Brev:
Nye søvnudfordringer version 2
11. juni 2015
Alder:
14 mdr.
Nye søvnudfordringer version 2
Kære Helen,
Tak for dit svar. Måske har jeg ikke formuleret mig, så tydeligt. For jeg ved godt, at jeg både sagde at jeg gerne fortsat vil amme, men er træt af at Far ikke kan putte. (Jeg har ikke ammet ham om dagen i 4 måneder og han søger ikke bryst om dagen. Han får ikke mælk af flaske).
Men det handler jo mere om, at jeg ikke orker at bruge 2 timer hver aften ( det har jeg jo nærmest gjort i 14 mdr nu) på at putte og så det dilemma der opstår, når han vågner meget tidligt. Altså kl. 4- 4.30.
I morges tilbød jeg ham ikke bryst, men lå sammen med ham og far i dobbeltsengen, i 1 stiv time inden vi kl.5.30 stod op. Først lå han og tumlede rundt, og så piller han mig (og far!) i ansigtet, griber om vores læber og søger med sine små fingre ( og skarpe negle) også tænder og gummer! Han virker træt, men måske var det maven der rumlede?! Til sidst spyttede han sutten ud og sagde : “ Jeg vil amme “ -lyde og så stod vi som sagt op. Han spiste med stor appetit sin havregrød lavet på mælk kl.5.45. Kort efter lavede han stort…
Den dagsplan du beskrev i dit svar er stort set den vi følger. Lige pt kommer han først i vuggestue kl.9.30-45. Efter at have sovet i barnevognen med far der ruller. PÅ sigt er det meningen han skal sove formiddagslur derovre.
En anden afvigelse er, at jeg ofte prøver at putte ham kl.19-19.30. Det er svært at mærke helt om han er træt. For hans vilde storebror på 6 år er i hopla på det tidspunkt, far ordner køkken mm. Det leder til den tredje afvigelse: Vi spiser ikke kl.18. Ofte først kl.18.30 og derfor plejer lillebror at få mad ml. Kl.17-17.30. Ved aftensmaden sidder han og småspiser. Enten hvad der er tilbage på hans egen tallerken, eller lidt fra vores. Et hit er at lege med/spise spagetthi!
Så ved 18.30 tiden får han grød – fuldkornsgrød fra Hipp (8+) 1/2 dl, og evt lidt mælk at drikke. Mht bad er det svært at nå, oveni madlavning og de andre behov hos de andre børn. Men ind imellem får han bad sammen med storebror :-)
Så tilbage til mit ønske: har du nogen gode råd til, hvordan jeg evt kan bringe nye ritualer ind, sammen med amningen? Og har du nogle forslag til, hvad jeg kan gøre kl.4 med en vågen bandit, hvis jeg gerne vil sove videre?
Det skal måske lige tilføjes, at jeg er startet på arbejde i denne indeværende uge, og far derfor følger og henter til/fra vuggestue.
Med venlig hilsen
Louise