Svar: Sover mindre end gennemsnittet - 8 mdr.

7. juni 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå du synes det ville være dejligt hvis I kunne starte dagen lidt senere, men desværre tror jeg at du lige nu er nødt til at indstille dig på, at dagen starter ca. 6.30…

Din dreng sover fra ca. 20 til 6.30 - det giver 10.5 times søvn om natten. Om dagen sover han ca. 45 minutter om formiddagen og det samme til middag - og det bedste du kan gøre for ham lige nu, vil være at få ham til at sove en lidt længere middagslur. Netop luren midt på dagen vil være rigtig god for ham, og du må her meget gerne trille ham en tur, for på den måde at holde ham sovende. Sover han længere om formiddagen er det fint, men gør han ikke, så er det helt okay. Det er middagsluren du lige nu skal forsøge at forlænge lidt:)

Da han er en meget aktiv og opmærksom dreng, vil det være en rigtig god idé, at du f.eks. sætter ham i barnevognen kl ca. 13.30 og triller ham en tur, hvor han starter med at sidde op. På den måde får han mulighed for at få masser af stimuli og blive fyldt godt op med indtryk. Du må gerne give ham en bolle, lidt frugt, lidt vand eller lignende imens. Det at sidde og sutte eller gumle på noget, kan virke næsten meditativt og stille og roligt, vil han så sandsynligvis vise sig parat til at sove. Når han er klar, så lægger du ham ned og på den måde kan du både hjælpe ham til at falde bedre i søvn og også hjælpe ham til at sove en længere og bedre lur.

Børn i denne alder kan også have glæde af at vi lægger os sammen med dem og sover en lur midt på dagen og hvis du selv er træt, fordi du er B menneske og savner at kunne vågne af dig selv om morgenen, så kan det være rigtig dejligt for jer begge at kunne sove sammen midt på dagen. Du må gerne lægge dig med ham og amme ham i din seng og så kan I falde i søvn sammen:)

En dagsplan ser nu således ud:

Morgen: 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover her måske 45-60 minutter, hvis han vågner, virker frisk og ikke vil ...

Annonce

... sove mere, så tag ham op, lad være med at kæmpe med ham:)

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas.

Tilbydes en banan og bliver også ammet - og puttes så til middagslur ca kl 13.30, hvor du gerne må hjælpe ham til at sove en lidt længere lur enten ved at gå med ham i barnevognen eller lægge dig med ham i din seng:)

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry osv. Mad der smager af noget og mad med bid. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Får herefter børstet sine fine nye tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 24: Ammes rigtig godt og skal herefter lærer at sove uden mælk til næste morgen tidlig… Hvis han lige nu trives rigtig godt med brystet kl 05 og det gør, at I begge får sovet lidt længere, så er det helt okay, at du lige nu prioriterer at amme ham tidlig morgen:)

Selvom din dreng sover minder end gennemsnittet, så lyder han til at trives og udvikle sig i god retning. Du skal naturligvis forsøge at skabe en hverdag og en rytme, som giver ham mulighed for at få sovet godt, og du må som sagt også meget gerne hjælpe ham til længere lure ved at trille ham i barnevognen eller lægge dig med ham. Men hvis han trods dette stadig ikke sover så meget, så må du et eller andet sted tro på, at han lige nu sover det han har behov for. Hvis du giver ham muligheden for at sove og hjælper ham til en god søvn, så må du tro på, at han sover, når han er træt og vågner, når han ikke har behov for at sove mere… Så længe han virker til at trives, leger, pludrer, spiser, og har energi til at opleve, mærke og undersøge verden - og generelt udvikler sig godt…

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor