Brev:
Stort tryghedsbehov ved søvn
1. marts 2015
Alder:
13 mdr.
Stort tryghedsbehov ved søvn
Kære Helen,
Jeg har skrevet til dig tidligere, da min datter var 8½mdr. Dengang havde vi det problem, at hun græd hysterisk i forbindelse at skulle lægges til at sove om aftenen.
Vi gjorde det, at vi startede helt forfra med at lære hende at sove. Til at starte med, faldt hun i søvn på mit skød nede i stuen og efter nogle måneders arbejde, nåede vi til, at hun blev vugget i mine arme i soveværelset, og så lagt i egen seng inden hun faldt helt i søvn. Det hele tog ca 10 min. Sengen blev stående i vores værelse, da hun stadig vågnede mange gange i løbet af natten. Hun kom som regel op i vores seng mellem kl 2 og 5 om morgenen.
Hun startede i vuggestue efter nytår. Det har været en glat indkøring, og hun trives rigtig godt med det. Jeg kunne dog mærke, at hun nu havde brug for at ligge lidt længere i mine arme, jeg tolkede det som et naturligt øget behov for tryghed, og imødekom det selvfølgelig.
Der har i forbindelse med vuggestue starten været en del sygdom. Intet alvorligt, men de sædvanlige ture med feber, snot, opkast osv... Når hun er syg, er hun forståeligt meget pylret, og har fået lov til at sove i vores seng, og ligge oven på mor, som hun havde brug for.
Problemet er nu, hvor hun har været rask i noget tid, at vi ikke kan vænne hende af med det igen. Hun vil kun falde i søvn på mig, og hun er stort set umulig at lægge fra sig, selv når hun sover tungt. Hun vågner i samme øjeblik jeg lægger hende ned, og så rejser hun sig op eller begynder at græde. Jeg har taget siden af hendes seng, men selv om jeg ligger helt tæt på hende, føler hun sig kun tryg, når hun har hovedet på mig. Derudover vågner hun igen mange gange i løbet af natten, ca hver time.
Vi har et putteritual, som vi har haft længe, med kun få ændringer.
Aftensmad kl 18.( hun spiser sig mæt til måltidet), herefter bad. Nattøj på, ned i stuen og sidde 5 min. Hun får stadig en lille flaske nede i stuen, herefter op og børste tænder. Så går vi ind i soveværelset kl ca 19.15, læser en historie, og så slukker vi lyset og synger godnatsang. Hun falder meget hurtigt i søvn oven på mig, så hun er træt. Hun er ellers sund og rask, glad, udvikler sig som hun skal. Om dagen sover hun ude i barnevogn, og her kan hun bare lægges, og falder så selv i søvn. Hun får stadig to lure, den sidste vågner hun fra omkring 15-15.30.
Som du kan læse, har det aldrig været helt nemt med søvnen herhjemme. Hun har siden 4 mdr alderen haft brug for meget hjælp til at falde i søvn, og har ikke kunne sove igennem. Nu føles det dog som et stort skridt i den forkerte retning, og i disse dage, får ingen herhjemme ret meget søvn.
Jeg er i vildrede omkring, hvordan det skal gribes an. Jeg føler, at det er vigtigt at få lært hende at falde i søvn selv, men vil dog også give hende den omsorg hun beder om.
Jeg håber på nogle gode ideer fra din side.
Med venlig hilsen
En træt mor