Svar: For stor til flaske om natten
2. maj 2015
Alder:
20 mdr.
Kære søvntrængende mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil væk fra flasken om natten. Din dreng har ligeså meget brug for sammenhængende søvn, som du har - og det er vigtigt, at han ikke længere får mælk. Han bør ikke få sødmælk, ej heller modermælkserstatning - mælkesukkeret er ikke godt for de nye fine mælketænder… så flasken skal væk, også selvom det måske bliver lidt hårdt.
Du kan vælge enten at trappe ud, så han får mindre og mindre. Det har du forsøgt uden held, du kan naturligvis forsøge igen og håbe at det går bedre.
Du kan vælge at fjerne flasken helt fra den ene dag til den anden og sige, at det er slut. Det vil naturligvis kunne være ekstra hårdt, at din dreng på den måde ikke længere oplever at kunne få flaske, som alternativ kan du så tilbyde ham lidt vand af en kop, så han stadig får lidt at drikke, men ikke længere mælk og flasken er slut.
Med den alder han har nu, er han sandsynligvis meget bevidst om flasken, men han begynder også at kunne forstå flere ting og f.eks. forstå ordet "slut". Dette skal du bruge i hverdagen og udnytte om natten. Når noget i hverdagen slutter, f.eks. når mælkekartonen er tom eller maden er spist op osv. så kan du slå ud med hænderne og signalere slut samtidig med at du f.eks. siger "slut, der er ikke mere". Det samme når du læser bøger højt og historien er slut, så klapper du bogen sammen og siger "snip snap snude, nu er den historie ude" - "det er slut, der er ikke mere historie". Og det samme skal du så overføre til flasken "flasken er slut, der er ikke mere".
Nogle gange kan det være en god idé at lade ham være med til at kassere flaskesutterne, smide dem ud. De bliver gamle, mørnede, slidte og kan ikke bruges mere og en efter en forsvinder de - og flasken dur ikke uden flaskesut. Det kan være hårdt at opleve "den er i stykker, det er slut", og det må du så forsøge at rumme samtidig med at du igen tilbyder noget andet "er du tørstig - se her er vand".
Hvis du mener at han har brug for at få det ekstra væske om natten, kan du naturligvis også vælge at tilbyde ham en drypfri kop ved sengen - ikke med mælk, men med vand - og så kan han selv tage lidt at drikke, hvis han vågner og har brug for væske. Så du på den måde gør ham selvhjulpen og så du ikke behøver stå op midt om natten:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske