For stor til flaske om natten

2. maj 2015

Kategori:
Alder:
20 mdr.

For stor til flaske om natten

Hej Helen

Jeg er ved at være desperat for at få nogle gode råd til, hvordan vi slipper af med den sidste flaske om natten, så jeg kan få min nattesøvn igen.

Min søn er 20 mdr. og så vil jeg jo mene, at han er alt for stor til at skulle have mad om natten.

Han bliver puttet omkring kl. 19.45 og sover til mellem kl. 6-7. Om dagen sover han typisk mellem 2,5 - 3 timer. Han har generelt en god appetit dagen i gennem. Han får:

Morgenmad: Havregryn
Formiddagsmad kl. 8.30 i vuggestuen
Middagsmad kl. 11 i vuggestuen
Eftermiddagsmad i vuggestuen kl. 14.30-45

Omkring kl. 17 får han typisk kartofler/grøntsager, dette måltid indtager han som regel ved bordet mens jeg laver aftensmaden færdig. Dette gør han, da han som regel meget sulten på dette tidspunkt, og fordi vi har erfaret, at han spiser mere på denne måde. Det skal så lige siges, at han kommer op igen og spiser sammen med resten af familien omkring kl. 17.30-18. Her får han det samme som os andre, og de fleste dage spiser han også godt her. Vi har valgt at gøre det på denne måde de fleste dage, da han ellers bare sidder og er meget optaget af, hvad vi andre har på tallerknerne - (selvom han har præcis det samme) især min mad, og så ender det typisk med, at han kun får spist mine grøntsager.

Omkring kl. 19 får en banan, hvis han har spist godt med aftensmad. Og de dage han ikke har spist så godt får han grød.

Så kommer vi til det store problem. Alt mellem kl. 01.30 og 04.00 så vågner han, og vil ikke ...

Annonce

... falde til ro igen før han får en flaske. Jeg har prøvet at give han vand - både i flask og af kop - men det vil han ikke hører tale om.

Jeg har også prøvet at tage ham med ind i vores seng (når storbror da ellers ikke har nået at snige sig ind til os inden - et helt andet problem), men det vil han hellere ikke hører tale om.

Så indtil videre har jeg bare valgt den "nemme" løsning, at varme en flaske til ham.

Han for ca. 100-120 ml, hvor det er halv sødmælk og vand samt en skefuld MME. Jeg har også prøvet at give ham mindre, men så bliver han bare hidsig igen, når flasken er for hurtig tom.

For et par måneder siden var vi inde i en god stime, hvor han sov igennem ca. 4 dage om ugen. Men så gik det desværre tilbage til vores nuværende situation, da han fik hans fire hjørnetænder. I de perioder hvor tænderne kommer i gennem vågner han typisk min. 2 gange.

Så hjælp, hvordan skal jeg slippe af med den sidste flaske??? Nu har jeg alt for længe tænkt, at det kommer af sig selv lige pludselig. Det er vist ikke realistisk mere, nu skal der vist andre midler til.

Skal jeg bare "sulte" ham eller hvad?

Jeg har lidt ambivalente følelser omkring dette, da jeg har lidt en ide om, at hans mave måske har vænnet sig til at få noget at spise nu, og så jeg har det lidt skidt med at "sulte" ham, hvis han virkelig er sulten. Men på den anden side tror jeg også bare, at vi er nået dertil nu, hvor han bare vågner for hyggens skyld.

Mange hilsner fra

Den søvntrængende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin