Svar: Urolige aftener og nætter

9. marts 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jesper og Sandra

Tak for jeres brev :) Jo - jeg vil meget gerne hjælpe og komme med lidt forskellige råd til, hvordan I måske kan få jeres lille pige til at sove bedre og mere sammenhængende om natten.

Der er flere ting som spiller ind, og det ene er, at hun er i separationsfasen. Det betyder, at hun er igang med at øve sin selvstændighed og øver sig i rent fysisk at være lidt på afstand af jer. Hun kryber, begynder at kravle, bevæger sig fysisk væk fra jer, når hun er på gulvet om dagen. Hun kikker efter jer, nogle gange skal hun lige have et kram og så er hun klar til at bevæge sig lidt væk igen.

I mærker det sandsynligvis også ved, at hun reagerer, hvis I flytter jer fra hende. Hvis I går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen, så græder hun. Det samme hvis I går på toilettet og lukker døren bag jer - det er meget vigtigt for hende at hun kan se jer, så hun ikke føler sig forladt og alene. Hun klynger sig også til jer, hvis I er nogen steder. Hun vil helst være på skødet, vil ikke at fremmede taler med hende eller kikker for meget på hende - alt samme helt normalt for den alder hun har og den udvikling, den fase, som hun lige nu går igennem.

For at kunne separarere sig er hun nødt til at føle sig knyttet til. Og derfor vil man ofte i denne periode opleve at barnet klynger sig lidt ekstra. Hun har brug for mere fysisk kontakt og nærhed - og især når hun skal sove. Hun har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen og har ofte også svært ved at sove sammenhængende, når hun endelig sover. Det er vigtigt for hende at hun både kan se jer og mærke jer, for at forstå, at I stadig er der for hende. At I ikke forsvinder, at I ikke lader hende være alene. Og børn i denne alder kan derfor også have tenens til at søge bryst og flaske lidt ekstra om natten, fordi det er tryghed og nærhed for dem netop at få mælk.

Der er altså rigtig meget i hendes alder og udvikling, som forklarer, hvorfor I lige nu oplever hende ekstra tryghedssøgende, at hun har brug for den ekstra nærhed og tætte kontakt og ofte også søger flasken og slatspiser lidt.

Derudover så spiller hendes indtag af mad og væske, samt hele dagens rytme også ind på nattens forløb og her ser jeres plan umiddelbart rigtig fin ud. Det er super, at I har fået lært hende at sove uden flaske om formiddagen - selvom jeg godt kan høre, at det har holdt hårdt… Med den alder hun har nu, så vil det være rigtig fint, at hun får to flasker i døgnet og som I beskriver hende og hendes behov, så tænker jeg, at det er flasken før middagsluren som nu skal væk. I stedet kan hun tilbydes lidt at drikke af en kop. Og så skal I beholde flaske kl 20, hvor hun puttes og igen sen aften omkring kl 23-24 og herefter skal hun så sove uden mælk til næste morgen tidlig.

Hun spiser meget lidt af sin flaske - og her ligger også en udfordring hos jer. For det lyder som om, at hvis hun kunne spise lidt større mængder f.eks. mellem 150-180 ml så ville hun sove bedre og længere og hendes slatspisen kunne undgås. Det kan godt være, at hun ikke vil og at hun efterhånden er træt af mme - og det er okay. Men I kunne godt forsøge med en anden type erstatning for at se om hun måske kunne lide en anden smag. I kan forsøge med f.eks. vælling, som hun måske bedre kan lide - vælling tæller også med i væskeregnskabet.

I kan også prøve at skifte ...

Annonce

... til en flaskesut med større eller flere huller for at se om mælken så løber lidt hurtigere til hende, og hun derfor vil spise lidt mere.

Nogle gange vil det også være en god idé at del aftenflasken i to, hvor I lægger en skiftning ind imellem. Det vil sige at hun f.eks. kan få 100 ml, herefter blive skiftet og leget lidt med, og så kan hun få 100 ml at falde i søvn på - og på den måde øges hendes samlede indtag. Og I kan være heldige at hun så netop ikke vågner op og virker søgende efter blot 40 minutter…

I kan overveje om hun skal have tilbudt en godnatgrød om aftnen, som en fast del af sit putteritual. Den kan være med til at mætte hende lidt ekstra, så I er sikre på at hun ikke vågner om natten fordi hun er sulten. Den bør dog ikke erstatte hendes flasker, så er det bedre at hun lige nu drikker lidt ekstra mme:)

Hun har brug for den mængde mælk hun drikker i løbet af sine fire flasker i løbet af natten, men hun skal nu lærer at indtage den mængde via to flasker - så hun i alt får ca. 400 ml mme i døgnet.

Og så er der jo hendes tryghed og behov for nærhed. Og jeg kan godt forstå at det er hårdt, hvis mor skal stå med hænderne på hendes hoved og krop, så hun hele tiden kan mærke mor - og hvis det gentager sig igen og igen og kan vare ved i halve til hele timer.. Derfor vil jeg anbefale jer, at I fjerner den ene side af tremmesengen og sætter jeres senge sammen. Det skal naturligvis være sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

At koble sengene sammen har den fordel, at jeres datter stadig kan puttes i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove, men mor (eller far) kan ligge ved siden af hende. Mor behøver ikke så foroverbøjet og berolige, men kan ligge og slappe af ved siden af, berolige med hænder, nærhed, beroligende ord osv. og jeres datter kan få lov til at falde i søvn på denne måde. I løbet af natten kan jeres datter på samme måde beroliges med en hånd, lige mærke at I er der, mærke nærheden - uden at I behøver stå op, begynder at vugge hende osv. men hvor hun stadig ligger i sin seng. Jeres datter kan faktisk også kravle ud af sengen og putte sig ind til jer, hvis det er det hun har behov for og på den måde kan I alle sove bedre videre.

I skal være opmærksomme på, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men lige når at registrere at flasken er væk. Meget gerne nå dertil, hvor hun får flaske, drikker sin mælk, slipper flasken, smiler, triller om og sover… Det er godt at hun får sin mælk, men det er vigtigt at hun ikke er afhængig af flasken i munden for at sove.

Vær på samme måde opmærksom på ikke at give hende sut i munden, hver gang hun vågner eller knirker lidt. Hun kan også være uhensigtsmæssig afhængig af sut. Prøv derfor om ikke den beroligende hånd på hovedet og kroppen, lidt beroligende ord, så hun kan høre, at I er der, at hun ikke er alene, kan være nok til at få hende videre i søvnen.

Og så til sidst - I skal naturligvis også sikre jer, at hun ikke vågner fordi hun har ondt. Det at søge flasken hyppigt og slatspise kan faktisk også godt være tegn på at hun f.eks. har ondt i ørerne.

Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé til, hvordan I kan få lidt mere rolige aftener og nætter - samtidig med at I jo så fint anerkender hendes ekstra behov for tryghed og nærhed lige nu:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.