Svar: Sover korte lure om dagen og lidt uroligt om natten
20. april 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Lotte
Velkommen til og tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge:)
Din datter sover en ret lang nattesøvn i forhold til hendes alder. Hun puttes ofte kl 19 og sover til ca. 07 - naturligvis afbrudt af mælk og selvom hun ofte har en vågenperiode omkring kl 04, så udgør nattesøvnen en stor del af hendes søvn. Det må den gerne, det er helt i orden, men det vil naturligt betyde, at hun så ikke kan sove helt så lange lure om dagen.
Det vil være rigtig godt fortsat at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt. Det er helt normalt, at hun med den alder hun har, vil have brug for at sove formiddagslur, middagslur og en lille lur sidst på eftermiddagen. Hun har brug for de afbræk i løbet af dagen, som lurerne giver hende. Dertil kommer, at hun naturligt, hvis hun sover en lur sidst på eftermiddagen, måske vil kunne blive puttet lidt senere til natten og hendes nattesøvn derfor afkortes - det kan som sagt have betydning for dagssøvnens varighed, men det kan faktisk også have betydning for hendes evne til at sove mere sammenhængende om natten, så I undgår at hun er vågen kl 04… Du spørger om du skal rykke på hendes lure, så hun kun sover 2 lure dagligt og det synes jeg altså ikke, tværtimod, prøv at arbejde på en 3-lurs-rytme:)
Det vil også være en rigtig god idé, hvis du kan arbejde på at hendes middagslur bliver en lidt længere lur. Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hendes lure varer f.eks. 1.5 time og meget gerne middagsluren, fordi det vil hjælpe til en god rytme fremover. Når hun sover længere midt på dagen får hun bearbejdet en stor del af dagens oplevelser. Hun kommer igennem flere stadier af søvnen og får således en god kvalitet af søvnen, hvilket øger hendes humør og overskud og lyst til at kunne lege lidt selv:) Hun får også styrket sit immunforsvar og mange andre gode ting.
Samtidig vil den lidt længere lur midt på dagen gøre, at hendes 3. lur ikke kommer til at ligge for tidligt og det vil naturligt påvirke puttetidspunktet om aftenen, så hun igen måske går en lille smule senere i seng… Hele dagens rytme vil naturligt spille ind på nattens forløb og kan altså påvirke til bedre søvn efter kl 04:)
Når jeg ser din dagsplan, så er der især en ting som springer mig i øjnene og det er, at du ikke giver flaske i forbindelse med søvn. Er det fordi du er bange for at hun skal blive uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske? Jeg vil anbefale, at du forsøger at skille skemad og flaske, så der går 1-1.5 time imellem, at hun tilbydes skemad og mælk. Så du nu forsøger at lave en rytme, hvor hun får skemad og vand af kop, når hun vågner af en lur og tilbydes flaske, som en fast del af det at skulle sove.
Netop det at få flaske, som en del af putteritualet er vigtigt. Det gør hende afslappet, det hjælper hende med at koble fra og slippe dagen, men det sikrer også en mæthed, så hun ikke vågner efter en kort lur, fordi hun reelt er sulten eller tørstig igen. Hvis du giver flasken lige før hun skal sove, er der altså stor sandsynlighed for, at hun vil sove en længere lur.
Det lyder også som om at hun er godt igang med skemaden og jeg tænker, at det vil hjælpe dig, hvis du i løbet af de næste uger kan øge hendes indtag, så hun tilbydes skemad 3 gange dagligt. Ikke store mængder, men lidt for at få skabt mere rytme.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes ½ dl. grød, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9-9.30
Frokost 11-11.30: Tilbydes ¾ dl. grød, evt. med frugtmos som topping, eller grøntsagsmos - du kan variere fra dag til dag. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13. Du må gerne trille hende en tur i barnevognen eller lægge dig med hende, for at se om du på den måde kan holde hende sovende til en længere lur.
Eftermiddag 16-16.30: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften 17.30-18: ¾-1 dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. kl 20 - tidspunktet vil variere efter hvor lang en 3. lur hun har taget og hvor sent den ligger. Hvis den ender med først at ligge mellem 17-18 så vil hun måske først være putteklar kl 21...
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre
Midt nat 04: Evt. flaske og sover videre. De fleste børn vil først i 6 måneders alderen begynde at kunne undvære denne flaske og hvorvidt de kan det, afhænger af deres samlede indtag af mad og mælk hele dagen igennem.
Kl. 15 får hun 150 ml. mme.
Du spørger om du skal forsøge at rykke hendes flaske kl 04 til 05/06.. måske på sigt. Du kan evt. forsøge at give hende mindre og mindre mælk i flasken kl 04, så hun stadig får sin mælk, fordi den også hjælper hende videre i søvnen og så hun så i stedet for en tidlig morgenflaske - jf. planen. Den tidlige morgenflaske er god fordi hun lige nu så kan vente med at få flaske til hun skal sove formiddagslur - og om et par måneder skal hun lære at undvære flasken om formiddagen og her er det derfor godt, at hun har fået en del mælk tidlig morgen… men det kan vi tage til den tid:)
Du fortæller at du har forsøgt at trille ture med barnevognen uden held og jeg tænker, at det netop måske vil hjælpe, hvis hun får flaske direkte i forbindelse med at hun skal sove. Hun kan få flasken i din favn og puttes i sin vogn, men hun må faktisk også gerne få flasken imens hun ligger i sin barnevogn, så hun ikke oplever et skift fra din favn og ned, hvor hun skal sove. Det kan nemlig også hjælpe hende til at sove videre efter ca. 30 minutter.
Nogle gange kan det også hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det kan trætte hende både motorisk og mentalt og være med til at gøre, at hun så kan sove en længere middagslur. Altså en rytme, hvor hun f.eks. får mos kl 11, kommer i bad, leger osv. og så får flaske kl ca. 13, hvor hun så måske vil sove ekstra godt… man har da lov at håbe:)
Du spørger om det er nødvendigt at hun sover mere - og måske ikke. Hvis hun trives med sin rytme og den søvn hun får, udvikler sig som hun skal, spiser, leger, pludrer, vågner frisk og virker veludhvilet og har overskud til at møde dagen og alle oplevelserne, så er det rigtig fint. Man skal ikke ændre noget, som fungerer. Men hvis du oplever, at hun virker pylret, ked af det, ikke rigtigt har overskud, så kan det være en god idé, at arbejde på at mindst en af hendes lure bliver en lidt længere lur og som sagt meget gerne middagsluren…
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske