Svar: Natterutiner og natflaske ved 9 mdr.
4. maj 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Thea
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og også har læst flere af mine bøger, - tak :)
Det er ganske rigtigt, at jeres dreng godt kan være lidt mere tryghedssøgende, kan sove lidt dårligere og generelt have brug for lidt mere tid og ro - netop fordi han er født lidt for tidligt. Man er de senere år blevet ekstra opmærksomme på børn født mellem uge 34 og 36+6. Man kalder disse børn for senmature børn og de kan godt have brug for lidt ekstra hjælp til spisning, søvn osv. Sm du også lyder til at have oplevet.
Det er rigtig dejligt, at I har oplevet en effekt af at tilbyde ham modermælkserstatning. Nogen oplever at det mætter mere og giver mere ro om natten, hvor andre ikke oplever samme effekt. Så det er dejligt, at det har fungeret og stadig fungerer godt hos jer!
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have brug for 3 flasker i døgnet, svarende til ca. 500 ml modermælkserstatning og jeg anbefaler at disse flasker ligger inden middagslur, aften og sen aften. I 10-12 måneders alderen kan ofte skrues ned til 2 flasker i døgnet og de kan f.eks. ligge aften og sen aften og mængden vil være ca. 400 ml.
Det betyder at I hos jer er stille og roligt på vej i den rigtige retning. I er begyndt at skrue lidt ned for indtaget af mælk før middagsluren og går stille og roligt over til at lære jeres dreng at få lidt mælk af en kop der - hvilket dagplejer også kan give ham. Og aften og sen aften skal han så stadig have sin flaske. Nogle børn vil trives med at få flaske f.eks. kl 19.30 og kl 23.30. Men andre børn sover rigtig godt først på natten, vågner op og søger flasken og sover så videre og her kan de to flaske ligge kl 19.30 og 02 i stedet - det er også helt okay, hvis det virker bedre med en sådan rytme.
Hos jer lyder det som om at jeres dreng umiddelbart drikker godt af flasken både kl 19.30 og kl 23 og derfor lyder det som om, at det er flasken mellem kl 03 og 05, som I stille og roligt skal forsøge at trappe ud af. Det vil være rigtig godt, at du her forsøger at tilbyde ham mindre og mindre, så han tilsidst helt undvære at få noget på dette tidspunkt. Du kan også godt prøve med vand, så han får lidt tørstslukkende, men du skal være opmærksom på, at han ikke bør få for meget vand, for så lærer han at drikke en masse vand om natten i stedet for - og meningen er jo at han skal lære at sove uden af få hverken mælk eller vand.
Dagsplanen ser fin ud og han burde ikke mangle mad. Men han kan naturligt godt have brug for væsken og har derfor brug for flasken. Men hvis han får 200 ml når han skal sove og får 200 ml igen sen aften, så burde han kunne lære at klare sig uden yderligere indtil næste morgen, hvor dagen så starter med grød…
Du skal være opmærksom på at du ikke bør servere "rester" af mælk. Hvis han ikke spiser sin flaske op, bør mælken kasseres. Der er god grobund for bakterier i mælk og i en flaske, der har stået i stuetemperatur i et par timer, kan mængden af bakterier være på et niveau, som kan være skadeligt for ham. Det hjælper ikke at sætte flasken i køleskab - hvis han ikke har tømt den, så skal resterne kasseres og en ny flaske laves, når han så igen har brug for mælk.
Ernæringsmæssigt behøver du ikke give ham vælling, men nogle børn synes det smager rigtig godt, de drikker måske lidt mere og bliver således mere mætte. Andre oplever at stivelsen i vælling mætter godt. Du kan også forsøge med en godnatgrød, men det lyder som om at flasken fungerer bedre hos jer og du skal naturligvis gøre det, som du synes fungerer bedst:)
Når han bliver et år, så kan du arbejde på at trappe ud af den sene aftenflaske. Igen ved at skrue ned i mængden, så han får mindre og mindre af gangen. Og derefter kan du så arbejde på at fjerne flasken før putning og få skabt et helt nyt putteritual:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske