Svar: 2.5 år og svært ved at falde i søvn
31. maj 2015
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære LK
Tak for dit brev og alle dine tanker og fine beskrivelse af jeres lille dreng og hans søvnmønster og ritualer frem til nu :) Dejligt at høre fra dig igen:)
Det er normalt at skulle bruge ca ½ time på at koble fra og falde i søvn. Det er faktisk de færreste mennesker, som kan lægge hovedet på puden, lukke øjnene og derefter sove, de fleste har brug for lidt tid til at geare ned og finde roen, koble fra. At du selv har brug for en del tid om aftenen kan naturligvis også gælde for din dreng. Børn kan godt arve søvnbehov fra deres forældre, så hvis mor eller far har tendens til at sove meget eller modsat, har brug for meget lidt søvn, så kan man nogle gange se samme tendens hos børnene - og det samme kan naturligvis også gælde evnen til at overgive sig til søvnen.
Men, når det så er sagt, så er det dog meget længe, hvis jeres dreng skal bruge 1-1.5 time på at sove, og det du skal være opmærksom på er, om han begynder at tro, at det er sådan, det skal være, når han puttes. Han har en alder nu, hvor han er meget bevidst om, hvad der foregår, og hvor han naturligt godt kan begynde at forbinde det at skulle sove og overgive sig til søvnen med et ritual, som trækker ud. Hvis det er sådan længe, så bliver det altså en vane for ham, og han tror, at han skal tumle rundt, kalde, ligge og små snakke, du går frem og tilbage, han får sutten, smider den, får den igen osv. Og altså tror, at dette er hans putteritual.
For at ændre på dette, kan det derfor være en rigtig god idé, at du i en periode ikke putter ham før du er sikker på, at han faktisk er træt nok og parat til at sove. Det betyder, at hvis han ikke sover før kl er 20.45, så skal du ikke putte ham før. Og når du putter ham her, så skal du så gøre det, som du synes er passende for at få ham til at sove, at du f.eks. sætte dig, læser en historie, holder ham lidt i hånden, putter ham med bamsen, synger en sang og derefter falder han så i søvn. Så han stille og roligt får en erfaring med sig om, at det er sådan ritualet er, det er sådan det foregår, når han puttes.
Samtidig med at du gør dette så er det vigtigt, at han kommer op til fast tid om morgenen, og at han ikke forlænger sin middagslur. Det er ikke meningen, at han skal begynde at sove længere og stå senere op, ligesom det vil være rigtig fint, hvis han f.eks. sover 1.5 time til middag. Og stille og roligt skal du så om aftenen flytte hans puttetidspunkt frem. Det betyder at i stedet for at du putter ham 20.45, så putter du ham 20.30, 20.15, 20.00 indtil du rammer det tidspunkt, som er passende for ham. Du vil ikke kunne rykke tiden frem aften efter aften. Det vil være sådan, at han naturligt vil skulle have samme puttetid nogle aftener i træk, og så rykker du tidspunktet frem, putter til denne tid et par dage, rykker lidt frem igen, små bitte skridt og hele tiden med samme ritual.
Du fortæller, at han indtil for en måned siden netop sov ca. 1.5 time til middag, men nu hvor han har afkortet sin nattesøvn kan han godt sove 2-2.5 time i løbet af dagen. Hvis man samlet ser på hans søvn, så sover han altså lige nu ca fra ca. 20.45 til 06.30, det vil sige godt 10 timer om natten. I løbet af dagen sover han 2-2.5 time, altså i alt sover han 12-12.5 time i døgnet. Det lyder faktisk meget fint i forhold til hans alder. De fleste børn sover 13 timer, når de er 2 år gamle og 12 timer, når de er 3 år gamle, og han sover således præcis i midten og er 2.5 år… Det er altså meget efter bogen.
Du skal derfor overveje, om det er hans nattesøvn, som du vil forsøge at forlænge og dermed afkorte dagssøvnen, eller om det faktisk fungerer rigtig godt for ham, hvis han kan få lov til at sove en længere lur midt på dagen og så sover en kortere nattesøvn. I princippet skal man jo ikke ændre noget, der fungerer godt. Og du skriver, at det ikke irriterer dig, at han er vågen om aftenen, egentlig er det okay, men du er bekymret for om han sover nok.. og det gør han faktisk, som du beskriver det lige nu…
Det lyder altså som om, at det hos jer er en balance mellem, at han ikke skal tro, at putningen er forbundet med et ritual, der trækker ud i timer, så han begynder at få svært ved at sove, fordi han forventer et længerevarende ritual - og samtidig ikke putte ham før han reelt er parat til at sove, fordi han samlet set, får sin søvn fint dækket.
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske