Svar: Umulig putning - sove i egen seng?
17. april 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Vildbassens mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det fungerer bedre, hvis I lader jeres datter brænde lidt overskudsenergi af, før hun skal sove.
Har I tremmer på sengen eller er den koblet til jeres seng? I skal naturligvis overveje, hvad der vil fungere bedst, og jeg er ikke helt klar over, hvad I gør... Hvis jeres datter er motorisk meget urolig, kan det være godt at beholde tremmerne på sengen for at sikre, at hun ikke falder ud af sin seng, når hun tumler rundt. Modsat - hvis hun har brug for din nærhed og brug for at mærke dig, kan det være en god idé at lade hendes seng være koblet til din seng - så du ikke behøver tage hende op og flytte hende over i din seng om natten, men kan berolige med nærhed, samtidig med at hun stadig ligger i egen seng…
Hvis I vælger at have hende i tremmesengen lukket, så kan du godt forsøge at berolige hende, tage hende op, trøste, betrygge, og når hun så er rolig igen atter forsøge at putte hende ned i egen seng. Som udgangspunkt er det godt at hun falder i søvn i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove og også godt, hvis du så kan få hende videre i søvnen i egen seng om natten. Men hvis hun lige nu ikke kan dette, så må du naturligvis tage hende over til dig, trøste og berolige og lade hende sove hos dig, så hun kan mærke dig og får den ekstra tryghed.
Det der er vigtigt, hvis du vælger at lægge dig med hende er, at du ikke får øget hendes behov for brystet. Du kan meget hurtigt komme ind i en vane, hvor hun vil begynde at søge ikke bare dig, men brystet, igen og igen om natten, og det er ikke meningen, at hendes mælkeindtag skal sættes op. Med den alder hun har, vil det være rigtig fint med to amninger i døgnet f.eks. aften og sen aften, men derefter skal hun så ikke ammes mere, og om morgenen bliver hun tilbudt grød.
Det behøver ikke være en dårlig vane eller give problemer senere hen, at du vælger at I lige nu sover sammen. Nogle børn vil have rigtig stor glæde af netop nærheden og vil sove trygt og sammenhængene hele natten, netop fordi de kan mærke deres mor. Og man kan sige, at hun på den måde godt vil kunne få sit "mor-depot" fyldt ekstra op, så hun bedre vil kunne klare sig uden senere hen. Men igen - det afhænger helt af, hvordan det fungerer for jer og hvilke vaner og rutiner I derudover får skabt.
Det skal handle om tryghed, og når du fornemmer, at hun måske ikke længere behøver dette i samme grad, så kan det være en god idé, at du igen arbejder på at lære hende at sove i egen seng, mere og mere fysisk på afstand af dig… Så hun får dig og din nærhed, når hun har behov for det, men så du også hjælper hende med at slippe dig og kunne selv, når hun virker klar til det:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske