Svar: Nye søvnudfordringer version 2
11. juni 2015
Alder:
14 mdr.
Kære Louise
Det er rigtig godt, at du skriver tilbage, og jeg vil gerne forsøge at komme med lidt nye input:)
Hvis du bruger 1 eller op til 2 timer hver aften på at få jeres dreng til at sove, så vil det være rigtig godt, at I i en periode ikke putter ham, før I er helt sikre på, at han rent faktisk er klar til at sove og kan sove inden for ca. 15 minutter. Det betyder, at hvis han lige nu ikke sover før kl er 20.30-21, så skal du faktisk ikke putte ham før.
Da du nu fortæller, at du egentlig gerne vil amme ham om aftenen, så må du gerne amme ham her. Men det vil være rigtig godt, at du så ammer ham ved siden af hans seng og efter amning, så putter du ham så over, hvor han skal sove. Han skal ikke puttes vågen, men skal puttes døsig, altså lige der, hvor han næsten sover, men dog stadig registrerer, at han puttes i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.
Det vil være rigtig godt, hvis du lader en putteklud følge med ham fra din favn og over i sengen. Den dufter af dig og giver tryghed og kluden skal være der både når du ammer ham og når du så efterfølgende flytter ham. Han må også meget gerne få en puttebamse eller lignende nu - de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan bevidst til sig.
Du må også meget gerne indføre en godnatsang eller du kan trække en spilledåse eller lignende op, så han begynder at forbinde dette med at skulle sove (med mindre han synes at en spilledåse appellerer til aktivitet, så er stille sang bedre). Det vil sige at når han er lagt i sin seng, så står du ved ham, lægger hænderne på ham, så han kan mærke at du er der, puttekluden er der, du synger eller lignende og luller ham på den måde i søvn der hvor han ligger - i hans seng.
Da I naturligt har mange ting igang om aftenen, er det helt okay, hvis du lige nu putter ham senere. Samtidig med at du gør dette, så er det dog vigtigt at holde fast i hans rytme i løbet af dagen. Det betyder at han skal op til samme tid hver morgen uanset om det er hverdag eller weekend. Han skal tilbydes måltider til fast tid, sove til fast tid i løbet af dagen osv. Det er ikke søvnen om morgenen eller om dagen som skal forlænges, det er hans søvn om aftenen. Han skal stille og roligt begynde at føle sig parat til at sove, når han bliver puttet og skal lære at forbinde putning med et ritual, som ikke varer mere end ca. 15 minutter.
Når han kan dette, så kan du begynde at putte ham lidt tidligere. Det vil sige, at hvis du f.eks. plejer at putte ham 20.45, så putter du ham nu 20.30, så 20.15, 20.00 indtil du rammet det tidspunkt som virker passende for ham. Du vil ikke kunne rykke på hans puttetidspunkter aften efter aften. Det vil ofte være sådan, at det tager tid at få hans rytme rykket - op til 5-6 uger. Derfor skal du bibeholde samme puttetidspunkt flere aftener i træk før du så putter ham lidt tidligere igen. Du er derfor nødt til at følge hans signaler og behov og det kræver en del…:)
Du skal også være opmærksom på, om han nogle gange sover på vej hjem fra vuggestuen. Hvis han har tendens til at powernappe om eftermiddagen, så kan det være forklaringen på, at han har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen, ligesom det kan forklare, hvorfor han vågner tidligt morgen… Derfor bør søvn efter kl 16 ungås med den alder han har.
I det hele taget spiller dagens rytme ind, og I skal være opmærksomme på, hvad tid I giver ham morgengrød osv. Jo mere fast rytme, jo bedre er det og hvis I kommer ind i en rytme, hvor han begynder at få tilbudt morgengrød kl 5.30, fordi han vågner tidligt, så kan I risikere at han vil begynde at vågen fast kl 05, fordi han er sulten. Det er derfor vigtigt at måltiderne så vidt muligt ligger omkring det tidspunkt, hvor I normalt vil spise… +/- en halv time.
Det er rigtig fint, at I har kunne springe den tidlige morgenamning over og jeg kan godt forstå, at I så er tyet til morgengrøden, som han jo også har spist rigtig godt af. Men prøv om I stille og roligt kan rykke tidspunktet, så den kommer til at ligge lidt senere og på den måde får hele hans rytme rykket lidt. Det er nemlig også sådan, at jo tidligere han står op, jo tidligere hele dagen starter, jo tidligere vil han naturligt sove sine lure, og jo tidligere vil han naturligt også gå i seng - og igen - vågne tidligere om morgenen.
Man kan desværre ikke putte ham en time senere om aftenen og tro, at han så vil sove en time længere om morgenen, det gør han ikke. Man er nødt til at se på hele dagens rytme og det kan være nødvendigt at flytte på både spise og sovetider hele dagen igennem, for at få døgnet til at hænge sammen… Det er meget komplekst, det her med at ændre rytme, men jeg håber at jeg får det forklaret nogenlunde. Det vigtigste lige nu er som sagt, at I om aftenen putter ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil falde i søvn inden for ca. 15 minutter og så bruger de næste mange uger på at få en rytme kørt ind, hvor I rykker tidspunktet frem, samtidig med at I holder fast i stå op tidspunktet om morgenen og at han ikke forlænger sin dagssøvn unødigt...
Det kan nogle gange hjælpe med et mørklægningsgardin på værelset, så han ikke bliver vækket af solens stråler. Hvis dagslyset bliver holdt ude, så vil han måske kunne sove lidt længere.
Løsningen på at få ham til at sove kl 04 skal derfor sandsynligvis ikke findes om natten, men derimod ved at se på hele dagens rytme, hjælpe ham til at sove inden for rimelig tid, når han puttes om aftenen, hjælpe ham med at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove osv. Sammen med putteklud, beroligende ord, en sang eller lignende, som naturligt også kan bruges, hvis han vågner kl 04 og lige har brug for at mærke at alt er, som det skal være…
Jeg håber, du kan bruge denne uddybning lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend til jeres lille familie!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske