Pludselig vågen om natten

30. maj 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Pludselig vågen om natten

Kære Helen

Vores datter på lige knap 7 mdr. har stort set altid sovet godt om natten - det gør hun for så vidt også nu, men vi oplever pludselig, at hun vågner hyppigere. Hendes sovemønster ser sådan ud:

Formiddag: et sted mellem en time til halvanden
Eftermiddag: halvanden time

Bliver puttet til natten omkring ottetiden og sover til ca. 6.30. I løbet af natten har vi en amning ved 00.30 tiden. Herefter går der kun et par timer, så vil hun ammes igen og endelig er der en amning ved sekstiden. Det er den midterste amning, der undrer mig, da hun ikke tidligere vågnede på dette tidspunkt, og da der kun er gået et par timer, siden den første. Far prøver selvfølgelig alt muligt først - sutten, en beroligende hånd, svøbe hende i dynen og gå vuggende med hende, men nix hun vil ammes. Når jeg lægger hende til brystet, får hun den sjat, der er i begge bryster og så lægger hun sig fint til at sove med det samme. Mønsteret får os til at tænke, om hun mon mangler noget mad eller drikke. Vores madplan ser sådan ud:

Morgen: tilbydes grød men ofte vil hun ikke have noget - heller ikke når vi tilbyder frugtmos - hun ...

Annonce

... er ikke sulten. Vand eller mme af kop
Formiddag: frugtmos og ammes inden lur
Middag: øllebrød eller grøntsagsmos med kød. Gumlemad og vand af kop
Inden lur: amning og flaskesupplement 130 ml
Eftermiddag efter lur: grød med frugtmos og gumlemad. Vand af kop.
Sen eftermiddag: amning
Aftensmad: grøntsagsmos med kød og gumlemad. Vand af kop
Inden sengetid: 230 ml mme

Hun spiser godt (på nær om morgenen) og får varieret og gradvis grovere mad. Der er ikke nogen tvivl om at min mælk er kraftigt på retræte, så de amninger hun får hos mig er formentlig ikke så store.

Vi har selv tænkt på følgende tiltag:
Go nat grød (hun er ofte bare så træt om aftenen, at jeg ikke tror vi kan praktisere dette endnu)
Skrue op for mme i løbet af dagen, men hvornår?
Give mme ved første amning om natten ved 00.30 tiden
Fortsætte som det er nu og affinde os med at den ekstra amning har sneget sig ind.

Værd at nævne er også, at der er to tænder igennem i undermunden, at hun er forkølet og har været det i en uges tid og at hun nyligt har gjort sig fri af den sene powernap inden aftensmad.

Med venlig hilsen og tak - Karina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren