Svar: Nye søvnudfordringer version 2

11. juni 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Louise

Det er rigtig godt, at du skriver tilbage, og jeg vil gerne forsøge at komme med lidt nye input:)

Hvis du bruger 1 eller op til 2 timer hver aften på at få jeres dreng til at sove, så vil det være rigtig godt, at I i en periode ikke putter ham, før I er helt sikre på, at han rent faktisk er klar til at sove og kan sove inden for ca. 15 minutter. Det betyder, at hvis han lige nu ikke sover før kl er 20.30-21, så skal du faktisk ikke putte ham før.

Da du nu fortæller, at du egentlig gerne vil amme ham om aftenen, så må du gerne amme ham her. Men det vil være rigtig godt, at du så ammer ham ved siden af hans seng og efter amning, så putter du ham så over, hvor han skal sove. Han skal ikke puttes vågen, men skal puttes døsig, altså lige der, hvor han næsten sover, men dog stadig registrerer, at han puttes i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.

Det vil være rigtig godt, hvis du lader en putteklud følge med ham fra din favn og over i sengen. Den dufter af dig og giver tryghed og kluden skal være der både når du ammer ham og når du så efterfølgende flytter ham. Han må også meget gerne få en puttebamse eller lignende nu - de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan bevidst til sig.

Du må også meget gerne indføre en godnatsang eller du kan trække en spilledåse eller lignende op, så han begynder at forbinde dette med at skulle sove (med mindre han synes at en spilledåse appellerer til aktivitet, så er stille sang bedre). Det vil sige at når han er lagt i sin seng, så står du ved ham, lægger hænderne på ham, så han kan mærke at du er der, puttekluden er der, du synger eller lignende og luller ham på den måde i søvn der hvor han ligger - i hans seng.

Da I naturligt har mange ting igang om aftenen, er det helt okay, hvis du lige nu putter ham senere. Samtidig med at du gør dette, så er det dog vigtigt at holde fast i hans rytme i løbet af dagen. Det betyder at han skal op til samme tid hver morgen uanset om det er hverdag eller weekend. Han skal tilbydes måltider til fast tid, sove til fast tid i løbet af dagen osv. Det er ikke søvnen om morgenen eller om dagen som skal forlænges, det er hans søvn om aftenen. Han skal stille og roligt begynde at føle sig parat til at sove, når han bliver puttet og skal lære at forbinde putning med et ritual, som ikke varer mere end ca. 15 minutter.

Når han kan dette, så kan du begynde at putte ham lidt tidligere. Det vil sige, at hvis du f.eks. plejer at putte ham 20.45, så putter du ham nu 20.30, så 20.15, 20.00 indtil du rammet det tidspunkt som virker passende for ham. Du vil ikke kunne rykke på hans puttetidspunkter aften efter aften. Det vil ofte være sådan, at det tager tid at få hans rytme rykket - op til 5-6 uger. Derfor skal du bibeholde samme puttetidspunkt flere aftener i træk før du så putter ham lidt tidligere igen. Du er derfor nødt til at følge hans ...

Annonce

... signaler og behov og det kræver en del…:)

Du skal også være opmærksom på, om han nogle gange sover på vej hjem fra vuggestuen. Hvis han har tendens til at powernappe om eftermiddagen, så kan det være forklaringen på, at han har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen, ligesom det kan forklare, hvorfor han vågner tidligt morgen… Derfor bør søvn efter kl 16 ungås med den alder han har.

I det hele taget spiller dagens rytme ind, og I skal være opmærksomme på, hvad tid I giver ham morgengrød osv. Jo mere fast rytme, jo bedre er det og hvis I kommer ind i en rytme, hvor han begynder at få tilbudt morgengrød kl 5.30, fordi han vågner tidligt, så kan I risikere at han vil begynde at vågen fast kl 05, fordi han er sulten. Det er derfor vigtigt at måltiderne så vidt muligt ligger omkring det tidspunkt, hvor I normalt vil spise… +/- en halv time.

Det er rigtig fint, at I har kunne springe den tidlige morgenamning over og jeg kan godt forstå, at I så er tyet til morgengrøden, som han jo også har spist rigtig godt af. Men prøv om I stille og roligt kan rykke tidspunktet, så den kommer til at ligge lidt senere og på den måde får hele hans rytme rykket lidt. Det er nemlig også sådan, at jo tidligere han står op, jo tidligere hele dagen starter, jo tidligere vil han naturligt sove sine lure, og jo tidligere vil han naturligt også gå i seng - og igen - vågne tidligere om morgenen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Man kan desværre ikke putte ham en time senere om aftenen og tro, at han så vil sove en time længere om morgenen, det gør han ikke. Man er nødt til at se på hele dagens rytme og det kan være nødvendigt at flytte på både spise og sovetider hele dagen igennem, for at få døgnet til at hænge sammen… Det er meget komplekst, det her med at ændre rytme, men jeg håber at jeg får det forklaret nogenlunde. Det vigtigste lige nu er som sagt, at I om aftenen putter ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil falde i søvn inden for ca. 15 minutter og så bruger de næste mange uger på at få en rytme kørt ind, hvor I rykker tidspunktet frem, samtidig med at I holder fast i stå op tidspunktet om morgenen og at han ikke forlænger sin dagssøvn unødigt...

Det kan nogle gange hjælpe med et mørklægningsgardin på værelset, så han ikke bliver vækket af solens stråler. Hvis dagslyset bliver holdt ude, så vil han måske kunne sove lidt længere.

Løsningen på at få ham til at sove kl 04 skal derfor sandsynligvis ikke findes om natten, men derimod ved at se på hele dagens rytme, hjælpe ham til at sove inden for rimelig tid, når han puttes om aftenen, hjælpe ham med at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove osv. Sammen med putteklud, beroligende ord, en sang eller lignende, som naturligt også kan bruges, hvis han vågner kl 04 og lige har brug for at mærke at alt er, som det skal være…

Jeg håber, du kan bruge denne uddybning lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend til jeres lille familie!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder