Svar: Umulig putning - sove i egen seng?

17. april 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Vildbassens mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det fungerer bedre, hvis I lader jeres datter brænde lidt overskudsenergi af, før hun skal sove.

Har I tremmer på sengen eller er den koblet til jeres seng? I skal naturligvis overveje, hvad der vil fungere bedst, og jeg er ikke helt klar over, hvad I gør... Hvis jeres datter er motorisk meget urolig, kan det være godt at beholde tremmerne på sengen for at sikre, at hun ikke falder ud af sin seng, når hun tumler rundt. Modsat - hvis hun har brug for din nærhed og brug for at mærke dig, kan det være en god idé at lade hendes seng være koblet til din seng - så du ikke behøver tage hende op og flytte hende over i din seng om natten, men kan berolige med nærhed, samtidig med at hun stadig ligger i egen seng…

Hvis I vælger at have hende i tremmesengen lukket, så kan du godt forsøge at berolige hende, tage hende op, trøste, betrygge, og når hun så er rolig igen atter forsøge at putte hende ned i egen seng. Som udgangspunkt er det godt at hun falder i søvn i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove og også godt, hvis du så kan få hende videre i søvnen i egen seng om natten. Men hvis hun lige nu ikke kan dette, så må du naturligvis tage hende over til dig, trøste og berolige og lade hende sove hos dig, så hun kan mærke dig og får den ekstra tryghed.

Det der er vigtigt, hvis du ...

Annonce

... vælger at lægge dig med hende er, at du ikke får øget hendes behov for brystet. Du kan meget hurtigt komme ind i en vane, hvor hun vil begynde at søge ikke bare dig, men brystet, igen og igen om natten, og det er ikke meningen, at hendes mælkeindtag skal sættes op. Med den alder hun har, vil det være rigtig fint med to amninger i døgnet f.eks. aften og sen aften, men derefter skal hun så ikke ammes mere, og om morgenen bliver hun tilbudt grød.

Det behøver ikke være en dårlig vane eller give problemer senere hen, at du vælger at I lige nu sover sammen. Nogle børn vil have rigtig stor glæde af netop nærheden og vil sove trygt og sammenhængene hele natten, netop fordi de kan mærke deres mor. Og man kan sige, at hun på den måde godt vil kunne få sit "mor-depot" fyldt ekstra op, så hun bedre vil kunne klare sig uden senere hen. Men igen - det afhænger helt af, hvordan det fungerer for jer og hvilke vaner og rutiner I derudover får skabt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det skal handle om tryghed, og når du fornemmer, at hun måske ikke længere behøver dette i samme grad, så kan det være en god idé, at du igen arbejder på at lære hende at sove i egen seng, mere og mere fysisk på afstand af dig… Så hun får dig og din nærhed, når hun har behov for det, men så du også hjælper hende med at slippe dig og kunne selv, når hun virker klar til det:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder