Svar: Korte lure om dagen
24. april 2015
Alder:
2 mdr.
Kære LBF
Tak for dit brev, stort tillykke med den lille pige og velkommen til :)
De fleste børn vil i jeres datters alder sove ca 15.5 time i døgnet. Det kan være lidt forskelligt hvordan søvnen ligger fordelt, men den kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover 11 timer om natten og 4.5 time i løbet af dagen.
Du fortæller, at jeres datter ofte sover fra ca. 20.30 til 05-05.30, hvor hun vågner, bliver ammet og hurtigt sover igen. Det lyder således ikke som om at dagen starter her, for I går i seng igen… Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvor tidligt I står op, men hvis du først står op og reelt først starter dagen kl ca. 07.30 eller senere, så vil hun få den nattesøvn som hun har behov for, måske vil den endda være lidt længere og jo længere nattesøvnen er, jo kortere vil dagssøvnen naturligt også være.
Hun har brug for afbræk i løbet af dagen. Mange børn sover i 2 måneders alderen to længere lure i løbet af dagen, andre sover 3 lure, og atter andre sover 4 lure eller 5 lure - det hele er faktisk normalt i denne alder. Og fleksibiliteten er nødt til at være stor. Det, der er vigtigt er, at du giver hende de afbræk, som hun naturligt har behov for, fordi alt hvad hun oplever, sanser, fornemmer naturligt skal bearbejdes, når hun sover og det er vigtigt, at du derfor hjælper hende med at koble fra og overgive sig til søvnen og ikke være vågen for længe af gangen. Og hvis hun trives bedst med at sove en lang nattesøvn, så er det okay og forventeligt at dagsøvnen så bliver det kortere. For lurene skal der være plads til og der bliver så naturligt flere af dem:)
Ud over at tælle timer og forsøge at beregne søvnbehov, så er det også rigtig vigtigt, at du ser på hvordan hun trives. Og du beskriver umiddelbart en pige, som trives godt. Du ammer hende fuldt og hun spiser godt og gerne. Hun følger sin kurve og tager på, som hun skal. Hun viser sig parat til at sove og puttes, og det lyder som om, at hun vågner rimelig frisk og virker veludhvilet - du fortæller dog også at hun i barnvognen kan vågne med gråd og her lyder det som om at hun vågner af den dybe søvn og egentlig burde kunne sove lidt videre… Du fortæller også at du ofte oplever at hun hurtigt bliver træt og du har på fornemmelsen, at hun ville have glæde af at sove lidt længere lure...
Du kan forsøge flere ting og jeg kan ud af dit brev se at du allerede forsøger en del af mine råd - det er super:
- Am hende rigtig godt før hun puttes. Prøv at lægge en skiftning ind undervejs i amningen, så hun ammes, skiftes, evt. svøbes og ammes igen - gerne fra samme bryst, så hun får den lidt federe mælk med ud og put hende så.
- Svøb hende, så skiftet fra din favn og ned, hvor hun skal sove ikke virker for voldsomt for hende. Hun kan blive vækket af sin mororefleks og svøbet kan hjælpe hende med fysisk at holde sammen på sig selv, så hun ikke med spjæt, får vækket sig selv.
- Læg dig med hende og am hende i søvn i dobbeltsengen. Bliv liggende sammen med hende indtil hun efter 45 minutter viser tegn på at ville vågne, tilbyd brystet igen og se om på på denne måde kan holde hende sovende.
- Puttes hun i barnevognen, så stå parat efter ca. 45 minutter og læg hænderne på hende, så hun kan mærke at du er der og hjælpes til fysisk ro. Og se om du kan lulle hende videre ind i søvnen på denne måde.
- Prøv med en sut. Så du starter med amning, ersatter brystet med sutten og bruger sutten igen (sikrer dig at den fortsat er i munden), når hun efter ca. 45 minutter viser tegn på at ville vågne.
- Køligt værelse, nedrullede gardiner og sollyset holdes ude eller puttet i lift eller voksipose og dereftere i barnevognen, stå og sove i haven, hvis I har mulighed for det. Prøv at skabe nogenlunde ens rutiner, når du putter hende om dagen, så hun får genkendelighed, ved hvad der skal ske og derfor vil sove mere trygt.
- Livmoderlyd, hverdagslyde osv. kan være godt for nogle børn. Du kan f.eks. prøve at tænde en støvsuger eller du kan prøve med en DooDoo Bamse eller lignende.
- Læg et bad ind før middagsluren. Når du bader hende, så bruger hun sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og bliver på den måde træt. Hun kan få en lille tår mælk før badet og efter badet skal hun så frotteres godt i håndklædet, evt. smøres med lidt creme eller olie, svøbes og ammes, og derefter puttes. Det kan nogle gange hjælpe til en længere lur midt på dagen og dermed hjælpe jer til en rytme, hvor hun fremover vil fornemme behov for at sove lidt længere der…
Din mand har ret i at det sagtens kan være hendes rytme lige nu og det kan sagtens ændre sig igen. Når hun bliver 3 måneder kan det være en god idé at arbejde på en 3 lurs rytme. Her vil hun også kunne være vågen i lidt længere tid mellem sine lure og hendes dag vil stille og roligt blive opdelt i vågne/aktive perioder og perioder, hvor hun så skal sove. Så på den måde arbejder tiden også lidt for jer.
Det lyder som om at du gør det rigtig fint - du fortæller at du er opmærksom på hendes bevidsthedstadier, forsøger at putte hende, når hun viser behov osv. Det lyder som om at du lige nu aflæser hende rigtig godt - så hold fast i alt det gode, du allerede gør :)
Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn" :)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske