Svar: Sove i egen seng - 6 mdr.

23. februar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mariette

Tak for dit brev - og dejligt at høre fra dig igen - tillykke med at I har fået en lillebror:)

For nogle kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme og jeg kan godt høre, at det påvirker dig rigtig meget, at I ikke fik amningen til at fungere. Du beskriver dog en lille dreng, der lyder til på alle måder at trives og han lyder ikke til at mangle noget - heller ikke mors nærhed :) Du fortæller jo, at du netop prioriterer at give ham den ekstra nærhed og tætte fysiske kontakt og det er rigtig godt.

Jeg kan dog godt forstå, at du er lidt ked af, hvis du er nødt til at gå i seng samtidig med lillebror og derfor skal sove allerede kl 20, og derfor er det rigtig fint at lære ham, at han godt kan sove, uden at du behøver tæt ved siden af ham. Og det lyder som om at du gør det helt rigtige.

Det er super, at hans seng står i forlængelse af din. Har du fjernet tremmerne fra den ene side? Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men det vil være en god idé, fordi det giver mulighed for at jeres dreng fortsat er i egen seng imens du er i din seng. Du kan stadig lægge en hånd over på ham, lade ham mærke at du er der osv. så han får den nærhed han søger, men uden at du behøver løfte ham over i din seng og uden at han lærer at sove i din seng.

Det er også rigtig godt at han kan falde i søvn i egen seng om aftenen, at han behøver sove i din favn. Det er et skridt på vejen, og det må du gerne holde fast i. Her tænker jeg at tiden vil arbejde lidt for jer:) Nogle børn vågner lidt for meget op og bliver kede af det, hvis de starter med at være i favn og derefter flyttes til egen seng - det lyder ikke til at være tilfældet hos jer, ...

Annonce

... men du kan godt prøve, om det vil hjælpe ham til at sove videre, hvis du f.eks. giver ham flaske i sengen, altså der, hvor du ønsker han skal sove. Så han ikke først er i din favn og derefter flyttes. Du skal stadig være ved side af ham, holde flasken, give ham nærheden, men han kan måske godt få flasken i sengen og falde i søvn der - så skiftet fra favn til seng undgås. Det kan forsøges, om det vil gøre en forskel hos jer.

Hvis du vælger at give ham flasken imens han ligger i sengen, så vil det være godt at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden.

Du kan også prøve at gøre det, at du lægger dig med ham i din seng, giver ham flasken der - og lader ham falde i søvn der - og så flytter du dig. Naturligvis igen sikre dig, at han ikke kan trille ned af sengen og komme til skade. Måske vil han sove bedre og mere sammenhængende i din seng, og når du så selv vil i seng, så giver du ham flaske igen og først derefter putter du ham så over i egen seng, hvor han så kan sove indtil næste morgen tidlig, hvor han tilbydes mælk igen….

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der er lidt forskellige muligheder, og jeg håber du kan bruge dette lidt videre - men som sagt, så tænker jeg, at tiden vil arbejde for jer, og det lyder som om, at du gør det rigtig godt!

Hele hans rytme, hvornår han sover om dagen, hvornår han er vågen og aktiv, hvornår han spiser osv. vil naturligt også spille ind på aftenens og nattens forløb, men det lyder umiddelbart som om at dagen fungerer rigtig godt og som om at I har en fin rytme her…

Håber det giver lidt ro med på vejen, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder