Svar: Svær at få til at falde i søvn - 4 mdr.
24. januar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Djomo
Din datter er nu så gammel at det vil være en rigtig god idé at I forsøgte at indføre nogle faste rutiner og tider omkring hvornår hun spiser og hvornår hun sover. Og det vil være en fordel at lægge hende til at sove, når hun er 'mættet godt af'.
Det er fint at du forsøger med allomin 2, som kan have en lidt mere mættende effekt end anden erstatning. Du kan også forsøge med lidt vælling, som på nogen børn virker mere mættende. Du skal dog være opmærksom på at hun i alderen 4-6 mdr. max må få hvad der svarer til to flasker vælling dagligt. En flaske vælling til natten eller midt på dagen (alt efter hvor I tror det virker bedst) kan være være en mulighed.
Derudover så tror jeg det er meget vigtigt at I hjælper hende til at 'holde sammen på sig selv'. Du beskriver at hun ligger og basker med armene, både når hun sover og i forbindelse med et måltid. Prøv derfor når du sidder med hende at 'holde hende fast' i dine arme, - naturligvis ikke ondt, men så du har et fast greb om hende og hjælper hende til at få hold på sig selv. Alternativt kan du forsøge at pakke hende i en dyne eller et tæppe. Det samme gør sig gældende, når hun skal sove, - prøv om ikke du kan 'svøbe' hende lidt, for at skabe ro omkring hende.
Hvis hun hører til de følsomme børn, så vær opmærksom på hvor meget støj der er omkring hende. Har I f.eks. ofte fjernsyn og radio tændt. Det kan være med til at påvirke hendes koncentration når hun spiser, men også forstyrre hende, når hun skal sove. Der må gerne være lyde, men vær opmærksom på at det ikke er for voldsomt. I hvertfald i en periode for at se om det kan være med til at skabe ro.
Selv om jeg ikke går ind for at 'skemalægge' børn, så tror jeg det vil være en god idé at du prøver at skabe lidt skema for dagen. Altså finder faste tidspunkter, hvor I gør bestemte ting. Det er fint at I putter hende, når I fornemmer at hun er træt, men jeg tror umiddelbart at I skal forsøge at putte hende lidt efter tider også - naturligvis så de to ting passer sammen.
Hvis jeres datter er overtræt og ikke kan kapere alle de indtryk hun får, så kan hun 'gå i selvsving' og slet ikke finde ro, og det lyder som om at det er det, der sker nogle gange. Da hun tager så fint på som hun gør, så kan I også prøve at give hende lidt kamillete eller kogt vand med lidt sukker (1 tsk til 100ml). Det kan nogle gange have en effekt og give lidt ro i maven, hvis barnet har mavekneb. Det skal ikke være i så store mængder at det tager pladsen op for den egentige mad, men lidt kan nogle gange være på sin plads.
Der sker nogle ændringer med børns tarmsystem netop omkring 4 mdr´s alderen, hvorfor man også kan starte med skemad her. Jeg tror som du selv også at der vil ske en ændring i takt med at jeres datter bliver ældre og får fastere mad. Det er dog ikke kun maden, men også de faste rutiner I skal arbejde med.
'Godnat og sov godt' er god for nogen, men ikke for alle. Nogle af bogens afsnit er udmærket, men der står også ting, som jeg personligt ikke bryder mig om. Men vi er jo alle forskellige. Afsnittet om netop vigtigheden i at have en god rutine, kan I bruge, men derudover så tror jeg som sagt at det handler om at I skaber en fast rytme, hvor I f.eks. kører en tur med barnevognen, på et fast tidspunkt hver dag, for at få hende til at sove godt, i hvert fald en gang om dagen. En god dagssøvn er ofte også forudsætningen for at få en god nattesøvn.
Dejligt at du efter at have fulgt med på sidelinien har fået lyst til selv at benytte dig af brevkassen:o)
Håber du kan bruge lidt af ovenstående. Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske