Sover korte lure om dagen og lidt uroligt om natten

20. april 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Sover korte lure om dagen og lidt uroligt om natten

Hej Helen,

Jeg har en dejlig datter på 5 1/2 måned.
Vi har dog nogle små problemer med søvnen, som jeg håber du kan hjælpe med.

Vores dag ser således ud:

Kl. 4 får hun en flaske på ca. 150 ml. mme. Hun har oftest lidt svært ved at sove videre og nogle nætter smiler hun og vil lege selvom der er helt mørkt i værelset. Det lykkedes mig hver nat at få hende til at sove igen, men det kan tage lang tid.
Kl. 7 står vi op.
Kl. 8 får hun en flaske på ca. 100 ml. mme.
Kl. 9 puttes hun til lur. Hun sover kun 30 min.
Kl. 11.30 får hun ca. en dl. grød og 130 ml. mme/vand
Kl. 13 puttes hun til lur. Sover igen kun 30 min.
Kl. 15 får hun 150 ml. mme.
Kl 16 får hun nogle gange en lur på 30 min. Men det er slet ikke hver dag.
Kl. 17.30 for hun ca. 1 dl. grøntsagsmos og 130 ml. mme/vand
Kl. 19 får hun 100 ml mme og puttes til nat.
Kl. 23 får hun 240 ml. mme, oftest uden hun vågner

Hun sover på egen værelse i tremmeseng og natten og i barnevogn udenfor om dagen. Hun falder nemt i søvn om aften, mens det tager lidt længere tid at få hende til at sove om dagen. Luren kl. 16 kan jeg oftest kun få hende til at tage i mine arme. De eftermiddage hun ikke vil sove, ligger hun bare og slapper af hos mig indtil hun er frisk igen.

Generel er hun en glad og tilfreds pige, men her på det sidste er hun ret pyldret om dagen og vil helst have min opmærksomhed hele tiden. Jeg er i tvivl om, om det er fordi hun ikke får søvn ...

Annonce

... nok.

Jeg har prøvet at få hende til at sove længere lure i løbet af dagen, men at køre med barnevognen hjælper ikke og når hun vågner, er hun helt stille, så jeg synes ikke at jeg kan nå at give sutten el.l. Det virker til, at hun går direkte fra at sove tungt til at ligge med helt åbne øjne og virke helt frisk.

Jeg må indrømme, at jeg ikke forsøger så længe, da hun jo virker frisk. Men kort efter hun er stået op, begynder hun at pyldre. Indtil for 2-3 uger siden var hun glad og frisk helt frem til sidst på eftermiddagen, så det er ret nyt, at hun ikke kan ligge selv og lege.

Nogle enkelte dage kan hun godt sove 2 timer til formiddag, men jeg synes ikke hun gider ligge mere selv af den grund. Jeg vil rigtig gerne lege meget med hende, men med de korte lure hun tager, er det ret hårdt at skulle underholde hende hele dagen:)

Mine spørgsmål er:

- Er der noget jeg kan gøre for, at hun ikke vågner ved 4-tiden og vil lege? Og bør jeg arbejde på, at hun først skal have natflasken ved 5-6 tiden? (Dette er ikke så vigtigt, men tænkte der kan være en sammenhæng med det andet)

- Hvordan får jeg hende til at sove længere om dagen og er det overhovedet nødvendigt? Hun har jo tidligere kunnet klare sig med dette søvnmønster.

- Skal jeg forsøge at "rykke" hendes lure, så hun kun får 2 lure i løbet af dagen og vi stopper med den kl 16 ?

Jeg håber, du kan komme med nogle råd om dette.

Venlig hilsen
Lotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor