Svar: Søvnproblemer med natamning II
2. marts 2015
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er super at du skriver tilbage, jeg vil meget gerne uddybe:)
De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet og når barnet så bliver 10 måneder, så trappes ned til 2 amninger.
Når jeg ser din dagplan og læser din beskrivelse, så er mit forslag, at du bibeholder amningen før middagsluren og amningen før putning om aftenen, men at I så giver flaske sen aften. Det har den fordel, at du for det første ved, hvor meget han har drukket, så du ved at hvis han har tømt en flaske på 200 ml og melder sig 45 minutter senere, så er det ikke fordi han er sulten, men måske fordi han har brug for trygheden og nærheden. Det har også den fordel, at far kan give flasken og du derfor kan gå lidt tidligere i seng og få lidt mere ro og overskud. Og så er det også sådan at modermælkserstatning faktisk kan mætte lidt mere end modermælk. Du kan give almindelig modermælkserstatning, du kan også prøve med lidt vælling, for at se oom det vil mætte ham lidt mere - i håb om at han så kan sove et længere søvnstræk før han vågner. I hvert fald sikrer det, at han ikke vågner fordi han er sulten.
Samtidig så vil det være fint på den måde at erstatte en amning med flaske og når han så bliver 10 måneder, så kan du f.eks. springe amningen før middagsluren over. Bibeholde amningen før han puttes til natten og flasken før midnat - og så kan du hen af vejen se, hvornår det passer at stoppe med amningen før han puttes og om du så vil tilbyde en flaske der også. På den måde kan din krop følge med i nedtrapningen (når han spiser hver time hele natten, så har du højst sandsynligt en del mælk) og du overgå stille og roligt til flaske.
Derudover skal han måske tilbydes mere mad hele dagen igennem og du skal sikre dig, at han også drikker vand nok, så han ikke søger brystet fordi han er tørstig.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 9
Frokost 11: rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer osv og også meget gerne grøntsagsmos, så han fyldes lidt ekstra op. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - når denne amning forsvinder kan du i stedet tilbyde en banan og en kop lun mælk her.
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En frugtgrød med mme på eller måske ½ dl. tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad 16.30 tilbydes en snack som nu
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, pasta, ris, kartofler, sovs osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Godnatgrød som er en grov grød f.eks. havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten - og på sigt bliver dette måske en flaske ca kl 20
Sen aften 24: Flaske med modermælkserstatning, tilskudsblanding, vælling
Som du kan se ligner min dagsplan jeres og jeres rytme er fin for alderen. Det er altså ikke fordi jeres plan er skruet forkert sammen, at jeres dreng vågner. Det handler derimod nok om, at han har problemer med sine ører (også selvom han kan sove om dagen), at han er i separationsfasen og derfor søger ekstra tryghed og nærhed, har behov for tæt fysisk kontakt - og så det problem, at han falder i søvn med brystet og har brug for det igen og igen for at sove.
Når du ammer ham om aftenen, så vil det være rigtig godt, hvis du kan lægge dig med ham og amme ham liggende i din seng. Og så lade ham ligge der, så han lige nu ikke mærker skiftet mellem favn og egen seng, som han protesterer voldsomt mod.
Læg dig, am ham og før han så sover helt, så forsøger du at trække brystet til dig. Altså lirke brystet ud af munden på ham, i starten skal du gøre det flere gange, men tilsidst skal I gerne nå dertil, hvor du ammer ham, han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn. Det er altså vigtigt, at han oplever at han kan sove, uden at have brystet i munden.
Om dagen skal du naturligt øve det samme, men putte ham i barnevognen - det lyder dog som om at det går rigtig fint :)
Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade, det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade ham ligge der. Du kan med fordel også koble hans seng til din seng, så han kan være i egen seng, men hvor du kan lægge hånden på ham og dermed berolige ham. Han kan mærke, at du er der og passer på ham - uden at du behøver give ham brystet, det er nærheden han får. Jf. tidligere svar til dig:)
Og sen aften, kan I så tilbyde ham en flaske og putte ham i egen seng, hvor han så skal sove uden at få yderligere mælk til næste morgen - hvor dagen starter med grød. Om det vil fungere bedst med at du er der, så mor stadig er der og giver nærhed, eller om det vil fungere bedre hvis far tager over, - her må I prøve jer frem. Nogle gange er mor bedst, andre gange forstyrrer duften af din mælk og så er det bedre at far tager over om natten.
Han har brug for modermælk eller modermælkserstatning til han er 1 år, og derfor vil det være nødvendigt at tilbyde ham flasken, hvis ikke du vælger at amme. Samtidig skal han jo passes, fordi storesøster skal opereres, og du er nødt til at være der for hende, så hos jer er situationen sådan, at flasken lyder som en god og praktisk løsning for alle parter….
Så mit forslag vil være flaske sen aften og ingen mælk før næste morgen, hvor dagen så starter med grød. Bibeholde amning før middagslur og aften, men stille og roligt trappes dagsamningen også ud. Og om du så vil amme om aftenen eller erstatte med en flaske her, må afhænge af hvad tiden viser og behovet vil være hos jer…
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske