Svar: Søvn! - 7 mdr.
3. marts 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Krista
Tak for dit brev og velkommen til :) Og hvor dejligt at høre, at du har købt min bog om børn og søvn og kan bruge den - du har læst godt på det hele og er nu helt med på, hvad det er for udfordringer I har, det er super - og jeg vil meget gerne uddybe.
Det er rigtigt, at det vil være godt at arbejde på at få flyttet lidt på jeres datters rytme, så hun sover lidt senere dagen igennem og begynder at kunne nøjes med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Det vil være rigtig godt hvis du kan tage udgangspunkt i en af de dage, hvor hun måske sove lidt længere, for at få rytmen passet lidt ind der. Men hvis hun lige nu ofte vågner mellem 04 og 05 og tydeligt er frisk og ikke kan sove mere, så vil det være rigtig godt, at I her står op, aktivere hende lidt og så putter hende så hurtigt som muligt igen. Så det ikke bliver hendes stå op tidspunkt, men bliver til en opvågning - og så hun er vågen i kortere og kortere tid på det tidspunkt.
Samtidig skal du så holde fast i at morgengrøden skal serveres til samme tid hver dag, uanset om hun har sovet til kl 4, 5 eller 6. Hvis I f.eks. spiser morgengrød kl 07 hver dag, så skal du holde fast i dette. Det betyder at hvis hun er vågen mellem 4 og 5 og derefter sover videre, så skal du altså tage hende op, så hun får grød kl 07. Hvis hun sover til kl 06, så skal hun også spise grød kl 07.
Da hendes søvn lige nu rykker sig, er du nødt til at holde fast i spisetiden, for på den måde at få skabt lidt fast rytme. Samtidig er de faste spisetider vigtigt i forhold til at hun begynder at føle sig sulten og dermed føler behov for mere mad - og dermed en forudsætning for at få skruet amningerne ned. Den faste spisetid om morgenen og på sigt det faste stå op tidspunkt vil hjælpe jer til at hun også puttes til fast tid om formiddagen og til middagslur, ligesom resten af dagens måltider vil blive kørt lidt mere ind i system. På den måde vil hele dagens rytme altså begynde at kunne tilpasse sig.
Du skal forsøge at følge en rytme, hvor hun tilbydes mad, når hun vågner, sammen med vand af kop og så skal hun ammes fire gange i døgnet. Du har derfor ret i at amningerne skal trappes rigtig meget ned, samtidig med at mængden af mad eller snarere antallet af måltider sættes op. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun får både mad og væske nok hele dagen igennem og derfor skal du forsøge at øge hendes indtag af mad nu - samtidig med at du så holder igen med mælk om natten… Du er nødt til at gøre begge dele, for det hænger sammen.
Mit foslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og forsøge at få hende til at sove videre, hvis ikke det lykkes, så skal hun være så kortvarigt vågen som muligt og puttes igen, så hun stadig kommer op og er klar til morgengrød kl 7…
Morgen 7-7.30: Frisk frugt i hånden og du følger efter med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få bryst først. Mellemmåltidet kl 9 erstatter amningen - og det giver bedre plads i maven til at spise frokost.
Frokost 11-11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas - lige nu er det vigtigste at hun spiser godt. Vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere lidt efter, hvor sen og hvor lang hendes formiddagslur er.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Skal umiddelbart ikke ammes om eftermiddagen og powernappen springes ofte over. Sover hun tidligt dagen igennem, vil hun dog naturligt have behov for at sove en lille lur her og det vil være okay. Så vil hun i stedet gå lidt senere i seng.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris osv. Hun må gerne få rugbrødsbjælker, kogte grøntsagbuketter, en kartoffelbåd osv. i hånden at sidde og gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30 som nu
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt - evt. amme, skifte hende og amme hende igen og derefter putte hende - hvorefter hun så skal sove uden brystet til næste morgen tidlig.
Hvad I skal gøre om natten afhænger lidt af hele situationen og hvad I fornemmer vil fungere bedst. I princippet vil det være rarest for alle, hvis hun kunne lære at sove uden brystet om natten ved at du trapper mere og mere ud af amningen, afkorter amningen, så hun ikke fyldes med mælk, men lærer at sove med dine kærtegn, nærhed osv. Læs i min bog "6 måneder, så er det slut med mælk om natten".
I skal forsøge om I med nærhed og tryghed kan få hende videre i søvnen og helst ikke nå dertil, hvor hun bliver helt ulykkelig. Ofte virker det at tage hende ind i sengen, putte med hende, så hun mærker, at hun ikke er alene og på den måde får fysisk kontakt og nærhed. Men hvis hun vågner op, bliver helt ulykkelig næsten ikke kan få luft osv. så kan det være bedre at stå op med hende, for at få afbrudt hendes gråd. Her skal I så overveje, hvad I laver - for det er ikke nogen god idé at begynde at gå rundt med hende, vugge hende i armene osv. Det kan også på sigt blive en dårlig vane - men i stedet kan det være bedre at gå ud i lyset, distrahere hende, tilbyde hende lidt vand, hvis hun er tørstig (for også at holde hende fra brystet, så I har styr på hvor meget hun drikker) og så gå tilbage i seng og forsøge at få hende videre i søvnen. Simpelthen for at undgå bryst, mælk og en voldsomme frustration og ulykkelighed hun viser.
Og ja, så vil hun naturligt få en meget afbrudt nat, men stadig skal I holde fast i rytmen om dagen, så hun kommer op og får morgengrød til samme tid hver morgen, får formiddagslur, frokost osv. hele dagen igennem og netop ved at holde fast i dagsrytmen, så skulle nætterne gerne blive bedre.
Nogle gange vil det hjælpe at mor sover sammen med hende, fordi mor er nærhed og tryghed - andre gange forstyrrer mor for meget, fordi mor dufter af mælk og hun bliver frustreret, når mælkebaren er foran hende og hun ikke kan få mælken… Derfor er der naturligvis også den mulighed, at far tager over om natten. Mor kan evt. sove et andet sted i f.eks. 3 nætter, hvor far og datter så sover sammen i dobbeltsengen. Far kan give hende tryghed, nærhed, berolige med hænder osv. Gør alt det mor også kan, men far lugter ikke af mælk og det kan gøre, at hun bedre kan falde til ro.
Nu lyder det som om at mor har masser af mælk, og der er derfor ikke umiddelbart grund til at tilbyde jeres datter en flaske, men det er faktisk også en mulighed at far giver hende en flaske sen aften. Det kan give en tryghed for jer at vide, at hun har drukket f.eks. 180 ml kl 23.30 og derfor ikke burde være sulten eller tørstig, når hun vågner senere… Det kan måske gøre det lettere at hjælpe hende videre i søvnen uden at tilbyde hende brystet. Og igen - mor er der ikke, det er far og datter som arbejder på søvnen og trygheden…
Far kan også give lidt vand i løbet af natten, hvis hun virker tørstig, men generelt er det en god idé at far forsøger at give hende så lidt som muligt, fordi hun ikke skal lære at drikke vand om natten, men netop hjælpes til at indtage sit behov i dagtimerne, så hun er fyldt så meget op hele dagen og aftenen, at hun ikke behøver væske om natten mere…
Og så mere konkret i forhold til dine spørgsmål:
Er det for voldsomt med så stor en ændring om natten - du er nødt til det. Hun er vant til at blive ammet rigtig meget og du er nødt til at sætte hendes indtag om dagen op og skrue ned for mælken. Hun vil sandsynligvis protestere over det, men det er vigtigt, at hun nu får mere rigtig mad og mindre mælk - ikke kun i forhold til hendes søvn men også i forhold til hendes trivsel generelt.
Hvordan tackler far det bedst? Far må gøre det, som han fornemmer vil virke bedst og give bedst ro - om det så er at lægge sig med hende, give hende lidt vand, eller gå ud og tænde lys, få ro på og så gå tilbage igen. Det der gør, at hun ikke forbinder søvnen med ulykkelighed og magtkamp, men stadig mærker, at far er der, passer på hende og vil hende det godt. Det er brystet og ikke trygheden der mangler.
Og generelt - så skal man ikke gøre noget der føles forkert. Hun skal ikke skrige non stop i 3 timer, så er der noget galt! Du skriver, at I har forsøgt at putte hende på eget værelse og berolige hende der, du fortæller også at hun aldrig har været i din seng, kun til en trøstetår om morgenen - og måske er det netop dette hun mangler. Ikke nødvendigvis brystet, men nærheden, trygheden, det at ligge sammen med dig eller far. Derfor forslaget med at hun lige nu f.eks. sover sammen med far i soveværelset og du prøver at sove et andet sted.
Jeg håber, du kan bruge dette videre og rigtig meget held og lykke med det projekt - måske skal I igang her i weekenden…:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske