Døgnrytme og vil ikke sove i barnevogn 8 mdr

4. juni 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Døgnrytme og vil ikke sove i barnevogn 8 mdr

Kære Helen

Jeg skriver for at få dine inputs og tanker om min datters døgnrytme og lure i barnevogn - hun har lige rundet 8 mdr.

Hun har igennem lang tid sovet en lang formiddagslur, gerne på 1 1/2t- 2 timer og så ca 1 1/2t igen eftermiddag, hvilket har fungeret ganske fint. Hun sover ude i barnevogn.

De sidste par uger har jeg haft svært ved at putte hende til eftermiddagsluren - hun virker simpelthen ikke træt. Hun er både blevet ældre og ja, sover en lang lur til formidddag. Jeg har således først set træthedstegn og kunne putte hende hen mod halv fire- fire tiden og det er bare blevet noget rod - det tager en ordentlig bid af hendes nattesøvn. Hun vil først sove 21.30-22 og bliver overgearet hen ad aftenen fordi hun er træt. Det sviger desuden meget i hvad tid hun vågner om morgenen, alt fra 6.30-8.00 og så er det svært at holde fast i samme rytme for dagen og måltider på samme tidspunkt hver dag, selvom jeg virkelig har forsøgt.

De sidste par dage har jeg desuden ikke kunne lægge hende til at sove i barnevognen, hun kæmper for at komme fra liggede til siddende (kan hun ikke selvstændigt endnu) og jeg oplever klart, at hun ikke vil "gå glip af noget". Jeg har læst dine forslag til andre om at gå en tur med ...

Annonce

... barnevognen, give noget at gumle på og så putte når barnet viser tegn på at ville sove. På trods af min datter er 8 mdr, oplever jeg faktisk ikke hun er helt stærk nok til at sidde op i barnevogn til en sådan spadseretur og samtidig oplever jeg faktisk ofte hun hellere skal skærmes af indtryk fremfor "mættes" - hvis du forstår hvad jeg mener. Når jeg ikke har kunne putte hende i barnevognen og taget hende indenfor, falder hun i søvn på få minutter i soveværelset hvor der er ro og gardiner trukket for.

Jeg har forsøgt at skærme for indtryk med en solskærm men hun bliver blot irriteret over hun ikke kan se noget. Jeg har forsøgt at have hende siddende op mens vognen holdt i haven og lagt hende når hun viste tegn på det, men hun græder, sparker dynen væk og bliver gal når jeg prøver, og hun er ikke sådan at berolige med en hånd, sang eller rolige ord. Hun er tydelig træt og dejser om når hun kommer indenfor. Indenfor sover hun sjældent mere end 40-45min, medmindre jeg ligger ved siden af.

I hendes vågne timer er hun yderst aktiv, møver sig frem på gulvet selvom hun helst vil sidde eller være oppe hos mig, vi leger, kilder, spiser, danser, snakker, læser bøger osv.

Jeg ser meget frem til at høre fra dig.

Bedste hilsner
BabyA mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder