Brev:
Pludselig vågen om natten
30. maj 2015
Alder:
7 mdr.
Pludselig vågen om natten
Kære Helen
Vores datter på lige knap 7 mdr. har stort set altid sovet godt om natten - det gør hun for så vidt også nu, men vi oplever pludselig, at hun vågner hyppigere. Hendes sovemønster ser sådan ud:
Formiddag: et sted mellem en time til halvanden
Eftermiddag: halvanden time
Bliver puttet til natten omkring ottetiden og sover til ca. 6.30. I løbet af natten har vi en amning ved 00.30 tiden. Herefter går der kun et par timer, så vil hun ammes igen og endelig er der en amning ved sekstiden. Det er den midterste amning, der undrer mig, da hun ikke tidligere vågnede på dette tidspunkt, og da der kun er gået et par timer, siden den første. Far prøver selvfølgelig alt muligt først - sutten, en beroligende hånd, svøbe hende i dynen og gå vuggende med hende, men nix hun vil ammes. Når jeg lægger hende til brystet, får hun den sjat, der er i begge bryster og så lægger hun sig fint til at sove med det samme. Mønsteret får os til at tænke, om hun mon mangler noget mad eller drikke. Vores madplan ser sådan ud:
Morgen: tilbydes grød men ofte vil hun ikke have noget - heller ikke når vi tilbyder frugtmos - hun er ikke sulten. Vand eller mme af kop
Formiddag: frugtmos og ammes inden lur
Middag: øllebrød eller grøntsagsmos med kød. Gumlemad og vand af kop
Inden lur: amning og flaskesupplement 130 ml
Eftermiddag efter lur: grød med frugtmos og gumlemad. Vand af kop.
Sen eftermiddag: amning
Aftensmad: grøntsagsmos med kød og gumlemad. Vand af kop
Inden sengetid: 230 ml mme
Hun spiser godt (på nær om morgenen) og får varieret og gradvis grovere mad. Der er ikke nogen tvivl om at min mælk er kraftigt på retræte, så de amninger hun får hos mig er formentlig ikke så store.
Vi har selv tænkt på følgende tiltag:
Go nat grød (hun er ofte bare så træt om aftenen, at jeg ikke tror vi kan praktisere dette endnu)
Skrue op for mme i løbet af dagen, men hvornår?
Give mme ved første amning om natten ved 00.30 tiden
Fortsætte som det er nu og affinde os med at den ekstra amning har sneget sig ind.
Værd at nævne er også, at der er to tænder igennem i undermunden, at hun er forkølet og har været det i en uges tid og at hun nyligt har gjort sig fri af den sene powernap inden aftensmad.
Med venlig hilsen og tak - Karina