Svar: Lære at sove i egen seng - 3 mdr.

1. marts 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte trætte mor

Tak for dit brev og stort tillykke med at I har fået en lillebror - hvor dejligt!:) Det er dejligt at høre fra dig igen, velkommen tilbage!

Der er især to ting du skal være opmærksom på. Det ene er, at du skal sikre, at din dreng får mælk nok hele dagen igennem, så han ikke behøver søge det om natten (jeg skal nok uddybe). Det andet er, at du nu skal lære ham at falde i søvn uden at have brystet i munden og uden at være i din favn.

Når man er 3 måneder gammel, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget. Netop i denne alder ændrer børn ofte rytme, de spiser og sover anderledes end tidligere, og det handler om, at de netop i den alder, begynder at interessere sig meget mere og er mere opmærksomme på, hvad der sker omkring dem.

Jeres dreng oplever verden lidt større nu. Han kan se længere, opfatter rummet han er i på en anden måde, han registrerer om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos dig eller en fremmede, og han er langt mere bevidst om, hvad der foregår omkring ham. Det betyder at han kan have svært ved f.eks. at koncentrere sig om at spise om dagen. Han lader sig forstyrre, når han skal spise, han ammes, slipper, kikker på dig, tager fat og spiser igen, slipper, pludrer med dig, tager fat, far kommer ind og så kikker han efter far og derfor er der lidt tendens til, at han slatspiser lidt i løbet af dagen. Og for at få sikret sit behov for mælk, så søger han derfor brystet ekstra hyppigt om natten.

Det vil være en god idé, hvis du nu kan arbejde på en rytme, hvor du hjælper ham til at sove 3 lure dagligt - og det er rigtig godt, hvis du kan forsøge at få mindst en af hans lure til at vare 1.5-2 timer. Derfor er det super, at du forsøger at holde ham sovende, når du mærker at han efter måske 40 minutter har tendens til at vågne op. Denne tendens hører også alderen til og handler om at hans søvn begynder at indehold flere søvnstadier og at det er svært for ham at skifte fra et søvnstadie til et andet, hvorfor han vågner op. Du må f.eks. gerne gå en lang tur med ham midt på dagen, for at holde ham sovende, eller du kan lægge dig med ham og sove middagslur sammen med ham - det vil være helt okay og kan være dejligt for jer begge:)

Og så vil det være en god idé, at du lige nu forsøger at amme ham to gange mellem hver lur. Det vil sige, at du skal prøve at lægge ham til, nå han vågner o glade ham spise det ha vil der. Derefter leger du med ham, tumler, pludrer, stimulerer ham rigtig godt både motorisk og mentalt og inden han så skal sove igen, så lægger du ham til modsatte bryst. Her vil han nogle gange tage toppen, andre gange spise mere, det styrer han selv, men det vil være rigtig godt, at han får mælk som en fast del af sit putteritual. Når han så vågner igen, så kan du starte med at amme fra det bryst, hvor han f.eks. tog toppen sidst, lege, aktivere, pludre osv. og så amme fra modsatte bryst, før han så skal sove igen.

Det at tilbyde ham de ekstra amninger om dagen kan for det første øge din mælkemængde - og hans søgning mod brystet om ...

Annonce

... natten kan faktisk også være udtryk for, at han lige nu har brug for at få mælkeproduktionen sat lidt op. Han er jo en fysisk stor dreng og det er helt naturligt, at han i perioder vil spise hyppigere, netop for at du skal producere lidt mere mælk. Det er hyppigheden af amning, der øger din mælkemængde og derfor giver det ekstra mælk at amme to gange mellem hver lur, samtidig med at det sikrer ham mælk i maven, så han sover bedre og du får skabt en rytme, hvor det bliver naturligt at han får mælk inden han skal sove.

Og så er der det med at lære at sove uden at være i favn. Jeres dreng er 3 måneder gammel og det er helt naturilgt, at han viser stort behov for tryghed. Det hænger sammen med hans alder og det ændrer sig hen af vejen. Du har dog ret i, at det ikke dur i længden, hvis han skal være i din favn for at sove og derfor vågner op, hver gang du lægger ham fra dig - og derfor skal du nu forsøge at putte ham, før han sover helt.

Når du ammer ham, så skal du prøve at lægge mærke til hans træthedstegn. Det kan være en god idé at svøbe ham, så du laver en rytme, hvor du skifter ham, svøber ham og så ammer ham imens han er svøbt. Det kan være i et svøb og hvis han er for stor til dette kan du putte ham i en sovepose - der findes mange forskellige slags. Det at være svøbt vil gøre at han føler sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme, så når du lægger ham fra dig, vil han stadig føle sig tryg. Skiftet mellem favn og seng bliver minimeret, når han er svøbt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du lægger ham fra dig, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han flyttes, vågner han og oplever at ligge et andet sted og bliver så ked af det. Derfor er det vigtigt, at han lige når at følge med i at han rent faktisk flyttes og at han oplever, hvor han bliver lagt. Han skal ikke være vågen, men flyttes fra din favn der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt - det er svært, men det kan lade sig gøre.

Se på hans øjne og og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt, og du må her gerne forsøge med en sut - måske vil det lykkes:) Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.

På den måde kan du lære ham at falde i søvn i barnevognen, liften, tremmesengen og hvor du nu gerne vil have ham til at sove. Hvis han puttes i barnevognen kan du trille ham og på den måde lulle ham i søvn. Liften kan også svinges - men du har nok ret i at han efterhånden skal ud af sin lift og at denne også kan begynde at irritere ham.

Håber du kan bruge dette videre og glæder mig til at følge jeres lille familie igen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!