Svar: Hvor længe må han være vågen?

16. april 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære første gangs mor

Tak for dit brev :)

Din dreng lyder tli at sove rigtig fint i løbet af dagen og han er god til at sove lidt længere lure, hvilket er rigtig godt. Når han vågner efter ca. 15. times lur, så er han sandsynligvis frisk og veludhvilet, han har sovet godt og vågner af sig selv.

Her vil han ofte godt kunne være vågen i et sted mellem 2-4 timer. Om dagen vil han fordi han her bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, ofte skulle sove med måske 2-2.5 times mellemrum, sidst på dagen vil han måske godt kunne være vågen i 3-4 timer før han er parat til at sove.

Mange børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at springe dagens 3. lur over. Hvorvidt de kan undvære den afhænger lidt af, hvor tidligt de står op og hvor lang deres middagslur er. Så I må forsøge jer lidt frem.

Jeg har i går sendt dig en dagsplan - i den fremgår det, at hvis han f.eks. står op omkring kl 6.45-7 om morgenen, så vil hans formiddagslur sandsynligvis ligge omkring kl 9. Her vil han altså måske skulle puttes efter ca 2, måske 2.5 time. Hvis han sover formiddagslur fra kl 9-10.30, så vil hans middagslur måske skulle ligge omkring kl 13 - altså efter ca. 2.5 times vågenhed. Måske først kl 13.30 - det ...

Annonce

... kan varierer. Og alt efter om han så sover 1.5-2 timer eller mere til middag, vil det så være forskelligt, hvorvidt han har brug for sin 3 lur eller ej.

Hvis han får en 3 lur sidst på dagen og vågner af denne omkring kl 17, så lyder det helt relevant, at han så skal puttes omkring kl 20, altså efter 3 timers vågenhed. Hvis han sover en længere og senere middagslur og måske først vågner af den omkring kl 16, så vil han måske helt springe 3. lur over og vil så måske være parat til at sove ca. 19.30, altså efter ca. 3.5 times vågenhed.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når dette er sagt, så er det dog vigtigt, at du ikke kun kikker på klokken og tæller timer, men også ser på hvordan din dreng virker, hvilke signaler han sender. Som udgangspunkt skal han puttes, når han virker træt og parat. Ingen kan sove på kommando, og han ved jo ikke, hvad klokken er:)

Han vil naturligt også nogle dage være trættere end andre dage, og her er du nødt til at være fleksibel. Så nogle dage vil han måske have kortere vågne periode og andre dage have længere vågne perioder, og det vil være helt normalt. Ligesom han nogle dage måske sover lidt længere lure, og andre dage så sover kortere lure:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor