Svar: Korte lure om dagen

24. april 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære LBF

Tak for dit brev, stort tillykke med den lille pige og velkommen til :)

De fleste børn vil i jeres datters alder sove ca 15.5 time i døgnet. Det kan være lidt forskelligt hvordan søvnen ligger fordelt, men den kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover 11 timer om natten og 4.5 time i løbet af dagen.

Du fortæller, at jeres datter ofte sover fra ca. 20.30 til 05-05.30, hvor hun vågner, bliver ammet og hurtigt sover igen. Det lyder således ikke som om at dagen starter her, for I går i seng igen… Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvor tidligt I står op, men hvis du først står op og reelt først starter dagen kl ca. 07.30 eller senere, så vil hun få den nattesøvn som hun har behov for, måske vil den endda være lidt længere og jo længere nattesøvnen er, jo kortere vil dagssøvnen naturligt også være.

Hun har brug for afbræk i løbet af dagen. Mange børn sover i 2 måneders alderen to længere lure i løbet af dagen, andre sover 3 lure, og atter andre sover 4 lure eller 5 lure - det hele er faktisk normalt i denne alder. Og fleksibiliteten er nødt til at være stor. Det, der er vigtigt er, at du giver hende de afbræk, som hun naturligt har behov for, fordi alt hvad hun oplever, sanser, fornemmer naturligt skal bearbejdes, når hun sover og det er vigtigt, at du derfor hjælper hende med at koble fra og overgive sig til søvnen og ikke være vågen for længe af gangen. Og hvis hun trives bedst med at sove en lang nattesøvn, så er det okay og forventeligt at dagsøvnen så bliver det kortere. For lurene skal der være plads til og der bliver så naturligt flere af dem:)

Ud over at tælle timer og forsøge at beregne søvnbehov, så er det også rigtig vigtigt, at du ser på hvordan hun trives. Og du beskriver umiddelbart en pige, som trives godt. Du ammer hende fuldt og hun spiser godt og gerne. Hun følger sin kurve og tager på, som hun skal. Hun viser sig parat til at sove og puttes, og det lyder som om, at hun vågner rimelig frisk og virker veludhvilet - du fortæller dog også at hun i barnvognen kan vågne med gråd og her lyder det som om at hun vågner af den dybe søvn og egentlig burde kunne sove lidt videre… Du fortæller også at du ofte oplever at hun hurtigt bliver træt og du har på fornemmelsen, at hun ville have glæde af at sove lidt længere lure...

Du kan forsøge flere ting og jeg kan ud af dit brev se at du allerede forsøger en del af mine råd - det er super:

- Am hende rigtig godt før hun puttes. Prøv at lægge en skiftning ind undervejs i amningen, så hun ammes, skiftes, evt. svøbes og ammes igen - gerne fra samme bryst, så hun får den lidt federe mælk med ud og put hende ...

Annonce

... så.

- Svøb hende, så skiftet fra din favn og ned, hvor hun skal sove ikke virker for voldsomt for hende. Hun kan blive vækket af sin mororefleks og svøbet kan hjælpe hende med fysisk at holde sammen på sig selv, så hun ikke med spjæt, får vækket sig selv.

- Læg dig med hende og am hende i søvn i dobbeltsengen. Bliv liggende sammen med hende indtil hun efter 45 minutter viser tegn på at ville vågne, tilbyd brystet igen og se om på på denne måde kan holde hende sovende.

- Puttes hun i barnevognen, så stå parat efter ca. 45 minutter og læg hænderne på hende, så hun kan mærke at du er der og hjælpes til fysisk ro. Og se om du kan lulle hende videre ind i søvnen på denne måde.

- Prøv med en sut. Så du starter med amning, ersatter brystet med sutten og bruger sutten igen (sikrer dig at den fortsat er i munden), når hun efter ca. 45 minutter viser tegn på at ville vågne.

- Køligt værelse, nedrullede gardiner og sollyset holdes ude eller puttet i lift eller voksipose og dereftere i barnevognen, stå og sove i haven, hvis I har mulighed for det. Prøv at skabe nogenlunde ens rutiner, når du putter hende om dagen, så hun får genkendelighed, ved hvad der skal ske og derfor vil sove mere trygt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

- Livmoderlyd, hverdagslyde osv. kan være godt for nogle børn. Du kan f.eks. prøve at tænde en støvsuger eller du kan prøve med en DooDoo Bamse eller lignende.

- Læg et bad ind før middagsluren. Når du bader hende, så bruger hun sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og bliver på den måde træt. Hun kan få en lille tår mælk før badet og efter badet skal hun så frotteres godt i håndklædet, evt. smøres med lidt creme eller olie, svøbes og ammes, og derefter puttes. Det kan nogle gange hjælpe til en længere lur midt på dagen og dermed hjælpe jer til en rytme, hvor hun fremover vil fornemme behov for at sove lidt længere der…

Din mand har ret i at det sagtens kan være hendes rytme lige nu og det kan sagtens ændre sig igen. Når hun bliver 3 måneder kan det være en god idé at arbejde på en 3 lurs rytme. Her vil hun også kunne være vågen i lidt længere tid mellem sine lure og hendes dag vil stille og roligt blive opdelt i vågne/aktive perioder og perioder, hvor hun så skal sove. Så på den måde arbejder tiden også lidt for jer.

Det lyder som om at du gør det rigtig fint - du fortæller at du er opmærksom på hendes bevidsthedstadier, forsøger at putte hende, når hun viser behov osv. Det lyder som om at du lige nu aflæser hende rigtig godt - så hold fast i alt det gode, du allerede gør :)

Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn" :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.