Svar: Søvn, vuggestue og amning?
18. maj 2015
Alder:
13 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at far har taget over og at det har virket. Jeres dreng sover faktisk nu om natten uden at få mælk - en gang imellem vågner han, skal lige beroliges med hænder, kærtegn, måske en sut en enkelt gang eller to, men ellers lyder det som om at far og søn har styr på det! :)
Det er super, at I har koblet hans seng til jeres seng, hvis du fornemmer at det giver mere ro og tryghed, at han netop kan kravle over og putte sig ind til jer, hvis det er dette, som er hans behov. Og jeg tænker, at du meget gerne må gå tilbage til din seng igen. Du skal dog tage en t-shirt på, så der ikke er fri adgang til brystet. At du ligger i sengen er ikke ensbetydende med, at han kan die, når han har lyst:) Du må altså meget gerne sove i din seng.. måske skal du og far bytte plads, så du ligger en lille smule længere væk:)
Jeg kan godt høre, at indkøringen har været forstyrret af både sygdom og helligdage, men nu vil det være rigtig godt, hvis du kan lade ham være i institutionen lidt længere. Det er vigtigt, at han oplever både at spise der og sove der. Han har ikke rigtig fornemmelse for tid, han kender ikke klokken, men vil fornemme tid ud fra ting i hverdagen, altså hverdagens rytme. Hvis du henter ham efter 1-2 timer, så vil han begynde at fornemme dette behov i sin krop, han vil sidde og spejde efter dig, vente på at døren skal gå op og du skal komme ind. Derfor er det vigtigt, at han nu begynder at opleve, at en hverdag betyder at han både skal spise og sove der - og først derefter kommer mor. Det vil gøre, at han begynder at falde mere til ro i institutionen og tage del i de ting, der sker.
Det er også vigtigt, at han bliver taget imod af samme pædagog - så vidt det er muligt. Det vil være godt, hvis de kan nøjes med at skifte mellem to forskellige. Måske kan du forsøge at tilpasse hans indkøring efter, hvad tid hans kontakt pædagog møder ind. Det er rigtigt, at han på sigt skal kunne bruge og finde trøst ved forskellige voksne - men det kan slet ikke forventes lige nu. Og faktisk er det helt normalt og rigtig fint, hvis han knytter sig mere til en end til en anden.
Børn har brug for kontakt til vigtige voksne og det er helt essentielt for at børn udvikler sig sundt og godt, at de har tilknytning til vigtige voksne. Man taler om primære tilknytningspersoner og sekundære tilknytningspersoner.
De primære tilknytningspersoner vil ofte være mor og far. Det er mor og far der tager sig af barnet helt fra det er lille, det er jer, der fungerer som hans sikre base. Jeres dreng kan stole på, at I trygt vil hjælpe ham, hvis der opstår utrygge situationer.
De sekundære tilknytningspersoner er de personer, som barnet bruger, når mor og far ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejer eller en pædagog i vuggestuen. Jeres dreng skal have mulighed for at knytte sig til en pædagog, så han føler sig helt tryg ved ham/hende og kan bruge vekommende, når I ikke er der. Han skal kunne finde trøst og ro ved denne sekundære person, og han skal have tid til at knytte sig. Denne person skal naturligt også lære jeres dreng at kende, og de knyttes stille og roligt i takt med, at de bruger tid sammen. Relationen vil naturligt være anderledes, end den er til mor og far, men det er vigtigt, at jeres dreng får mulighed for at knytte sig til pædagogen. Lige nu skal netop denne tryghed og tillid prioriteres - og ikke at han skal kunne finde trøst og hjælp hos mange forskellige.
Og tillid er netop vigtigt. Det er vigtigt at du, når du afleverer ham, signalerer at det her er du helt tryg ved, så det kan han også være. Du har tillid til at pædagogen passer på ham, når du går og det signalerer du blandt andet ved at aflevere ham i favn på pædagogen. På den måde "overgiver du ham direkte" i den andens varetægt. Så smiler du, vinker og går og pædagogen hjælper ham med at sige farvel, trøster og beroliger og hjælper ham så videre med dagen.
Hans fysiske søgning mod dig kan naturligt godt være forstærket af, at han på en gang har skulle trappe ud af amning, starte vuggestue, puttes af far, er blevet syg osv. Der har været mange nye ting på en gang - og så søger han naturligt det mest trygge han kender, nemlig dit bryst. Det er normalt :) Det er dog rigtig fint, at du holder fast i, at han ikke skal sætte amningerne op - og hvis det kan fungere for dig, at du ammer ham om aftenen før han puttes til natten og derudover ikke ammer, så er det rigtig fint. Det lyder som om, at han netop nyder aftenamningen rigtig meget, hvilket du også lyder til selv at gøre - og så må du naturligvis gerne bibeholde denne amning.
Det kan nogle gange forstyrre for meget, hvis du synger… men en puttebamse eller putteklud eller lignende kan introduceres nu. Den kan følge med ham, så han har den både i vuggestuen og derhjemme, i bilen osv. Så den bliver en fast følgesvend, der fungerer som substitut for mor og mors bryst. En godnathistorie kan også forsøges - men vil måske virke bedre om et par måneder… det lyder sådan.
Og så skal I naturligvis også se på hans rytme, og hvordan hele dagen er skruet sammen. Måske skal han puttes en lille smule senere, for at være træt nok til at falde i søvn, nogle gange er det blot 20-30 minutter det drejer sig om… Tilbyder I ham godnatgrød? Det kan være en god idé, at I som en fast del af putteritualet starter med en grød, sammen med en kop mælk. Herefter får han børstet tænder og så kan han evt. blive ammet og derefter puttet. Det vil sige, at I kunne have en rytme, hvor I f.eks. spiser aftensmad kl 18, giver godnatgrød kl 19.30, børster tænder, evt. ammer og derefter putter…
Håber du/I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske