Svar: Søvn og døgnrytme - 6 mdr.
26. februar 2015
Alder:
6 mdr.
Kære C
Tak for dit brev og alle dine tanker:)
Det lyder som en rigtig god idé, at I nu arbejder på en mere fast rytme - det vil være rart for jeres dreng og også for dig.
Du fortæller, at du ofte forsøger at starte dagen omkring kl 7, og det er rigtig godt. Det vil netop være en god idé, at du forsøger at starte dagen til samme tid hver dag og således har fokus på jeres stå op tidspunkt, mere end på, hvad tid han sover om aftenen. Den tid I står op på, vil naturligt påvirke hele dagens rytme. Når han kommer op til samme tid om morgenen, er der stor sandsynlighed for, at han også vil sove formiddagslur og middagslur til samme tid hver dag.
Du fortæller også, at han om dagen har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og at du ofte må hjælpe ham videre. Det er rigtig fint, at du forsøger at få ham til at sove en længere lur, når ud fornemmer at han har brug for dette - MEN, jeg tænker faktisk, at det måske ville hjælpe jer, hvis du lod formiddagsluren være lidt kortere. Hvis han har tendens til at vågne op efter f.eks. at have sovet en times tid, så må du gerne prøve at tage ham op her. Det vil gøre, at du kan putte ham tidligere til middagsluren, hvor han så kan sove et lidt længere søvnstræk og han vil også kunne blive puttet til en powernap sidst på dagen, som det lyder som om, at han stadig har behov for.
Mit forslag er derfor, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han sover en kortere formiddagslur, puttes til en tidligere middagslur og får en powernap sidst på eftermiddagen - og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 8: Tilbydes en lille smule grød, frugtmos som topping, vand af kop
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur og sover her måske en times tid.
Frokost 11.30: Tilbydes en lille smule grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 og sover her måske et par timer, måske 2.5 time..
Eftermiddag 16.30-17: Tilbydes flaske
Sover dagens 3 lur, som er en kort powernap
Aften 18-18.30: Tilbydes en lille smule grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften: Flaske - det der også kaldes et drømmemåltid
Når du forsøger at give ham drømmemåltidet sen aften, så skal du ikke vække ham, men prøve at tilbyde flasken i munden og se om ikke kan vil acceptere den mere eller mindre i søvne. Det kan være en god idé at få ham til at drikke lidt mælk her, fordi det kan gøre, at han ikke vågner helt så tidligt om morgenen, fordi han der er sulten.
Som du kan se i min plan indgår der 3 små skemåltider, og det er nok lidt for tidligt for ham, men du kan forsøge med lidt smagsprøver og se, hvordan han reagerer på det. Stille og roligt vil netop skemaden være med til at skabe mere rytme over hele dagen og hjælpe jer til lidt mere struktur. Og på den måde vil I i løbet af de næste 3-4 uger få skabt mere rytme med både skemad, mælk og lure. Lige nu kan du forsøge at øge til to små smagsprøve-måltider dagligt og når det går godt, så øge til 3 små måltider dagligt jf. planen...
Tiden arbejder også for jer på den måde, at han jo bliver ældre, kan være vågen i længere tid, får større mentalt og fysisk overskud og hans indre ur bliver mere stabilt. Du er til en vis grad fortsat nødt til at være fleksibel og derfor tillade at han nogle dage har behov for at sove sin længste lur om formiddagen, men de dage, hvor du kan mærke, at hans søvn afbrydes, så kan det være udmærket ikke at kæmpe med at få ham til at sove videre og i stedet tage ham op og så netop arbejde på at han så sover en lidt tidligere middagslur, fordi hele dagen så lyder til at kunne hænge bedre sammen for jer:)
Rytmen du efterstræber lyder således fin, eneste rettelse er at du forøger med en kortere formiddagslur - og så se om ikke det vil hjælpe jer lidt videre - det håber jeg:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske