Svar: Skemad, amning og dagsplan

15. maj 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, jeg vil meget gerne uddybe og svare på dine spørgsmål:)

Hvis du serverer frokost kl 11 og ammer din dreng kl ca. 12.30, så går der tid nok imellem frokost og mælk, så der burde være plads nok i maven til begge dele. Det lyder rigtig fint.

Når man ammer, så ved man jo aldrig helt præcist, hvor meget barnet får. Det vil også ofte være sådan, at hans indtag af mælk varierer i løbet af døgnet, så han f.eks. drikker lidt mindre før sin middagslur, men drikker mere om aftenen. Han vil selv regulere sit behov og din mælk ændrer også indhold - du har sandsynligvis lidt mere vandholdig og en større mængde mælk til ham før middagsluren, end du har om aftenen. Det betyder at han om dagen måske ikke behøver die så længe, for at få en stor mængde mælk, hvor han om aftenen måske vil die lidt hyppigere og måske lidt kortere tid af gangen, fordi han på den måde fylder sig lidt ekstra op. Det er derfor vigtigt, at du lader ham die det han viser behov for og det vil ofte være passende med fire amninger i døgnet i denne alder.

Det lyder rigtig fint, hvis I arbejder på en nattesøvn fra ca. kl 20 og til han så vågner næste morgen kl ca 6.30. At han lige nu kan sove lidt mindre er okay. Det lyder som om, at det skyldes udvikling, og at han har svært ved at finde både fysisk og mental ro, og derfor er det rigtig fint, at du forsøger at lægge dig med ham og hjælpe ham til at overgive sig til søvnen - for du fortæller jo, at han virker rigtig træt og parat til at sove, det er dog svært for ham at give slip…

Det vil også være rigtig fint, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han sover to lure dagligt, og det er helt normalt, at formiddagsluren nu er en kort lur. Mange børn sover ikke mere end en lille times tid om formiddagen i denne alder. Til gengæld vil det så være rigtig godt, hvis I kan arbejde på en lidt længere middagslur, hvor han gerne må sove et par timer eller måske 2.5 hvis han kan. Så det lige nu er middagsluren, du forsøger at forlænge lidt.

Du kan prøve i en periode at give ham et bad mellem formiddagsluren og middagsluren. Det kan forlænge hans vågenhed lidt og kan samtidig køre ham træt både motorisk ...

Annonce

... og mentalt - så han vil sove en længere middagslur og også vil sove sin middagslur lidt senere, hvilket vil gøre det lettere at finde overskuddet til eftermiddagen. Hvis han således kan vente med at stå op fra sin middagslur til klokken er omkring 15.30-16, så vil det være lettere for ham at holde sig vågen, og han når ikke at blive overtræt…

Du må gerne lægge dig med ham og tage en lur sammen med ham midt på dagen, hvis dette kan gøre, at han så kan sove en længere lur. Du må også meget gerne trille ham en tur i barnevognen og se om du på den måde kan holde ham sovende lidt længere.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis det ikke virker at putte ham til middagsluren senere, og det ikke lykkes for dig at holde ham sovende lidt længere midt på dagen, så må du overveje, om han skal have en ekstra powernap sidst på eftermiddagen. Hvis han har en rytme, hvor han tydeligt har behov for 3 lure, så skal han naturligvis have lov til at have denne lur. Nogle gange vil det ikke påvirke putningen om aftenen og han vil blive puttet til samme tid som han plejer. Andre gange vil det påvirke puttetidspunktet, når han sover sidst på eftermiddagen eller først på aftenen og han skal så naturligt puttes lidt senere. Her må du forsøge at følge hans signaler.

Det vil være rigtig godt hvis han kunne sove 14 timer i døgnet - og altså meget gerne sove 1 time mere til middag eller få en lille ekstra powernap sidst på dagen. MEN, hvis han trives med mindre søvn, så er det okay. Husk på at tallet er et gennemsnit og det betyder netop, at nogle børn sover mere og andre mindre. Derudover er det altid vigtigt ikke kun at kikke på timer, men også at se på, hvordan han i øvrigt trives, udvikler sig osv. Det betyder at hvis han vågner, virker udhvilet, glad, parat til at møde verden osv. så må du tro på, at han får den søvn, som han har behov for - også selvom han sover mindre, end du umiddelbart ville forvente. Hvis han derimod vågner og hurtigt bliver ked af det, pylret, ikke rigtig vil lege, pludre, bruge sig selv, virker træt og mangler overskud, ja så kan det være en god idé at arbejde på, at han får lidt mere søvn i løbet af dagen.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi