Svar: 15 måneder og hysterisk

17. februar 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære familien Christensen

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, I kan bruge:)

I fortæller, at hun altid har haft svært ved at falde i søvn, men at det i en længere periode er gået fint. Når jeg læser jeres beskrivelse af jeres lille pige, så får jeg det indtryk, at hun er en pige, som følger rigtig meget med. Hun har sandsynligvis altid været meget opmærksom og på - og det lyder for mig som om, at det hun har svært ved er, at koble fra. Det er svært for hende at slippe dagens oplevelser og overgive sig til søvnen. Men når hun så først sover, så sover hun godt.

For at hjælpe hende med at koble fra, så er det vigtigt at hun er parat til at sove, når hun bliver puttet - hvis hu bliver puttet for tidligt, så bliver hun frustreret og kan ikke falde i søvn, hvis hun puttes for sent, så bliver hun overtræt og vil igen have sværere ved at sove. Derfor er det vigtigt, at hun har så ens en rytme hele dagen igennem, som hun kan have. Jo mere ens rytmen er om dagen, jo større sandsynlighed er der for at I kan finde det rigtige puttetidspunkt om aftenen.

Det betyder at hun skal op til samme tid hver dag uanset om det er hverdag eller weekend. Hendes samlede søvnbehov er ca 13.5 time i døgnet og det betyder at hvis hun f.eks. puttes kl 19 og står op kl 06.30, så skal hun om dagen sove en middagslur på ca 2 timer. Sover hun mere om dagen eller sover hun længere om morgenen, så vil puttetidspunktet skulle ligge senere end kl 19…

De fleste børn vil når de er mellem 12-18 måneder gamle begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og lige nu er hun måske i en overgangsperiode, hvor hun nogle dage har brug for to lure og andre dage kan nøjes med kun en lur. Hvis I og vuggestuen lige nu arbejder på at hun kun sover en lur dagligt, så er det vigtigt, at I er opmærksomme på, hvor træt hun er, når I henter hende. Har hun tendens til at powernappe om eftermiddagen, når I er på vej hjem i bil eller på cykel? Hvis hun når at falde hen på vejen hjem, så kan det faktisk være forklaringen på, at hun er svær at putte om aftenen. I givet fald kan det være bedre at arbejde på, at hun så får en ekstra lille lur om formiddagen - fordi søvnen så ikke vil påvirke puttetidspunktet om aftenen. Det er nemlig sådan, at med den alder hun har, så vil søvn der ligger efter kl 16 kunne "æde" af nattesøvnen. Så hvis hun powernapper der, så vil hun kunne få svært ved at sove om aftenen, hun vil kunne vågne op midt om natten og hun vil også kunne begynde at vågne meget tidlig morgen.

Hendes udvikling spiller også ind. Hun begynder at gå mere omkring og hun er motorisk meget mere på egen hånd nu. Samtidig er hun adskilt fra jer om dagen og det at hun nu er rigtig godt igang med at øve sin selvstændighed betyder at hun også vil klynge sig ekstra til ...

Annonce

... jer. Hun har brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed, brug for at mærke, at I er der. Jeg plejer at sige at hende "mor-depot eller far-depot skal fyldes ekstra op", der skal være noget at tære af, når hun er alene og I ikke er der. Og derfor vil hun klynge sig ekstra til jer, når hun er hjemme - og ofte om aftenen, når hun skal sove.

Det er derfor vigtigt, at I finder balancen mellem at være der, sidde hos hende, holde i hånden og hvad der nu er behov for, for at hun trygt kan lægge sig til at sove og samtidig sørger for, at hun lære at det er sovetid og ikke legetid om aftenen.

Det kan være en god idé at tilbyde hende en godnatgrød som en fast del af putteritualet. En aftenrutine kan se således ud:

Aften 17.30: Aftensmad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller mælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnagrød i køkkenet kl ca 18.45, vand eller mælk af kop. Får børstet tænder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten ca kl 19

Grøden er med til at give ro i kroppen. Samtidig kan det ligge hyggelige ritual ved middagsbordet gøre, at hun "bliver tanket lidt op" og derfor ikke higer helt så meget efter jer, når I skal sove. I har snakket, pludret, leget lidt, hygget inden hun puttes, så hun er mæt og tilfreds både fysisk og mentalt, når hun puttes.

Og så skal I vurdere, hvor meget I skal sidde hos hende. Hvis hun har brug for at I sidder der, holder i hånden og læser lidt højt, taler dagen igennem, så hun får bearbejdet nogle af sine tanker og alt hvad hun har oplevet, så skal I gøre det. Det er godt givet ud at bruge 15 minutter på denne måde mod at hun så falder i søvn trygt og dejligt.

Er hun ulykkelig, græder, protesterer over at skulle være i sin seng, så må I tage hende op, trøste, sidde med hende, tale beroligende og når der så atter er ro på, så må I forsøge at putte hende igen, kærligt og omsorgsfuldt.

Hvis hun vil lege, hopper rundt og tror, at det at I sidder der betyder at I skal lege og ikke sove, så vil det være okay at I går kortvarigt fra hende. I skal ikke være væk i mere end 3 minutter og I skal gå tilbage til hende - også selvom hun ikke græder. Det er ikke en kontrolleret grådmetode. Det er ikke meningen, at hun skal græde, det handler derimod om, at hun skal lære at I ikke vil lege, men at det er sovetid. Ved at gå kortvarigt fra hende, så forstår hun bedre, at I ikke vil underholde, og når I så vener tilbage, så vil hun være mere parat til at ligge ned, overgive sig til søvnen og her skal I så være der, berolige og betrygge, give hende den nærhed, hun har behov for, for at hun kan overgive sig til søvnen. Men I skal være hundrede procent sikre på at tidspunktet for putning er rigtigt og I skal skabe rutiner op til søvnen, som giver god grobund for en god søvn:)

Jeg håber, I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor