Svar: For stor til flaske om natten

2. maj 2015

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære søvntrængende mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil væk fra flasken om natten. Din dreng har ligeså meget brug for sammenhængende søvn, som du har - og det er vigtigt, at han ikke længere får mælk. Han bør ikke få sødmælk, ej heller modermælkserstatning - mælkesukkeret er ikke godt for de nye fine mælketænder… så flasken skal væk, også selvom det måske bliver lidt hårdt.

Du kan vælge enten at trappe ud, så han får mindre og mindre. Det har du forsøgt uden held, du kan naturligvis forsøge igen og håbe at det går bedre.

Du kan vælge at fjerne flasken helt fra den ene dag til den anden og sige, at det er slut. Det vil naturligvis kunne være ekstra hårdt, at din dreng på den måde ikke længere oplever at kunne få flaske, som alternativ kan du så tilbyde ham lidt vand af en kop, så han stadig får lidt at drikke, men ikke længere mælk og flasken er slut.

Med den alder han har nu, er han sandsynligvis meget bevidst om flasken, men han begynder også at kunne forstå flere ting og f.eks. forstå ordet "slut". Dette skal du bruge i hverdagen og udnytte om natten. Når noget i hverdagen slutter, f.eks. når mælkekartonen er tom eller maden er ...

Annonce

... spist op osv. så kan du slå ud med hænderne og signalere slut samtidig med at du f.eks. siger "slut, der er ikke mere". Det samme når du læser bøger højt og historien er slut, så klapper du bogen sammen og siger "snip snap snude, nu er den historie ude" - "det er slut, der er ikke mere historie". Og det samme skal du så overføre til flasken "flasken er slut, der er ikke mere".

Nogle gange kan det være en god idé at lade ham være med til at kassere flaskesutterne, smide dem ud. De bliver gamle, mørnede, slidte og kan ikke bruges mere og en efter en forsvinder de - og flasken dur ikke uden flaskesut. Det kan være hårdt at opleve "den er i stykker, det er slut", og det må du så forsøge at rumme samtidig med at du igen tilbyder noget andet "er du tørstig - se her er vand".

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis du mener at han har brug for at få det ekstra væske om natten, kan du naturligvis også vælge at tilbyde ham en drypfri kop ved sengen - ikke med mælk, men med vand - og så kan han selv tage lidt at drikke, hvis han vågner og har brug for væske. Så du på den måde gør ham selvhjulpen og så du ikke behøver stå op midt om natten:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor