Svar: Skemad, amning og dagsplan
15. maj 2015
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, jeg vil meget gerne uddybe og svare på dine spørgsmål:)
Hvis du serverer frokost kl 11 og ammer din dreng kl ca. 12.30, så går der tid nok imellem frokost og mælk, så der burde være plads nok i maven til begge dele. Det lyder rigtig fint.
Når man ammer, så ved man jo aldrig helt præcist, hvor meget barnet får. Det vil også ofte være sådan, at hans indtag af mælk varierer i løbet af døgnet, så han f.eks. drikker lidt mindre før sin middagslur, men drikker mere om aftenen. Han vil selv regulere sit behov og din mælk ændrer også indhold - du har sandsynligvis lidt mere vandholdig og en større mængde mælk til ham før middagsluren, end du har om aftenen. Det betyder at han om dagen måske ikke behøver die så længe, for at få en stor mængde mælk, hvor han om aftenen måske vil die lidt hyppigere og måske lidt kortere tid af gangen, fordi han på den måde fylder sig lidt ekstra op. Det er derfor vigtigt, at du lader ham die det han viser behov for og det vil ofte være passende med fire amninger i døgnet i denne alder.
Det lyder rigtig fint, hvis I arbejder på en nattesøvn fra ca. kl 20 og til han så vågner næste morgen kl ca 6.30. At han lige nu kan sove lidt mindre er okay. Det lyder som om, at det skyldes udvikling, og at han har svært ved at finde både fysisk og mental ro, og derfor er det rigtig fint, at du forsøger at lægge dig med ham og hjælpe ham til at overgive sig til søvnen - for du fortæller jo, at han virker rigtig træt og parat til at sove, det er dog svært for ham at give slip…
Det vil også være rigtig fint, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han sover to lure dagligt, og det er helt normalt, at formiddagsluren nu er en kort lur. Mange børn sover ikke mere end en lille times tid om formiddagen i denne alder. Til gengæld vil det så være rigtig godt, hvis I kan arbejde på en lidt længere middagslur, hvor han gerne må sove et par timer eller måske 2.5 hvis han kan. Så det lige nu er middagsluren, du forsøger at forlænge lidt.
Du kan prøve i en periode at give ham et bad mellem formiddagsluren og middagsluren. Det kan forlænge hans vågenhed lidt og kan samtidig køre ham træt både motorisk og mentalt - så han vil sove en længere middagslur og også vil sove sin middagslur lidt senere, hvilket vil gøre det lettere at finde overskuddet til eftermiddagen. Hvis han således kan vente med at stå op fra sin middagslur til klokken er omkring 15.30-16, så vil det være lettere for ham at holde sig vågen, og han når ikke at blive overtræt…
Du må gerne lægge dig med ham og tage en lur sammen med ham midt på dagen, hvis dette kan gøre, at han så kan sove en længere lur. Du må også meget gerne trille ham en tur i barnevognen og se om du på den måde kan holde ham sovende lidt længere.
Hvis det ikke virker at putte ham til middagsluren senere, og det ikke lykkes for dig at holde ham sovende lidt længere midt på dagen, så må du overveje, om han skal have en ekstra powernap sidst på eftermiddagen. Hvis han har en rytme, hvor han tydeligt har behov for 3 lure, så skal han naturligvis have lov til at have denne lur. Nogle gange vil det ikke påvirke putningen om aftenen og han vil blive puttet til samme tid som han plejer. Andre gange vil det påvirke puttetidspunktet, når han sover sidst på eftermiddagen eller først på aftenen og han skal så naturligt puttes lidt senere. Her må du forsøge at følge hans signaler.
Det vil være rigtig godt hvis han kunne sove 14 timer i døgnet - og altså meget gerne sove 1 time mere til middag eller få en lille ekstra powernap sidst på dagen. MEN, hvis han trives med mindre søvn, så er det okay. Husk på at tallet er et gennemsnit og det betyder netop, at nogle børn sover mere og andre mindre. Derudover er det altid vigtigt ikke kun at kikke på timer, men også at se på, hvordan han i øvrigt trives, udvikler sig osv. Det betyder at hvis han vågner, virker udhvilet, glad, parat til at møde verden osv. så må du tro på, at han får den søvn, som han har behov for - også selvom han sover mindre, end du umiddelbart ville forvente. Hvis han derimod vågner og hurtigt bliver ked af det, pylret, ikke rigtig vil lege, pludre, bruge sig selv, virker træt og mangler overskud, ja så kan det være en god idé at arbejde på, at han får lidt mere søvn i løbet af dagen.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske