Svar: Pludselig vågen om natten
30. maj 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge.
Der vil naturligt være en sammenhæng mellem jeres datters indtag af mælk og mad i løbet af dagen og hendes behov for mælk om natten. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at hun tilbydes tilstrækkeligt hele dagen igennem. Derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på hendes indtag.
Hun spiser ikke morgengrød, har ofte ingen appetit her. Det hænger sandsynligvis sammen med at hun er ammet kl 06 og derudover jo også er ammet midt nat. Det lyder som om, at mælken mætter hende for meget. Du kan derfor lige nu godt overveje, om ikke du kan springe amningen kl 06 over og i stedet stå op og starte dagen med grød… På sigt skal hun naturligt ikke ammes midt nat, men denne amning kan så måske flyttes, så klokken bliver f.eks. 05, så i stedet for at hun som nu ammes både kl 03 og 06, så ammes hun fremover kl ca. 05 i stedet for…
For at nå frem til dette, kan det være en god idé at amme hende ekstra kl ca. 24 - eller alternativt tilbyde hende en flaske her. Det kaldes et drømmemåltid og hvis hun spiser godt her, så vil hun ofte kunne sove måske 5-6 timer, før hun så har behov for mælk igen.
Nu hvor hun er 7 måneder, vil det normalt være passende med 4 amninger eller flasker i døgnet. Og jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen (ca. 05), før middagslur (ca. 13), før putning aften (ca. 19.30) og før natten (ca. 24). Du skriver, at du fornemmer at din mælkemængde ikke er så stor mere og du fortæller også at du supplerer med flaske. Du må naturligvis gøre begge dele, du kan gøre det, som du fornemmer fungerer bedst hos jer - men mælk 4 gange dagligt, vil være rigtig fint.
Derudover skal hun naturligt have grød og mos, mad i hånden og mere og mere familiemad, mad i stykker, mad med smag og mad med bid. Jo mere varieret jo bedre. En godnatgrød kan være en god idé, men jeg anbefaler det normalt først fra ca. 8 måneder, da det ellers kan give ekstra uro i maven og dermed ekstra natteuro, hvilket I jo ikke har behov for. I stedet kan en flaske sen aften, som du selv foreslår godt være en idé. Modermælkserstatning mætter ofte mere end modermælk. Du kan også prøve med vælling, som faktisk også kan mætte lidt ekstra…
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få mælk først.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Hvis du vil forsøge at sikre lidt ekstra mælk, må du gerne også amme her, men ellers skal amningen stille og roligt erstattes af mellemmåltidet.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Mad i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23.30-24: Ammes/flaske og sover herefter uden mælk i 5-6 timer og får så mælk igen…
Som du kan se, så ligner min plan meget din - den største forskel er, at jeres datter ikke længere ammes før formiddagsluren, og at hun tilbydes ekstra mælk sen aften. Og det leder så til næste udfordring, som måske spiller ind hos jer - du skal være opmærksom på, om hun er ved at blive uhensigtsmæssig afhængig af dit bryst. Det er vigtigt, at hun nu lærer at sove uden at behøve brystet (eller flasken) i munden. Hvis hun er afhængig af bryst eller flaske eller af f.eks. at være i din favn, for at falde i søvn, så vil hun naturligt begynde at vågne op og søge efter dig, dit bryst og din nærhed igen og igen hele natten. Det handler om søvnassociationer. Det kan du læse mere om i min bog "Helens bog om børn og søvn".
Også alder og udvikling kan spille ind. Mange børn vil faktisk i 7 måneders alderen have en periode, hvor de vågner om natten - de er ikke kede af det, men ligger og snakker, pludrer med sig selv og kan godt ligge sådan i en lille times tid. Det virker nogle gange som om, at de synes det er særlig dejligt, at få lov til at ligge og øve sin stemme og høre sig selv tale, når det er midt nat og helt mørkt… Hvis det er årsagen hos jer, så er det vigtigt, at du ikke per automatik tager hende op og ammer hende. Så er det ikke mælk hun har behov for, men blot et udviklingsspring som hun lige nu går igennem…
Tænder og tandfrembrud kan naturligt også spille ind. Det gør ondt, når tænderne bryder frem og hun kan af den grund også blive ekstra brystsøgende. Det er her dog også vigtigt, at du ikke får sat hendes behov for mælk ekstra op om natten, men forsøger at trøste og berolige på anden måde end ved at tilbyde mælk...
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, og at det giver en idé om, hvad der evt. kan være på spil hos jer:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske