Svar: Svær at få til at falde i søvn - 4 mdr.

24. januar 2005

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Djomo

Din datter er nu så gammel at det vil være en rigtig god idé at I forsøgte at indføre nogle faste rutiner og tider omkring hvornår hun spiser og hvornår hun sover. Og det vil være en fordel at lægge hende til at sove, når hun er 'mættet godt af'.

Det er fint at du forsøger med allomin 2, som kan have en lidt mere mættende effekt end anden erstatning. Du kan også forsøge med lidt vælling, som på nogen børn virker mere mættende. Du skal dog være opmærksom på at hun i alderen 4-6 mdr. max må få hvad der svarer til to flasker vælling dagligt. En flaske vælling til natten eller midt på dagen (alt efter hvor I tror det virker bedst) kan være være en mulighed.

Derudover så tror jeg det er meget vigtigt at I hjælper hende til at 'holde sammen på sig selv'. Du beskriver at hun ligger og basker med armene, både når hun sover og i forbindelse med et måltid. Prøv derfor når du sidder med hende at 'holde hende fast' i dine arme, - naturligvis ikke ondt, men så du har et fast greb om hende og hjælper hende til at få hold på sig selv. Alternativt kan du forsøge at pakke hende i en dyne eller et tæppe. Det samme gør sig gældende, når hun skal sove, - prøv om ikke du kan 'svøbe' hende lidt, for at skabe ro omkring hende.

Hvis hun hører til de følsomme børn, så vær opmærksom på hvor meget støj der er omkring hende. Har I f.eks. ofte fjernsyn og radio tændt. Det kan være med til at påvirke hendes koncentration når hun spiser, men også forstyrre hende, når hun skal sove. Der må gerne være lyde, men vær opmærksom på at det ikke er for voldsomt. I hvertfald i en periode for at se om det kan være med til at skabe ro.

Selv om jeg ikke går ind for at 'skemalægge' børn, så tror jeg det vil være en god idé at du prøver at skabe lidt skema for dagen. Altså finder faste ...

Annonce

... tidspunkter, hvor I gør bestemte ting. Det er fint at I putter hende, når I fornemmer at hun er træt, men jeg tror umiddelbart at I skal forsøge at putte hende lidt efter tider også - naturligvis så de to ting passer sammen.

Hvis jeres datter er overtræt og ikke kan kapere alle de indtryk hun får, så kan hun 'gå i selvsving' og slet ikke finde ro, og det lyder som om at det er det, der sker nogle gange. Da hun tager så fint på som hun gør, så kan I også prøve at give hende lidt kamillete eller kogt vand med lidt sukker (1 tsk til 100ml). Det kan nogle gange have en effekt og give lidt ro i maven, hvis barnet har mavekneb. Det skal ikke være i så store mængder at det tager pladsen op for den egentige mad, men lidt kan nogle gange være på sin plads.

Der sker nogle ændringer med børns tarmsystem netop omkring 4 mdr´s alderen, hvorfor man også kan starte med skemad her. Jeg tror som du selv også at der vil ske en ændring i takt med at jeres datter bliver ældre og får fastere mad. Det er dog ikke kun maden, men også de faste rutiner I skal arbejde med.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

'Godnat og sov godt' er god for nogen, men ikke for alle. Nogle af bogens afsnit er udmærket, men der står også ting, som jeg personligt ikke bryder mig om. Men vi er jo alle forskellige. Afsnittet om netop vigtigheden i at have en god rutine, kan I bruge, men derudover så tror jeg som sagt at det handler om at I skaber en fast rytme, hvor I f.eks. kører en tur med barnevognen, på et fast tidspunkt hver dag, for at få hende til at sove godt, i hvert fald en gang om dagen. En god dagssøvn er ofte også forudsætningen for at få en god nattesøvn.

Dejligt at du efter at have fulgt med på sidelinien har fået lyst til selv at benytte dig af brevkassen:o)

Håber du kan bruge lidt af ovenstående. Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet