Nye søvnudfordringer version 2

11. juni 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Nye søvnudfordringer version 2

Kære Helen,

Tak for dit svar. Måske har jeg ikke formuleret mig, så tydeligt. For jeg ved godt, at jeg både sagde at jeg gerne fortsat vil amme, men er træt af at Far ikke kan putte. (Jeg har ikke ammet ham om dagen i 4 måneder og han søger ikke bryst om dagen. Han får ikke mælk af flaske).

Men det handler jo mere om, at jeg ikke orker at bruge 2 timer hver aften ( det har jeg jo nærmest gjort i 14 mdr nu) på at putte og så det dilemma der opstår, når han vågner meget tidligt. Altså kl. 4- 4.30.

I morges tilbød jeg ham ikke bryst, men lå sammen med ham og far i dobbeltsengen, i 1 stiv time inden vi kl.5.30 stod op. Først lå han og tumlede rundt, og så piller han mig (og far!) i ansigtet, griber om vores læber og søger med sine små fingre ( og skarpe negle) også tænder og gummer! Han virker træt, men måske var det maven der rumlede?! Til sidst spyttede han sutten ud og sagde : “ Jeg vil amme “ -lyde og så stod vi som sagt op. Han spiste med stor appetit sin havregrød lavet på mælk kl.5.45. Kort efter lavede han stort…

Den dagsplan du beskrev i dit svar er stort set den vi følger. Lige pt kommer han først i vuggestue kl.9.30-45. Efter at have sovet i barnevognen ...

Annonce

... med far der ruller. PÅ sigt er det meningen han skal sove formiddagslur derovre.

En anden afvigelse er, at jeg ofte prøver at putte ham kl.19-19.30. Det er svært at mærke helt om han er træt. For hans vilde storebror på 6 år er i hopla på det tidspunkt, far ordner køkken mm. Det leder til den tredje afvigelse: Vi spiser ikke kl.18. Ofte først kl.18.30 og derfor plejer lillebror at få mad ml. Kl.17-17.30. Ved aftensmaden sidder han og småspiser. Enten hvad der er tilbage på hans egen tallerken, eller lidt fra vores. Et hit er at lege med/spise spagetthi!

Så ved 18.30 tiden får han grød – fuldkornsgrød fra Hipp (8+) 1/2 dl, og evt lidt mælk at drikke. Mht bad er det svært at nå, oveni madlavning og de andre behov hos de andre børn. Men ind imellem får han bad sammen med storebror :-)

Så tilbage til mit ønske: har du nogen gode råd til, hvordan jeg evt kan bringe nye ritualer ind, sammen med amningen? Og har du nogle forslag til, hvad jeg kan gøre kl.4 med en vågen bandit, hvis jeg gerne vil sove videre?

Det skal måske lige tilføjes, at jeg er startet på arbejde i denne indeværende uge, og far derfor følger og henter til/fra vuggestue.

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre