Falde i søvn selv om aftenen - del 2

24. marts 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Falde i søvn selv om aftenen - del 2

Hej igen.

Tak for dit svar Helen, det er fantastisk med så hurtig tilbagemelding. Jeg har lige lidt opfølgende spørgsmål og uddybende ting til dig.

Det skal siges, at det ikke er noget nyt at Freja skal være i vores favn for at sove, sådan har det været siden hun var helt lille. Så det hænger ikke sammen med mindre amninger. Det er blot en dårlig vane hendes forældre åbenbart har skabt. :-/ Er lidt nervøs for om vi kan få det ændret. Men det skal vi :-) Mht amning, så er det korrekt at jeg har skåret ned, for hun bliver faktisk kun ammet 1 gang i døgnet nu, hvilket er tidlig morgen. Jeg vil nemlig gerne stoppe med amning nu her.

Angående søvnrutiner om dagen, så kan jeg fortælle at Freja sover fint i barnevognen 2 gange dagligt. Dog kan vi ikke bare lægge hende derud, vi skal trille 5-15 min med hende og så sover hun derefter. Så det er også noget vi skal øve på skal ske uden bevægelse. Men hun ved udemærket godt hvad der skal ske, når hun kommer derud efterhånden. Der er sjældent noget brok. Jeg vil forsøge at gøre som du har beskrevet med at trille lidt og ikke trille. Skal hun kunne se mig imens den holder stille? Eller skal jeg gå lidt væk? Hun puttes i flyverdragt og dyne, ikke voksipose. Kan lige beskrive dagsrytmen for dig..

Frejas dagsrytme:

5-5:30 - vågner og kommer ind og tumler lidt i dobbelt sengen, får bryst

6:45-7 - havregrød

9:00 - formiddags mad (frugt eller halv bolle)

9:30 - puttes til formiddags lur og sover typisk halvanden time
Nogle dage puttes hun kl9, hvis hun er træt tidligere.

11:45-12 - frokost i form af et helt bondebrød med pålæg, frugtmos, ostehaps

13:30-14 - eftermiddags mad (halv bolle med smøreost, grød eller banan)

14:30-15 - puttes til eftermiddags lur og sover her lidt kortere lur, ca 45min til en times tid. Sker dog også at hun tager halvanden time, svinger meget.

17:15-17:30 - aftensmad (kartofler, sovs, kød, pasta, frugtmos osv)

Aften bad herefter.

Leger lidt inden godnat grød ved 18:45-19 tiden.

Puttes til nat 19:15-19:30

Denne rytme følger vi hver dag med mindre vi er nogen steder eller andet. Du skriver, at du synes vi putter hende for ...

Annonce

... tidligt. Problemet er bare at hun er træt der, og faktisk før det. Hun gnider sig i øjnene før kl 19. Hvad gør vi så? Hun begynder at pylre og derfor putter vi hende der. Hun kan ikke rigtig geare ned om aftenen, lige meget hvad vi prøver. Hun har krudt i røven :-) Så jeg synes det er/bliver svært at finde det rigtige tidspunkt til at prøve at lade hende falde i søvn selv. Jeg ammer ikke om aftenen mere og hun har ikke fået flaske siden hun var 4 måneder.

Hvad kan vi så gøre, tænker du? Skal vi prøve med flaske igen? Det er et tillægs spørgsmål, fordi jeg også skal høre ift at jeg snart stopper amningen. Om vi skal indføre flaske (som jeg tvivler på hun vil tage) eller om hun skal have MME via kop, som hun fint drikker vand af. Og når jeg ikke ammer om aftenen, hvordan kan vi så få hende til at "falde lidt ned"? Intet virker, heller ikke badet. Hun når aldrig at blive helt døsig, hun kører bare på :-) Tænker du stadig at vi skal udsætte putning til 19:30-45? Er bare bange for hun bliver overtræt? Men omvendt er jeg også i tvivl, om der er for meget gang i hende inden det. Nu her ved hun jo, at når hun kommer i vores arme, så betyder det at det er sovetid. Godt nok kan hun ind i mellem kæmpe lidt i mod, men ellers som beskrevet tidligere tager det mellem 10-20 min inden hun sover.

Vi skulle set i bakspejlet selvfølgelig have vænnet hende af med at være i vores favn om aftenen, men vi har ikke haft overskuddet og metoderne til det. Indtil Freja var ca 6,5 måned faldt hun også i søvn i vores arme om dagen, så det har vi dog fået ændret på nu. Jeg var nok for naiv og tro at hun ikke kunne lære at sove i barnevognen, så jeg kom for sent i gang med at øve med hende. Men man bliver jo klogere og heldigvis fungere det rigtig fint nu. For at nå helt i mål om dagen, skal hun så bare lære at der ikke behøver være bevægelse for at falde i søvn.

Mht at hun vil græde, så giver dine råd god mening, tak. Det har jeg noteret mig og vil prøve at efterleve dem og vurdere, hvilken type gråd det er. For ingen af os kan lide, at hun skal være unødigt ked af det.

Ser frem til at høre fra dig igen. Endnu engang tak :-)

Kærlig hilsen
Frejas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder