Svar: Lære at sove selv i egen seng

20. maj 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maries mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som en god idé, at I lærer Marie at sove i sin seng, så hun ikke kun kan sove i sin barnevogn - selvom det naturligvis er skønt, at hun sover så godt der og kan sove uanset om I er hjemme eller ude.

Måske skal I bare tage beslutningen om at "det er nu" og så putte hende i sengen. Selvom sengen kan se stor ud, så er hun efterhånden ved at være en fysisk større og stærkere pige og mange børn vil faktisk nyde den lidt større seng, fordi det giver dem mulighed for at skifte stilling under søvn. Hun vil således kunne trille omkring, sparke lidt med fødderne og finde en stilling, som er rar for hende at sove i og det kan godt tænkes, at hun vil nyde dette - det behøver således ikke være et problem at putte hende i egen seng.

Du kan amme hende og putte hende fra din favn lige der, hvor hun næsten sover, men ikke sover helt. I stedet for at trille hende, som du gør med barnevognen, så kan du stå ved hende, holde dine hænder på hendes krop og vugge hende stille imens hun ligger ned. På den måde kan du lulle hende i søvn, der hvor du ønsker hun skal sove.

Du kan også købe brio bedrockers, som giver dig mulighed for at vippe sengen lidt og på den måde lulle hende ind i søvnen med lidt af den bevægelse, som hun er vant til.

Nogle forældre gør det, at de tager barnevognskassen af, folder kalechen ned og sætter kassen tremmesengen. Så har hun stadig barnevognen omkring sig, men vænner sig til sengen og rummet på en anden måde og herefter puttes hun så direkte i tremmesengen. Det kan I naturligvis også forsøge, men jeg tror faktisk ikke det er nødvendigt… Umiddelbart tænker jeg, at I skal tage beslutningen om at hun puttes i sin seng:)

Og så vil jeg også lige nævne, at jeres datter bør få flere ...

Annonce

... måltider nu, hvor hun er 6.5 måned gammel. Hendes indtag af skemad skal sættes lidt op og mit forslag til en dagsplan lavet ud fra jeres angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 06: ammes og sover lidt videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.45: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9 og sover som nu til ca. 11

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød, fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 14, som nu

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Ammes også gerne stadig om eftermiddagen og får måske en lille ekstra lur først på aftenen - det lyder som om at hun stadig har brug for dette, men måske vil den stille og roligt kunne undværes og i stedet vil hun måske gå tidligere i seng:)

Aften 19: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 21-21.30

Nat 03: Ammes og sover videre

Det kan godt være at hun i løbet af den næste måneds tid vil begynde at ændre lidt rytme, så hun måske sover lidt kortere formiddagslur og sover lidt tidligere middagslur, ligesom hun sandsynligvis vil begynde at springe 3. lur over. Det vil betyde, at hun f.eks. puttes til natten kl ca 20 og derfor får brug for mælk sen aften omkring kl 23-24 - så hendes længste søvnstræk derfor kommer til at ligge mellem midnat og næste morgen tidlig. Det er altså tænkeligt, at hun på sigt vil trives med en rytme, hvor hun ammes sen aften, springer amningen kl 03/04 over og så ammes igen kl ca. 06…

Jeg håber, du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder