Svar: Stort tryghedsbehov ved søvn

1. marts 2015

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Hvor er det dejligt at høre, at I har lyttet til jeres datter og har givet hende al den tryghed og nærhed hun har vist behov for - startet helt forfra med at være på skødet, mærke jer og stille og roligt fået hende lært at sove i seng, så dejligt! Og så bliver lillepigen syg, starter i vuggestue, hverdagen ændrer sig og hun søger jer naturligt mere og mere - og det er svært at lave om, men ikke umuligt og I har ikke gjort noget forkert:)

Jeres datter er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I går hen, hvis I putter hende i seng og går fra hende. Hun forstår ikke, at I er lige ude på den anden side af væggen. Når hun ikke kan se jer, så føler hun sig forladt og alene. Derfor er det vigtigt, at I stadig viser hende, at I er der, at I ikke er forsvundet.

Hun er sandsynligvis begyndt at gå mere omkring nu, og det betyder at der kommer en ny periode, en fase - som minder om separationsfasen i 8-10 måneders alderen. I 13-15 månedersalderen kan man tale om en "separation-gentilnærmelses-fase", hvor hun på den ene side klynger sig, så vil hun op, men så vil hun ned igen og skubber jer måske fra sig. Det kan nogle gange være svært helt at finde ud af, om hun vil jer eller vil selv…

At hun nu er i vuggestue dagligt og derfor adskilt fra jer om dagen, gør naturligt hendes behov for nærhed større, når I er sammen. Det er helt okay, at hun klynger sig lidt ekstra og på den måde får sit "mor-depot" fyldt op, så hun har noget at tære af i løbet af dagen, hvor hun skal undvære dig. Men stille og roligt kan du godt i hverdagen begynde at øve lidt mere afstand. I kan f.eks. lege gemmeleg, hvor I ...

Annonce

... skiftes til at gemme jer, sammen med hende, hvor den anden skal sige lyde og I skal gå efter lyden, lede efter hinanden osv. På den måde kan I hjælpe hende til at forstå, at man kan lytte efter den anden, og at den anden ikke behøver være forsvundet, selvom man er ude af syne - og på sigt kan det hjælpe hende, når hun skal sove.

Ellers tænker jeg, at det vil være en god idé, hvis du forsøger at øge den fysiske afstand mellem je gradvist, så hun ikke behøver ligge oven på dig, men kan ligge ved siden af dig, til at du kan sidde op tæt ved siden af hende, til at hun kan ligge i sin seng og du så sidder ved siden af. Ved på den måde at øge afstanden mellem jer gradvist tænker jeg, at hun kan følge med og ikke bliver for ulykkelig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med at du øger denne afstand så skal der sættes et nyt ritual i stedet, som så vil tage mere og mere over. Det er her rigtig fint, at I nu har indført en godnathistorie og en godnatsang, ligesom du kan give hende puttebamse/putteklud. I starten ligger du med hende, synger, læser lidt højt, hun har kluden osv. og stille og roligt sætter du dig mere og mere op. Hun kan fortsat mærke dig, du er der, du forsvinder ikke. Du læser, viser hende billeder i bogen, holder i hånden osv. hvad der nu er behov for, - og stille og roligt tager dette mere og mere over og hun lærer at sove fysisk lidt mere på afstand af dig. Fra at hun lige nu ligger med hovedet på din brystkasse, kan hun ligge med hovedet på dit skød imens du sidder op og kan stille og roligt lære at ligge ved siden af dig osv. Små ændringer af gangen, så hun hele tiden er tryg.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S