Brev:
Sover korte lure om dagen og lidt uroligt om natten
20. april 2015
Alder:
5 mdr.
Sover korte lure om dagen og lidt uroligt om natten
Hej Helen,
Jeg har en dejlig datter på 5 1/2 måned.
Vi har dog nogle små problemer med søvnen, som jeg håber du kan hjælpe med.
Vores dag ser således ud:
Kl. 4 får hun en flaske på ca. 150 ml. mme. Hun har oftest lidt svært ved at sove videre og nogle nætter smiler hun og vil lege selvom der er helt mørkt i værelset. Det lykkedes mig hver nat at få hende til at sove igen, men det kan tage lang tid.
Kl. 7 står vi op.
Kl. 8 får hun en flaske på ca. 100 ml. mme.
Kl. 9 puttes hun til lur. Hun sover kun 30 min.
Kl. 11.30 får hun ca. en dl. grød og 130 ml. mme/vand
Kl. 13 puttes hun til lur. Sover igen kun 30 min.
Kl. 15 får hun 150 ml. mme.
Kl 16 får hun nogle gange en lur på 30 min. Men det er slet ikke hver dag.
Kl. 17.30 for hun ca. 1 dl. grøntsagsmos og 130 ml. mme/vand
Kl. 19 får hun 100 ml mme og puttes til nat.
Kl. 23 får hun 240 ml. mme, oftest uden hun vågner
Hun sover på egen værelse i tremmeseng og natten og i barnevogn udenfor om dagen. Hun falder nemt i søvn om aften, mens det tager lidt længere tid at få hende til at sove om dagen. Luren kl. 16 kan jeg oftest kun få hende til at tage i mine arme. De eftermiddage hun ikke vil sove, ligger hun bare og slapper af hos mig indtil hun er frisk igen.
Generel er hun en glad og tilfreds pige, men her på det sidste er hun ret pyldret om dagen og vil helst have min opmærksomhed hele tiden. Jeg er i tvivl om, om det er fordi hun ikke får søvn nok.
Jeg har prøvet at få hende til at sove længere lure i løbet af dagen, men at køre med barnevognen hjælper ikke og når hun vågner, er hun helt stille, så jeg synes ikke at jeg kan nå at give sutten el.l. Det virker til, at hun går direkte fra at sove tungt til at ligge med helt åbne øjne og virke helt frisk.
Jeg må indrømme, at jeg ikke forsøger så længe, da hun jo virker frisk. Men kort efter hun er stået op, begynder hun at pyldre. Indtil for 2-3 uger siden var hun glad og frisk helt frem til sidst på eftermiddagen, så det er ret nyt, at hun ikke kan ligge selv og lege.
Nogle enkelte dage kan hun godt sove 2 timer til formiddag, men jeg synes ikke hun gider ligge mere selv af den grund. Jeg vil rigtig gerne lege meget med hende, men med de korte lure hun tager, er det ret hårdt at skulle underholde hende hele dagen:)
Mine spørgsmål er:
- Er der noget jeg kan gøre for, at hun ikke vågner ved 4-tiden og vil lege? Og bør jeg arbejde på, at hun først skal have natflasken ved 5-6 tiden? (Dette er ikke så vigtigt, men tænkte der kan være en sammenhæng med det andet)
- Hvordan får jeg hende til at sove længere om dagen og er det overhovedet nødvendigt? Hun har jo tidligere kunnet klare sig med dette søvnmønster.
- Skal jeg forsøge at "rykke" hendes lure, så hun kun får 2 lure i løbet af dagen og vi stopper med den kl 16 ?
Jeg håber, du kan komme med nogle råd om dette.
Venlig hilsen
Lotte