Svar: Hvor længe må han være vågen?
16. april 2015
Alder:
6 mdr.
Kære første gangs mor
Tak for dit brev :)
Din dreng lyder tli at sove rigtig fint i løbet af dagen og han er god til at sove lidt længere lure, hvilket er rigtig godt. Når han vågner efter ca. 15. times lur, så er han sandsynligvis frisk og veludhvilet, han har sovet godt og vågner af sig selv.
Her vil han ofte godt kunne være vågen i et sted mellem 2-4 timer. Om dagen vil han fordi han her bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, ofte skulle sove med måske 2-2.5 times mellemrum, sidst på dagen vil han måske godt kunne være vågen i 3-4 timer før han er parat til at sove.
Mange børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at springe dagens 3. lur over. Hvorvidt de kan undvære den afhænger lidt af, hvor tidligt de står op og hvor lang deres middagslur er. Så I må forsøge jer lidt frem.
Jeg har i går sendt dig en dagsplan - i den fremgår det, at hvis han f.eks. står op omkring kl 6.45-7 om morgenen, så vil hans formiddagslur sandsynligvis ligge omkring kl 9. Her vil han altså måske skulle puttes efter ca 2, måske 2.5 time. Hvis han sover formiddagslur fra kl 9-10.30, så vil hans middagslur måske skulle ligge omkring kl 13 - altså efter ca. 2.5 times vågenhed. Måske først kl 13.30 - det kan varierer. Og alt efter om han så sover 1.5-2 timer eller mere til middag, vil det så være forskelligt, hvorvidt han har brug for sin 3 lur eller ej.
Hvis han får en 3 lur sidst på dagen og vågner af denne omkring kl 17, så lyder det helt relevant, at han så skal puttes omkring kl 20, altså efter 3 timers vågenhed. Hvis han sover en længere og senere middagslur og måske først vågner af den omkring kl 16, så vil han måske helt springe 3. lur over og vil så måske være parat til at sove ca. 19.30, altså efter ca. 3.5 times vågenhed.
Når dette er sagt, så er det dog vigtigt, at du ikke kun kikker på klokken og tæller timer, men også ser på hvordan din dreng virker, hvilke signaler han sender. Som udgangspunkt skal han puttes, når han virker træt og parat. Ingen kan sove på kommando, og han ved jo ikke, hvad klokken er:)
Han vil naturligt også nogle dage være trættere end andre dage, og her er du nødt til at være fleksibel. Så nogle dage vil han måske have kortere vågne periode og andre dage have længere vågne perioder, og det vil være helt normalt. Ligesom han nogle dage måske sover lidt længere lure, og andre dage så sover kortere lure:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske