Svar: Putning tager lang tid

18. februar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra jer igen :) Og stort tillykke med at I venter en lille ny søster eller bror:)

Det gennemsnitlige søvnbehov, når man er 2-2.5 år er 12.5-13 timers søvn i døgnet. ofte fordelt sådan at barnet sover 11 timer om natten og 1.5-2 timers middagslur. At der er tale om et gennemsnit betyder at nogle børn sover lidt mindre og andre sover lidt mere - og jeres dreng lyder til at være et af de børn, som sover lidt mindre. Hans søvnbehov er måske kun ca 12 timer i døgnet og da han sover 2 timer til middag (helt okay:)), så vil hans skulle sove 10 timer om natten.

I vækker ham kl 6.30 og det betyder, at hans udregnede puttetidspunkt vil være ca 20.30 - altså der, hvor I faktisk forsøger at putte ham. Så langt så godt:)

Men jeres dreng er en lille ugle - B menneske. Han sover bedst om morgenen og vågner ikke af sig selv. Og om aftenen er han frisk - rigtig frisk. Det er hans bedste tid på dagen. Dette sammenholdt med et lille søvnbehov giver naturligt lidt ekstra udfordringer hos jer og jeg kan godt forstå, at I synes det er svært.

Samtidig tænker jeg også, at han jo har en alder nu, hvor han er meget bevidst. Han er udmærket klar over, at når han er puttet i seng, så sidder I i stuen og hygger, og det vil han være en del af:) Han mærker også forandringerne, at der er en baby på vej. Han fornemmer babyen uden helt at forstå det. Du kræver måske lidt mere selvhjulpenhed af ham, stiller lidt flere krav om at han f.eks. skal gå selv, du løfter ham ikke, bærer ham ikke rundt osv. Og det reagerer han på - han søger dig ekstra meget, klynger sig lidt mere, virker ekstra "morsyg" og det mærkes ofte om aftenen. Han kan have ekstra svært ved at slippe jer, vil være sikre på, at I er der og at I prioriterer ham.

Og så har I jo forsøgt at putte ham og arbejdet på putning meget længe og det lyder som ...

Annonce

... om, at der efterhånden er blevet skabt en rutine, hvor han har lært at putningen skal vare en time. Altså at han tror, at når han skal sove, så betyder det at han lægges i seng, I læser bog, giver vand, går lidt til og fra, han rejser sig, følges tilbage, rejser sig igen, I sidder der, går igen osv. osv. Og for at få ændret denne opfattelse af, hvad det at komme i seng betyder, hvad putning egentlig går ud på, så er det nødvendigt at I i en periode putter ham senere end hans udregnede behov. Og det betyder, at hvis I ved, at han først sover kl 21.15 så skal I ikke putte ham før kl 21.15. Og holde fast i dette tidspunkt gennem længere tid. Så han simpelthen lærer at falde i søvn inden for ca 15 minutter - og først når han kan dette, og det kan godt vare nogle uger, så kan I begynde at arbejde på at rykke puttetidspunktet lidt frem.

Og samtidig med dette, så er det vigtigt, at han stadig kommer op til samme tid hver morgen, uanset om det er hverdag eller weekend, ligesom det er vigtigt, at han kun sover 2 timer til middag. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham, men et spørgsmål om at hans søvn skal forlænges om aftenen - ikke om morgenen eller om dagen. Derfor er det godt, hvis I kan samarbejde med dagplejen omkring det, og hvis I kan holde fast i rytmen, når det er weekend…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så er det jo sådan, at han lige nu faktisk ikke sover før klokken ofte er 21.15, så lige nu sover han jo mindre end sit udregnede behov - det I ændrer er dog, at tiden op til søvnen ikke er fyldt med frustration og renden frem og tilbage, I får ham lært, hvad det betyder at blive lagt i seng og det hele bliver lidt mere hyggeligt for alle om aftenen. Og stille og roligt må puttetidspunktet så flyttes frem - men en dreng der går tidligt i seng, skal I nok ikke regne med at I har, for han er en lille ugle:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.