Svar: Falde i søvn selv om aftenen - del 2

24. marts 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Frejas mor

Tak for dit brev og tilbagemelding, jeg vil meget gerne uddybe:)

Det er rigtig fint, at du gerne vil trappe helt ud af amning og derfor nu er kommet ned på at amme en gang dagligt. Vær dog opmærksom på at Freja har brug for modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år, så hvis du stopper amning nu, vil det være godt at tilbyde hende modermælkserstatning - enten af kop eller af flaske f.eks. 2 gange dagligt. Hun kan f.eks. få kop før sin middagslur og flaske før hun puttes til natten - overvejelser følger længere nede:)

Det er rigtig dejligt, at Freja nu sover i barnevognen om dagen og kan falde i søvn i løbet af 5-15 minutter. Det lyder som om, at hendes puttetidspunkter passer fint, trods det at hun ofte sover sen middagslur og ofte sover kort middagslur - og det er måske netop dette, som gør hende ekstra træt om aftenen. Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt, hvis hun kunne sove en lidt længere middagslur, være mere frisk sidst på dagen og derfor måske så lettere at putte netop kl 19.30-20…

Hvis I putter hende til middagslur omkring kl 14, vil det så være muligt at få hende til at sove 1.5-2 timer i stedet for 45 minutter? Nogle dage sover hun jo kun 45 minutter om formiddagen og disse dage kunne hun måske så sove en længere middagslur - evt. ved at du triller hende en tur i barnevognen for at holde hende sovende midt på dagen….

Hun er i separationsfasen og den kæmpe udvikling, som hun går igennem lige nu påvirker naturligt hendes søvn og hendes evne til at overgive sig til søvnen. Det er helt normalt at børn i denne alder protesterer over at skulle sove. Hun vil hellere lege, underholde, øve sig motorisk, pludre, følge med - tiden skal ikke soves væk. Men hun har stadig brug for søvnen. Nogle gange vil det hjælpe, at du f.eks. starte med at sætte hende i barnevognen og triller en tur, hvor hun så sidder og kikker på verden. På den måde bliver hun fyldt rigtig godt op med indtryk, får lov til at opleve, følge med og mærke verden, men vognens trillen luller hende i søvn, og når hun så er parat, så lægger du hende ned og lader hende sove.

Når du går med hende på denne måde, vil hun naturligt kunne se dig, og det vil gøre hende tryg, netop fordi hun er i separationsfasen. Det samme, hvis du går med hende og starter med at lade hende ligge puttet under dynen, triller vognen, holder den stille, triller, holder stille osv. for at lære hende, at hun ikke behøver være i bevægelse - her må hun også gerne kunne se dig. Du behøver ikke snakke en masse til hende, du skal ikke appellere til vågenhed, men hun må gerne se, at du er der, at du ikke er forsvundet:) Du må også gerne forsøge at gå lidt væk fra vognen, men du skal her være opmærksom på at hun måske så vil sætte sig op og kikke efter dig - og så skal I starte forfra og det tager lidt ekstra tid, før hun så lægger sig til at sove...

Som det er lige nu, er I naturligvis nødt til at putte hende kl 19-19.30, da hun tydeligt er træt der, I skal ikke holde hende vågen mod hendes vilje. Mit skøn vil være ...

Annonce

... at hun er parat til at sove, hvis hun puttes efter ca. 4 timers vågenhed…

Du spørger, om I skal give flaske - og det kan være en overvejelse værd. Man kan diskutere, hvorvidt det er relevant at introducere flasken igen nu, hvor hun er 9 måneder gammel. Den skal jo fjernes omkring 12 måneders alderen, og der er i princippet ikke noget i vejen for, at hun får mme af kop og får dækket sit behov på denne måde. Hvis I giver flaske nu, så vil I jo skabe en ny afhængighed, som hun igen skal lære at sove uden…

Men ofte vil det at drikke af en flaske hjælpe hende til at koble fra og bedre kunne overgive sig til søvnen. Hvis hun skal drikke af en kop, så kræver det, at hun er vågen, flasken kan hun drikke af næsten i søvne… Den kan således lulle hende i søvn på en anden måde. Flasken kan gives i sengen, hvor hun forventes at sove, og på den måde kan hun lære at sove i sin seng og ikke i jeres favn. Det vil være rigtig godt her at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude ind under hovedenden af madrassen, så hele madrassen løftes lidt op. Og så tilbyde hende flasken liggende, stå ved hende, holde hænderne beroligende på hendes krop, synge en godnatsang osv. og på den måde lære hende at sove i sengen… Og igen - så er det vigtigt, at fjerne flasken før hun så sover helt, så hun ikke falder i søvn med den i munden. Meget gerne nå dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn…:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så skal I give flaske… jeg synes det er et forsøg værd, selvom hun har den alder hun har nu. Den kan være en fordel i forhold til at I slipper amningen helt, og at hun lærer at sove uden at skulle være i favn. Hvis det virker, så er det dejligt for jer alle. Hvis det ikke virker, så har I forsøgt, og så får hun blot lidt lun mme sammen med sin godnatgrød…

Nogle børn har i denne alder brug for at koble lidt fra både fysisk og mentalt, når de er puttet. De er ikke kede af det, men bruger lige lidt tid i sengen på at tumle rundt, rejse sig, vende sig, sætte sig osv. Og hvis jeres datter har det sådan, så er det okay. Hvis hun er glad og tilfreds med at være i sin seng og bruger lidt tid på at geare ned i sengen, så kan det godt være en løsning - I behøver ikke sidde og vente i de 10 minutter hun bruger på dette. Hvis hun ikke er ked af det, men bare nyder at ligge og pludre og hoppe rundt, så lad hende være. Men ligeså snart hun så har brug for at I er der, hjælper hende med at koble fra og overgive sig til søvnen, så skal I naturligvis være der.

Og så skal du ikke gå rundt med dårlig samvittighed og føle at I har gjort noget galt. Der er ingen tvivl om at I har givet Freja masser af tryghed, nærhed og fysisk kontakt og det er guld værd! Det kommer aldrig galt igen. Nu skal hun så bare lære at sove lidt mere på afstand af jer og på sigt lære at hun godt kan sove, uden at I behøver være der hele tiden, så andre også kan passe hende :) Og det kommer hen af vejen.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland