Svar: Døgnrytme og vil ikke sove i barnevogn 8 mdr
4. juni 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Baby A´s mor
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
De fleste børn i din datters alder har svært ved at overgive sig til søvnen. Det er svært at koble fra mentalt og det er også svært at slappe af rent fysisk og dermed finde ro. Det du oplever hører derfor alderen og udviklingen til.
De fleste børn sover i denne alder ca. 14 timer i døgnet, ofte fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 11 timer om natten og 3 timer i løbet af dagen, fordelt på to lure. Du fortæller at din datter ofte sover 1.5-2 timer om formiddagen og 1.5 time til middag og at hun sover sent om aftenen. Det lyder naturligt, at hun vil sove sent, når hun har den dagsrytme hun har og samlet set, får hun sit søvnbehov fint dækket, men rytmen passer naturligt ikke ind i jeres hverdag…
Jeres udfordring er den lange formiddagslur. Når hun sover så lang en lur først på dagen, så vil hun naturligt ikke kunne sove middagslur før sent på eftermiddagen og dermed rykker hele rytmen sig. Du fortæller også, at hendes stå op tidspunkt varierer mellem kl 06-08, hvilket også har betydning for, hvornår hun sover i løbet af dagen.
Jeg vil anbefale dig, at du starter med at stå op til fast tid hver dag, så hun f.eks. altid starter dagen omkring kl 7 og spiser morgengrød kl 7.30. Det betyder at de dage, hvor hun vågner af sig selv, så er det fint. De dage, hvor hun ikke vågner, skal du vække hende, naturligvis kærligt og omsorgsfuldt.
Hvis hun kan trives med at sove 2 time om formiddagen og 1 times lur kl 16 og så gå i seng kl 21, så er det helt okay - og selvom det "kun" giver 13 timer i døgnet lige nu, så er det faktisk meget normalt at børn i denne alder sover lidt mindre end deres udregnede behov… Men hvis det ikke fungerer for jer, så kan du godt overveje, om du skal vække hende fra formiddagsluren, så hun om formiddagen ikke sover mere end 1 time, - til gengæld skal hun så sove en længere middagslur, som så naturligt også vil ligge tidligere, fordi hun står tidligere op fra sin formiddagslur.
Det betyder at en plan kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover ca 1 time
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop
Tilbydes en banan eller lidt frugt og ammes - og puttes så til middagslur ca 13.30, hvor hun så gerne må sove 2 timer, hvis hun kan.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Mad der smager af noget, mad med bid, mad i hånden og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med lidt creme eller lignende.
Tilbydes en godnatgrød, som fast del af putteritualet. Får børstet tænder (hvis hun har tænder:)).
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så tilbydes grød.
Hvis det lige nu hjælper at du lægger dig med hende indenfor, så skal du gøre det. Naturligvis sikre, at hun ikke kan trille ned af sengen og komme til skade, hvis du flytter dig, når hun er faldet i søvn. Om formiddagen er det helt okay, hvis hun så ikke kan sove så længe, om eftermiddagen må du gerne blive hos hende for at sikre hende søvn nok. Når jeg skriver, at du skal vække hende om formiddagen, så er det jo ikke for at fjerne søvn fra hende, men for at sikre hende søvnen på et for jer bedre tidspunkt, nemlig til middagsluren, fordi det vil fungere bedre for jer :) Så her kan du faktisk udnytte at hun ofte ikke sover så længe, hvis du putter hende inde og ikke ligger hos hende, og at hun sover længere, når du er der…
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske