Svar: Døgnrytme og vil ikke sove i barnevogn 8 mdr

4. juni 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Baby A´s mor

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

De fleste børn i din datters alder har svært ved at overgive sig til søvnen. Det er svært at koble fra mentalt og det er også svært at slappe af rent fysisk og dermed finde ro. Det du oplever hører derfor alderen og udviklingen til.

De fleste børn sover i denne alder ca. 14 timer i døgnet, ofte fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 11 timer om natten og 3 timer i løbet af dagen, fordelt på to lure. Du fortæller at din datter ofte sover 1.5-2 timer om formiddagen og 1.5 time til middag og at hun sover sent om aftenen. Det lyder naturligt, at hun vil sove sent, når hun har den dagsrytme hun har og samlet set, får hun sit søvnbehov fint dækket, men rytmen passer naturligt ikke ind i jeres hverdag…

Jeres udfordring er den lange formiddagslur. Når hun sover så lang en lur først på dagen, så vil hun naturligt ikke kunne sove middagslur før sent på eftermiddagen og dermed rykker hele rytmen sig. Du fortæller også, at hendes stå op tidspunkt varierer mellem kl 06-08, hvilket også har betydning for, hvornår hun sover i løbet af dagen.

Jeg vil anbefale dig, at du starter med at stå op til fast tid hver dag, så hun f.eks. altid starter dagen omkring kl 7 og spiser morgengrød kl 7.30. Det betyder at de dage, hvor hun vågner af sig selv, så er det fint. De dage, hvor hun ikke vågner, skal du vække hende, naturligvis kærligt og omsorgsfuldt.

Hvis hun kan trives med at sove 2 time om formiddagen og 1 times lur kl 16 og så gå i seng kl 21, så er det helt okay - og selvom det "kun" giver 13 timer i døgnet lige nu, så er det faktisk meget normalt at børn i denne alder sover lidt mindre end deres udregnede behov… Men hvis det ikke fungerer for jer, så kan du godt overveje, om du skal vække hende fra formiddagsluren, så hun om formiddagen ikke sover mere end 1 time, - til gengæld skal hun så sove en længere middagslur, som så naturligt også vil ligge tidligere, fordi ...

Annonce

... hun står tidligere op fra sin formiddagslur.

Det betyder at en plan kan se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur, sover ca 1 time

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop

Tilbydes en banan eller lidt frugt og ammes - og puttes så til middagslur ca 13.30, hvor hun så gerne må sove 2 timer, hvis hun kan.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Mad der smager af noget, mad med bid, mad i hånden og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med lidt creme eller lignende.

Tilbydes en godnatgrød, som fast del af putteritualet. Får børstet tænder (hvis hun har tænder:)).

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så tilbydes grød.

Hvis det lige nu hjælper at du lægger dig med hende indenfor, så skal du gøre det. Naturligvis sikre, at hun ikke kan trille ned af sengen og komme til skade, hvis du flytter dig, når hun er faldet i søvn. Om formiddagen er det helt okay, hvis hun så ikke kan sove så længe, om eftermiddagen må du gerne blive hos hende for at sikre hende søvn nok. Når jeg skriver, at du skal vække hende om formiddagen, så er det jo ikke for at fjerne søvn fra hende, men for at sikre hende søvnen på et for jer bedre tidspunkt, nemlig til middagsluren, fordi det vil fungere bedre for jer :) Så her kan du faktisk udnytte at hun ofte ikke sover så længe, hvis du putter hende inde og ikke ligger hos hende, og at hun sover længere, når du er der…

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine