Svar: Vågen om natten - 18 mdr.
24. februar 2015
Alder:
18 mdr.
Kære Laila
Tak for dit brev og velkommen til:)
Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig:)
For det første, så oplever mange forældre, at deres børn netop omkring 1.5 års alderen får en periode, hvor de sover dårligt om natten. De kan have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen og de har ofte også svært ved at sove sammenhængende. Dette hænger sammen med at de i den alder begynder at få lidt farefornemmelse.
Farefornemmelsen betyder at han lige nu oplever verden større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han bevæger sig hurtigere omkring, falder og slår sig. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og han møder også modstand fra dig, du holder f.eks. fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, du siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og også om natten.
Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og gør det svært at slippe en dag fyldt med oplevelser. Oplevelserne bearbejdet, når han drømmer og netop i denne alder oplever mange forældre at børnene vågner om natten, fordi de våger af en drøm. Nogle børn vågner med skrig og er meget kede af det, nogle gange virker det voldsomt og det er i denne alder at nogle børn også begynder at have anfald af natteskræk.
Så man kan sige at generelt er der ofte tale om en urolig søvnperiode i 18-20 måneders alderen, som handler om at barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt.
Din dreng vågner dog ikke med skrig og han er umiddelbart ikke ked af det, når han vågner - hvilket er godt:) Derfor tyder det ikke på, at han drømmer ubehagelige drømme, men han kan naturligvis stadig godt vågne fordi han drømmer, fordi han har en masse oplevelser, der skal bearbejdes…
Så er det også meget tænkeligt at jeres dagsrytme spiller ind. Du fortæller at du ofte lader ham soe længere om morgenen, når han har været vågen om natten - de dage, hvor der er mulighed for det, så får han lov til at sove. Det forstår jeg godt! Men, hvis jeres dagsrytme varierer meget, så kører hans indre ur ikke stabilt og det kan være det, som giver problemerne om natten. Børn skal have hjælp til en stabil rytme og derfor er det en god idé, hvis du kan forsøge at køre samme rytme hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend.
Det vil sige op til samme tid hver morgen, være aktiv og vågen til faste tider, spise mad til faste tider og sove til faste tider - hele dagen igennem og uanset om det er hverdag eller weekend. Måden dagen fungerer på vil naturligt spille ind på nattens forløb. Og hvis din dreng varierer sit stå op tidspunkt meget, så vil hans middagslur og tidspunktet for denne lur ofte også variere og dermed vil nattesøvnen blive påvirket.
Det er rigtig fint, at du er opmærksom på, at han så vidt muligt ikke skal sove om eftermiddagen, fordi søvn efter kl 16 kan "æde" af nattesøvnen med den alder han har og jeg forstå godt dine bevæggrunde for at vække ham kl 14. Men du skal være opmærksom på om han nogle gange alligevel når at powernappe om eftermiddagen i bilen eller på cyklen på vej hjem. Hvis han "når at falde hen", når I er på vej hjem, så kan det være forklaringen på at han har en opvågning midt nat og så vil det være bedre at lade ham sove en lidt længere middagslur, så du sikrer, at han kan holde sig vågen fra han hentes og til han skal i seng om aftenen…
Du skal også sikre dig, at han ikke vågner fordi han er sulten og tørstig. Du må meget gerne tilbyde ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Så I f.eks. har en aftenrytme, hvor I spiser aftensmad kl 17.30-18, herefter kommer han i bad, så tilbydes han en godnatgrød i køkkenet sammen med lidt mælk af en kop ca kl 18.45, så får han børstet tænder og bliver puttet i seng ca kl 19 som nu…
Og så kan det også være, at han lige nu blot vågner, fordi han nyder de stille nattetimer, han nyder mørket, det at kunne pludre og høre sig selv. Og det vil han højst sandsynligt vokse fra igen :)
Det bedste du kan gøre, når han vågner, er at hjælpe ham videre i søvnen, betrygge og berolige og signalere at det er sovetid nu, og så er det som sagt rigtig fint, at han ikke er ked af det:)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske