Svar: Søvn - hopper og rejser sig
31. maj 2015
Alder:
7 mdr.
Kære meget trætte mor
Tak for dit brev :)
Der sker lige nu rigtig meget med jeres datter både motorisk og mentalt. Det betyder, at hun har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen og at hun, når hun endelig sover, ofte også sover meget uroligt.
Hun øver sig motorisk hele dagen og det er super godt. Men det betyder også, at hun har en stor rastløshed i kroppen. Det er rigtig svært for hende at finde fysisk ro. Det er meget svært for hende at slappe af og ligge stille, når hun skal sove. Derfor rejser hun sig, tumler rundt, hopper osv. Og mange børn har behov for i en periode at tumle omkring lidt på egen hånd. Du behøver ikke sidde hos hende, aktivere hende og være en del af dette. Det er faktisk helt okay, at du lader hende tumle rundt i tremmesengen lidt og på den måde få brændt lidt overskudsenergi af, og når hun så er parat til at sove, så kan du tilbyde hende flasken og direkte derfra hjælpe hende til at sove godt.
De vil være rigtig godt, hvis hun får 4 flasker i døgnet nu, og jeg vil anbefale, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når de ligger her giver de plads til anden mad i maven og sikrer samtidig et vist væskebehov fordelt over hele døgnet. Og så giver de naturligt ro før en god lur.
Når du putter din datter til formiddagslur, vil det være rigtig godt, at du lader hende sidde op. Hun skal her ikke længere tilbydes flaske, men kan få et lille mellemmåltid bestående af lidt frugt og måske lidt blødt brød og vand af kop. Herefter sætter du hende i barnevognen og triller en tur. Lad hende sidde op, kikke på verden, opleve, mærke og fornemme verden - netop fordi hun naturligt har lyst til at følge mere med nu. Og først, når hun tydeligt er parat, så lægger du hende ned og lader hende sove i sin vogn.
Før middagsluren bør hun tilbydes flaske. Du kan give flasken i barnevognen eller du kan give den i tremmesengen - eller du kan vælge at lægge dig sammen med hende og lade hende få sin mælk og falde til ro og ind i søvnen trygt ved siden af dig. Det er vigtigt, at du ikke putter hende alt for tidligt, men at du forsøger at give hende flasken og hjælper hende til ro, der hvor du skønner, at hun rent faktisk er parat. Hvis du starter med at give hende flasken, så kan hun blive for frisk, hoppe rundt og lege og så er det svært at få hende til ro. Lad hende derfor hellere hoppe rundt og tilbyd så flasken, lige før hun skal sove.
Det samme om aftenen, her må du også tilbyde flasken enten i tremmesengen eller ved siden af dig i din seng, eller i din favn hvorefter du så putter hende over i hendes seng. Igen forsøge at passe tidspunktet ind, så det bliver der, hvor hun reelt er parat til at sove. Det handler om at springe på søvntoget, når det holder ved perron. Søvntoget er det tog, som kommer med søvnhormonerne og dermed det tog, vi skal springe på, når det er sovetid. Hvis I kommer for tidligt til toget, så vil hun blive frustreret over at vente. Kommer I for sent til toget, så bliver hun på samme måde frustreret. I skal ramme toget, når det er der.
Søvntog kører ofte efter 20 eller 40 minutters køreplaner, så det kan være en god idé at holde øje med, hvornår hun egentlig viser sig parat til at sove - og hvis ikke hun er parat, når I forsøger, så vil hun måske være mere parat 20 eller 40 minutter efter.
Flasken sen aften vil være en god idé, fordi den er med til at sikre jer en roligere nat og samtidig et sikkert indtag af væske. Den kaldes også for en drømmeflaske, fordi den netop har en god effekt på nattesøvnen - og samtidig levner den så god plads i maven til mere rigtig mad hele dagen igennem:)
Så for at vænne hende til at sengen ikke er en legeplads, men der hvor hun puttes og falder til ro, så er det vigtigt, at I holder øje med søvntoget og forsøger at putte hende, når hun viser sig parat. Det kan være en idé i øjeblikket at lade hende brænde lidt overskudsenergi af og først derefter tilbyde flasken. Og flasken kan netop gives i sengen, så hun falder helt til ro der og lærer at overgive sig til søvnen liggende, hvor I ønsker hun skal sove. Vælger I denne løsning bør I elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt - evt. ved at komme en lille pude ind under madrassen. Hun er for lille til en hovedpude.
Og så det med at lære at sætte sig og ikke give slip. Det er I nødt til at øve om dagen, og her er I nødt til at være bag hende, støtte hende og hjælpe hende med at bukke i benene og sætte sig - i stedet for at hun slipper og falder bagover. Det er en rigtig svær teknik som mange børn bruger lang tid på at lære og hun er stadig meget lille. Hun har naturligt ingen idé om, hvor meget hun kan slå sig. Hun øver sig bare:) Fornemmelsen for farer, altså at noget kan være farligt spirer først rigtigt i 18-20 måneders alderen.
I skal undgå at rejse hende op, det er vigtigt, at hun selv tager fat og hiver sig op, så hun lærer at fornemme sin styrke. Og stille og roligt også fornemmer sin egen balance. Øvelse gør mester, og hun skal nok lære det, men hun har travlt og lige nu lyder det som om, at hun får en del knubs. Derfor er I nødt til at være der og sikre, at hun ikke pludselig falder bagover og slår sig. Det kræver altså lige nu lidt mandsopdækning…
Håber du kan bruge disse tanker og råd lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske