Svar: Søvn og døgnrytme - 6 mdr.

26. februar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære C

Tak for dit brev og alle dine tanker:)

Det lyder som en rigtig god idé, at I nu arbejder på en mere fast rytme - det vil være rart for jeres dreng og også for dig.

Du fortæller, at du ofte forsøger at starte dagen omkring kl 7, og det er rigtig godt. Det vil netop være en god idé, at du forsøger at starte dagen til samme tid hver dag og således har fokus på jeres stå op tidspunkt, mere end på, hvad tid han sover om aftenen. Den tid I står op på, vil naturligt påvirke hele dagens rytme. Når han kommer op til samme tid om morgenen, er der stor sandsynlighed for, at han også vil sove formiddagslur og middagslur til samme tid hver dag.

Du fortæller også, at han om dagen har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og at du ofte må hjælpe ham videre. Det er rigtig fint, at du forsøger at få ham til at sove en længere lur, når ud fornemmer at han har brug for dette - MEN, jeg tænker faktisk, at det måske ville hjælpe jer, hvis du lod formiddagsluren være lidt kortere. Hvis han har tendens til at vågne op efter f.eks. at have sovet en times tid, så må du gerne prøve at tage ham op her. Det vil gøre, at du kan putte ham tidligere til middagsluren, hvor han så kan sove et lidt længere søvnstræk og han vil også kunne blive puttet til en powernap sidst på dagen, som det lyder som om, at han stadig har behov for.

Mit forslag er derfor, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han sover en kortere formiddagslur, puttes til en tidligere middagslur og får en powernap sidst på eftermiddagen - og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 8: Tilbydes en lille smule grød, frugtmos som topping, vand af kop

Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur og sover her måske en times tid.

Frokost 11.30: Tilbydes en lille smule grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 og sover her måske et par timer, måske 2.5 ...

Annonce

... time..

Eftermiddag 16.30-17: Tilbydes flaske

Sover dagens 3 lur, som er en kort powernap

Aften 18-18.30: Tilbydes en lille smule grøntsagsmos, vand af kop

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften: Flaske - det der også kaldes et drømmemåltid

Når du forsøger at give ham drømmemåltidet sen aften, så skal du ikke vække ham, men prøve at tilbyde flasken i munden og se om ikke kan vil acceptere den mere eller mindre i søvne. Det kan være en god idé at få ham til at drikke lidt mælk her, fordi det kan gøre, at han ikke vågner helt så tidligt om morgenen, fordi han der er sulten.

Som du kan se i min plan indgår der 3 små skemåltider, og det er nok lidt for tidligt for ham, men du kan forsøge med lidt smagsprøver og se, hvordan han reagerer på det. Stille og roligt vil netop skemaden være med til at skabe mere rytme over hele dagen og hjælpe jer til lidt mere struktur. Og på den måde vil I i løbet af de næste 3-4 uger få skabt mere rytme med både skemad, mælk og lure. Lige nu kan du forsøge at øge til to små smagsprøve-måltider dagligt og når det går godt, så øge til 3 små måltider dagligt jf. planen...

Tiden arbejder også for jer på den måde, at han jo bliver ældre, kan være vågen i længere tid, får større mentalt og fysisk overskud og hans indre ur bliver mere stabilt. Du er til en vis grad fortsat nødt til at være fleksibel og derfor tillade at han nogle dage har behov for at sove sin længste lur om formiddagen, men de dage, hvor du kan mærke, at hans søvn afbrydes, så kan det være udmærket ikke at kæmpe med at få ham til at sove videre og i stedet tage ham op og så netop arbejde på at han så sover en lidt tidligere middagslur, fordi hele dagen så lyder til at kunne hænge bedre sammen for jer:)

Rytmen du efterstræber lyder således fin, eneste rettelse er at du forøger med en kortere formiddagslur - og så se om ikke det vil hjælpe jer lidt videre - det håber jeg:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.