men han bliver kun rolig igen ved at få brystet. Jeg tager ham over i min seng ved 4-5 tiden da han ikke vil sove videre selv der. Han bruger desværre ikke sut. Han vil slet ikke tage imod den.

Skal jeg lade ham være vågen mere end de 45 min til 1 time hvor han begynder at gabe? Er i tvivl om han bliver puttet for tidligt, selvom jeg godt kan få ham til at falde i søvn på 5 mins tid ca.

Er der andet jeg kan prøve for at få ham til at sove bedre både nat og dag? Jeg har prøvet at gå i seng med ham alt mellem 19-22, men han falder altid først i søvn mellem 21:30-22:30.

Jeg vil gerne vænne ham af med at blive ammet i søvn da jeg er bange for det bliver en dårlig vane. Og det er trist at skulle gå i seng så tidligt hver dag, da min kæreste og jeg aldrig har lidt alene tid. Men jeg er i tvivl om hvordan aften amningen og putningen skal foregå så. Om jeg skal amme i soveværelset og så putte ham over i sin seng? Ved han vil protestere mod ikke at blive ammet i søvn. Hvis han bliver hysterisk skal jeg så tage ham op og ligge ham igen når han er faldet til ro?

Det blev lidt langt men er ved at gå i spåner over den manglende søvn og energi.

Venlig hilsen
En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie