Svar: Natterutiner og natflaske ved 9 mdr.

4. maj 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Thea

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og også har læst flere af mine bøger, - tak :)

Det er ganske rigtigt, at jeres dreng godt kan være lidt mere tryghedssøgende, kan sove lidt dårligere og generelt have brug for lidt mere tid og ro - netop fordi han er født lidt for tidligt. Man er de senere år blevet ekstra opmærksomme på børn født mellem uge 34 og 36+6. Man kalder disse børn for senmature børn og de kan godt have brug for lidt ekstra hjælp til spisning, søvn osv. Sm du også lyder til at have oplevet.

Det er rigtig dejligt, at I har oplevet en effekt af at tilbyde ham modermælkserstatning. Nogen oplever at det mætter mere og giver mere ro om natten, hvor andre ikke oplever samme effekt. Så det er dejligt, at det har fungeret og stadig fungerer godt hos jer!

De fleste børn vil i 9 måneders alderen have brug for 3 flasker i døgnet, svarende til ca. 500 ml modermælkserstatning og jeg anbefaler at disse flasker ligger inden middagslur, aften og sen aften. I 10-12 måneders alderen kan ofte skrues ned til 2 flasker i døgnet og de kan f.eks. ligge aften og sen aften og mængden vil være ca. 400 ml.

Det betyder at I hos jer er stille og roligt på vej i den rigtige retning. I er begyndt at skrue lidt ned for indtaget af mælk før middagsluren og går stille og roligt over til at lære jeres dreng at få lidt mælk af en kop der - hvilket dagplejer også kan give ham. Og aften og sen aften skal han så stadig have sin flaske. Nogle børn vil trives med at få flaske f.eks. kl 19.30 og kl 23.30. Men andre børn sover rigtig godt først på natten, vågner op og søger flasken og sover så videre og her kan de to flaske ligge kl 19.30 og 02 i stedet - det er også helt okay, hvis det virker bedre med en sådan rytme.

Hos jer lyder det som om at jeres dreng umiddelbart drikker godt af flasken både kl 19.30 og kl 23 og derfor lyder det som om, at det er flasken mellem ...

Annonce

... kl 03 og 05, som I stille og roligt skal forsøge at trappe ud af. Det vil være rigtig godt, at du her forsøger at tilbyde ham mindre og mindre, så han tilsidst helt undvære at få noget på dette tidspunkt. Du kan også godt prøve med vand, så han får lidt tørstslukkende, men du skal være opmærksom på, at han ikke bør få for meget vand, for så lærer han at drikke en masse vand om natten i stedet for - og meningen er jo at han skal lære at sove uden af få hverken mælk eller vand.

Dagsplanen ser fin ud og han burde ikke mangle mad. Men han kan naturligt godt have brug for væsken og har derfor brug for flasken. Men hvis han får 200 ml når han skal sove og får 200 ml igen sen aften, så burde han kunne lære at klare sig uden yderligere indtil næste morgen, hvor dagen så starter med grød…

Du skal være opmærksom på at du ikke bør servere "rester" af mælk. Hvis han ikke spiser sin flaske op, bør mælken kasseres. Der er god grobund for bakterier i mælk og i en flaske, der har stået i stuetemperatur i et par timer, kan mængden af bakterier være på et niveau, som kan være skadeligt for ham. Det hjælper ikke at sætte flasken i køleskab - hvis han ikke har tømt den, så skal resterne kasseres og en ny flaske laves, når han så igen har brug for mælk.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ernæringsmæssigt behøver du ikke give ham vælling, men nogle børn synes det smager rigtig godt, de drikker måske lidt mere og bliver således mere mætte. Andre oplever at stivelsen i vælling mætter godt. Du kan også forsøge med en godnatgrød, men det lyder som om at flasken fungerer bedre hos jer og du skal naturligvis gøre det, som du synes fungerer bedst:)

Når han bliver et år, så kan du arbejde på at trappe ud af den sene aftenflaske. Igen ved at skrue ned i mængden, så han får mindre og mindre af gangen. Og derefter kan du så arbejde på at fjerne flasken før putning og få skabt et helt nyt putteritual:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder