Søvn og døgnrytme - 6 mdr.

26. februar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn og døgnrytme - 6 mdr.

Kære Helen

Nu har jeg igen et spørgsmål omkring søvn, nærmere bestemt døgnrytme. Det fylder for mig, fordi vi generelt har en meget utilfreds dreng, og jeg tænker, at det måske er en af de ting, vi kan forbedre.

Han er, som du ved, født 6 uger for tidligt og er derfor også ret sart. Det har vist sig siden sidst, at han er ca. 3 måneder bagud rent motorisk. Det er især hans hånd-øje koordination, der er udfordret, men derudover er han heller ikke begyndt at trille endnu og leger ikke ud fra et ”aktivitetscentrum”. Det betyder, at han ikke er særlig selvhjulpet i forhold til at underholde sig selv, og at han hurtigt bliver frustreret, når han ligger for sig selv (altid i samme rum som mig). Jeg tænker, at en del af hans utilfredshed skyldes dette, men tænker også, at vi kan gøre mere rytmemæssigt.

Selvom jeg, siden vi kom hjem, har efterstræbt en genkendelig hverdag via rutiner, er det stadig ikke muligt at lave lægeaftaler og lignende, hvor jeg ved, han er vågen, og det er ved at blive frustrerende. Jeg kunne godt bruge nogle gode råd til at komme videre med det.

Problemet består i, at hans tidspunkter for lure og antallet af lure varierer fra dag til dag på trods af mit arbejde mod lidt mere faste rammer. Hvis han sover to lure, er det som om, at hans døgnrytme har for få timer, fordi han vil tidligere og tidligere i seng (og derfor står tidligere og tidligere op), og hvis han sover tre lure om dagen, kommer han senere og senere i seng. Jeg er dagligt i situationer, hvor jeg enten forsøger at holde ham vågen lidt længere eller putter ham lige lidt for tidligt, og det generer mig – især fordi det ikke er godt for ham, men også fordi hverdagen bliver uforudsigelig (det skal siges, at jeg vist har lige så meget brug for forudsigelig som min søn).

I går fik han to lure og kom i seng kl. 20.15. Han sov (uden mad!) frem til kl. 5.20, hvor jeg forsøgte at give ham en flaske i tremmesengen for at få ham til at tage en time mere, men her var han klar til at stå op, så det måtte vi jo gøre. Han blev puttet til formiddagslur kl. 8. Dvs., at han i dag får brug for tre lure for ikke at skulle tidligere i seng end i går.

Jeg efterstræber følgende ca.-rytme: Op kl. 7, formiddagslur kl. 9.30-11.30, eftermiddagslur kl. ...

Annonce

... 14-16, og her går det galt, for hvis ikke han får en tredje lur, kommer han for tidligt i seng (ligesom i går), og hvis han får en tredje lur, kommer den til at ligge ret sent (sandsynligvis fra 18.45-19.15). Han kan også finde på at sove 2,5 time i stedet for to timer tidligere på dagen, og så bliver den tredje lur rykket yderligere (her vælger vi som regel at strække ham med en meget utilfreds dreng som følge). Dertil kommer, at han normalt er nem at putte til de to første lure, mens han græder og vægrer sig ved den tredje lur. Det ville løse sig, hvis han sov 1-2 timer mere om natten, så det håber jeg naturligvis på, at han snart gør.

Han er alt i alt blevet rigtig god til at sove, men er bedre til det om natten end om dagen, idet han stadig har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet (et problem han sjovt nok aldrig har haft om natten). Om aftenen bliver han puttet i sin tremmeseng på samme måde, og vi har ingen problemer med at få ham til at sove (længere). Han skal for det meste spise en enkelt gang i løbet af natten, men det er aldrig på samme tidspunkt, og et par gange om ugen sover han 8-9 timer uden mad, hvorefter han ikke vil sove mere. Han har således en tendens til at ville tidligere op, når han sover 8-9 timer uden mad, end når han vågner tidligere for at spise.

Vi har forsøgt over flere omgange at give ham mad på faste tidspunkter om natten også, men han kan desværre ikke spise sovende og sover i øvrigt så dybt, at det føles helt forkert at vække ham, så ”natteshowet” styrer han selv. Om dagen sover han dårligere, hvorfor vi har taget vores barnevogn op i lejligheden, så vi har mulighed for at trille ham i søvn, når han vågner efter 30-40 minutter (jeg kunne nemlig ikke hjælpe ham videre i søvnen, hvis han sov i sin seng). Her bliver han også altid puttet på samme måde ved at komme i voksiposen, som bliver båret ind i barnevognen, og som så trilles til han sover (1-2 minutter). På sigt vil jeg gerne bare kunne lægge ham uden at trille, men det må bliver næste projekt.

Vi er begyndt på grød efter formiddagsluren, men han spiser endnu ikke så meget, og ellers får han flaske, når han vågner fra en lur og inden han bliver lagt til at sove.

Hvad tænker du, vi kan gøre anderledes?

De bedste hilsner
C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor