Brev:
For stor til flaske om natten
2. maj 2015
Alder:
20 mdr.
For stor til flaske om natten
Hej Helen
Jeg er ved at være desperat for at få nogle gode råd til, hvordan vi slipper af med den sidste flaske om natten, så jeg kan få min nattesøvn igen.
Min søn er 20 mdr. og så vil jeg jo mene, at han er alt for stor til at skulle have mad om natten.
Han bliver puttet omkring kl. 19.45 og sover til mellem kl. 6-7. Om dagen sover han typisk mellem 2,5 - 3 timer. Han har generelt en god appetit dagen i gennem. Han får:
Morgenmad: Havregryn
Formiddagsmad kl. 8.30 i vuggestuen
Middagsmad kl. 11 i vuggestuen
Eftermiddagsmad i vuggestuen kl. 14.30-45
Omkring kl. 17 får han typisk kartofler/grøntsager, dette måltid indtager han som regel ved bordet mens jeg laver aftensmaden færdig. Dette gør han, da han som regel meget sulten på dette tidspunkt, og fordi vi har erfaret, at han spiser mere på denne måde. Det skal så lige siges, at han kommer op igen og spiser sammen med resten af familien omkring kl. 17.30-18. Her får han det samme som os andre, og de fleste dage spiser han også godt her. Vi har valgt at gøre det på denne måde de fleste dage, da han ellers bare sidder og er meget optaget af, hvad vi andre har på tallerknerne - (selvom han har præcis det samme) især min mad, og så ender det typisk med, at han kun får spist mine grøntsager.
Omkring kl. 19 får en banan, hvis han har spist godt med aftensmad. Og de dage han ikke har spist så godt får han grød.
Så kommer vi til det store problem. Alt mellem kl. 01.30 og 04.00 så vågner han, og vil ikke falde til ro igen før han får en flaske. Jeg har prøvet at give han vand - både i flask og af kop - men det vil han ikke hører tale om.
Jeg har også prøvet at tage ham med ind i vores seng (når storbror da ellers ikke har nået at snige sig ind til os inden - et helt andet problem), men det vil han hellere ikke hører tale om.
Så indtil videre har jeg bare valgt den "nemme" løsning, at varme en flaske til ham.
Han for ca. 100-120 ml, hvor det er halv sødmælk og vand samt en skefuld MME. Jeg har også prøvet at give ham mindre, men så bliver han bare hidsig igen, når flasken er for hurtig tom.
For et par måneder siden var vi inde i en god stime, hvor han sov igennem ca. 4 dage om ugen. Men så gik det desværre tilbage til vores nuværende situation, da han fik hans fire hjørnetænder. I de perioder hvor tænderne kommer i gennem vågner han typisk min. 2 gange.
Så hjælp, hvordan skal jeg slippe af med den sidste flaske??? Nu har jeg alt for længe tænkt, at det kommer af sig selv lige pludselig. Det er vist ikke realistisk mere, nu skal der vist andre midler til.
Skal jeg bare "sulte" ham eller hvad?
Jeg har lidt ambivalente følelser omkring dette, da jeg har lidt en ide om, at hans mave måske har vænnet sig til at få noget at spise nu, og så jeg har det lidt skidt med at "sulte" ham, hvis han virkelig er sulten. Men på den anden side tror jeg også bare, at vi er nået dertil nu, hvor han bare vågner for hyggens skyld.
Mange hilsner fra
Den søvntrængende mor