Svar: Vil ikke sove uden os
29. april 2015
Alder:
16 mdr.
Kære MN
Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig vigtigt, at I har realistiske forventninger til jeres dreng, hvis I tror, at han skal sove mere end han gør, eller forventer at han skal kunne falde i søvn af sig selv alene i sin seng - så forventer I faktisk for meget, og så kan jeg godt forstå, at det går galt…
Du fortæller, at han sover fra kl 20 til 06 og sover 1.5-2.5 time i løbet af dagen. Det lyder helt som det skal være. Han sover lidt under gennemsnittet, men det er normalt, at der er tale om et gennemsnit betyder jo netop, at nogle børn sover lidt mere og andre bør sover lidt mindre:)
Du fortæller også, at I i en periode har puttet ham og siddet med ryggen til ham, det har fungeret, men gør det ikke mere. Så fortæller du, at I nu har puttet ham og er gået fra ham, hvilket gør at han er dybt ulykkelig og klynger sig til jer…
Det er først nu omkring 16 månedes alderen, at han begynder at få lidt hjernemæssig forståelse for, at I ikke forsvinder, når han ikke kan se jer. Indtil denne alder, så vil han føle sig forladt og alene, når I går fra ham. Han kan stadig ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om I er væk i 3 minutter eller i 3 timer, for ham er I bare forsvundet. Ved at I er gået, har I fået skabt en putterutine, hvor han nu er rigtig bange for at komme i seng. Det er ikke trygt, og han er bange for, at I skal forlade ham. Derfor er I nødt til lige nu at blive hos ham hele tiden, når han skal sove. Det er meget vigtigt, at I igen får gjort ham tryg ved at overgive sig til søvnen, og det kræver jeres fysiske kontakt og nærhed.
Det kan være en god idé, at I lige nu putter ham så sent, at I ved at han med sikkerhed er træt nok til at kunne sove. Hvis I putter ham kl 19 og han først sover kl 20, så skal I ikke putte ham før kl 20. Hvis I putter ham kl 20 og han først sover kl 21, så skal I ikke putte ham før kl 21. I skal først putte ham på det tidspunkt, hvor han plejer at falde i søvn. På den måde vil han begynde at forbinde det at komme i seng med at falde i søvn inden for ca. 15 minutter, fremfor at det lige nu forbindes med gråd i en time eller mere…
Det kan være en god idé med et bad om aftenen, fordi det kan give en god ro i kroppen. Badet bør ligge mindst en time før han puttes. Og badet må meget gerne efterfølges af en godnatgrød ved middagsbordet, evt. sammen med en kop lun letmælk. Herefter kan han så få børstet tænder, og så bliver han puttet i seng.
Han bør have en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, som han kan putte sig med. Den bør følge ham, så han også har den til sin middagslur, og så han har den hjemme og når han sover ude. (dagpleje/vuggestue).
En godnathistorie kan være en rigtig god idé. Det skal være en simpel bog, med små tekster og billeder som han kender. Vis ham billeder, læs lidt op, vis billede og læs videre.
At tale dagen igennem kan være rigtig godt i denne alder. Det hjælper ham med at få bearbejdet alle dagens oplevelser og det kan gøre det lettere at slippe dagen og overgive sig til søvnen. Det kan være f.eks. "i morges da vi stod op, fik du havregrød - mmm, det smager godt", "så væltede far mælken - uha, det var sjovt", "så kom du i vuggestue, hvor du legede med…", "så faldt du, Av, det gjorde ondt!", "så fik du plaster på, det var rart" - og så kikker I på plasteret og mindes den lille episode. Så I på den måde får talt lidt om, hvad der er sket af "sjove og farlige" ting. Hvorefter han vil have lettere ved at sove.
Lige nu kan jeres dreng ikke sove så meget, og han er utryg ved at overgive sig til søvnen. Det mærker I ikke kun, når han skal sove, men også i løbet af dagen, hvor det påvirker hans appetit, og hvor I fornemmer at han er meget mere klyngende. Derfor er I lige nu nødt til at give ham ekstra nærhed og tæt fysisk kontakt. I er nødt til at vise ham, at I er der for ham, så han på den måde får fyldt sit "mor-depot" eller "far-depot" op, og så han har noget at tære af, når han ikke kan være sammen med jer. Det gælder både, når han skal sove alene, og når han skal undvære jer i dagtimerne fordi han måske er i dagpleje eller vuggestue.
Hvis lyset i rummet generer, så kan I købe et mørklægningsgardin. De fås ofte billigt i Jysk eller Ikea og det kan hjælpe lidt på vej. Men lige nu er I nødt til at sidde der og være tilgængelige, betrygge og berolige, så han ingen begynder at føle det okay at skulle i seng og sove:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske