Putning tager lang tid

18. februar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Putning tager lang tid

Hej Helen.

Jeg har haft skrevet til dig nogle gange før angående vores søn og manglende søvn og nu står vi igen i en situation, vi godt kunne tænke os at finde en løsning på.

Det tager RIGTIG lang tid at putte ham om aftenen og han kan ikke falde i søvn selv. De fleste dage falder han først i søvn kl 21.30 eller senere. Vi har forsøgt os med at skubbe søvnen som du skriver om i din bog, men vi kan simpelthen ikke få det puttetidspunkt til at ligge tidligere. Vi vækker ham hver dag kl 6.30, han sover ca 2 timer til middag fra omkring 12.30-14.30 og det kan vi ikke rigtig ændre ved, da dagplejen har en ikke-vække politik og de to timer var et minimum vi fik dem til at gå med til. Når kl er 20 om aftenen er han ikke i nærheden af at være træt. De fleste dage forsøger vi at putte omkring kl 20.30 og så er vi heldige hvis vi slipper ud derfra inden kl 21.30.

På et tidspunkt forsøgte vi først at putte ham omkring kl 21.15, for at han blev rigtig træt og det ikke tog så lang tid at putte og det virkede også, men vi kunne på ingen måde rykke tidspunktet fremad lige meget hvor lidt vi prøvede af gangen. Vi forsøgte også at han skulle falde i søvn selv, men efter en uge uden nogen som helst form for fremskridt og hvor han hver gang steg ud af sengen et sted mellem 25 og 35 gange og det stadig tog minimum (ofte mere!) halvanden time for ham at falde i søvn, opgav vi. Der var ingen af os der synes det var en rar måde at afslutte dagen på. Vi afprøvede dit tip med at lave noget praktisk udenfor hans værelse, men det hjalp ikke. Vi nåede kun lige at lægge ham tilbage i sengen og vende ryggen til og så var han kravlet ud igen.

Lige pt sover han i vores seng da han har været lidt syg (og nej det er desværre ikke det der ellers plager ham, for han er ikke syg ret ofte) og har haft ekstra ...

Annonce

... brug for tryghed og de 7 gange hver nat vi skulle ind til ham for at trøste, var ikke noget der gav ekstra søvn for nogen af os. Men det er meningen at han skal ind til sig selv, når han er ovenpå igen og han har da også sovet på sit værelse før, men aldrig lige så godt som når han sover hos os. Hos sig selv plejer han at vågne mellem kl 3 og 5 og komme ind til os, hvorefter vi så må følge ham tilbage igen og ofte tilbringe den resterende del af natten på en madras ved siden af hans seng, da han også her kan være meget lang tid om at falde til ro - nogle gange falder han først i søvn igen 1/2 time inden vi skal op :( Vi forsøgte også med at han så bare kunne sove hos os når han kom ind der om natten, men efter noget tid faldt han ikke i søvn der, så nogle gange endte det med vi slet ikke fik sovet mere.

Til maj/juni står vi overfor en familieforøgelse og udsigten til at have et lille ny barn med alt det som det kræver samtidig med at det her søvn ræs ikke er bedre, er ikke ligefrem opløftende.

Vi ved simpelthen ikke hvordan vi skal få ham til at falde i søvn på et normalt tidspunkt om aftenen og hvordan vi kommer hen til at han kan falde i søvn selv efter putning og godnathistorie/godnatsang. Han er bare ALT for frisk!! Han er ikke ked og vil gerne ind og putte, men han ligger bare og kigger og kan ikke falde i søvn (dog kun hvis vi er der). Det er som om han gerne vil, for han tager ofte vores hånd og lægger op for øjnenen og vender og drejer sig tusind gange uden at finde ro. Hvis vi går bliver han ked af det, ikke ulykkelig, men det forlænger kun hele seancen.

Hvad søren gør vi? Der er ikke forskel på de dage hvor vi tager et langt varmt bad og de dage vi ikke gør og han er heller ikke sulten når han skal i seng, så jeg synes vi er løbet tør for ideer.

Håber du kan hjælpe.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene