Brev:
15 måneder og hysterisk
17. februar 2015
Alder:
15 mdr.
15 måneder og hysterisk
Kære Helen,
Vi har løbende læst dine indlæg gennem vores start som familie, til stor hjælp hen af vejen.
Nu er vi selv et sted, hvor vi virkelig godt kunne bruge et godt råd!
Vores datter er 15 måneder. Hun går i vuggestue og er utrolig glad for at være der. Vi arbejder begge to fuldtid, og i vores fritid er vi stort set altid sammen som familie.
Vores datter har altid haft svært ved at falde i søvn - helt fra hun blev født. Hun har tilgengæld altid sovet meget, når hun først er faldet i søvn. Hun sover alle sine lure udenfor (kan ikke sove indenfor til middag) og så har hun sovet i eget værelse siden hun var 3-4 måneder. At lægge hende har altid været vanskeligt, særligt efter hun er begyndt at stille sig op. I en længere periode har det dog gået rigtig fint og vi har lagt hende og hun er selv faldet i søvn. Vi har et fast putteritual (aftensmad 17.30, bad, nattøj og hygge på værelset, puttes i seng 19.00 med flaske og en sut). Vi har kunne høre at hun har ligget og snakket lidt og så faldet i søvn af sig selv.
Det har så ændret sig drastisk. I godt 2 uger nu har det været et marridt at lægge vores datter i seng. Hun er glad lige indtil vi løfter hende op i seng. Så får hun et hysterisk anfald. Som vi begynder at lægge hende (det er ofte mig som putter) begynder hun allerede at hyper ventilere. Hun skriger, græder, kaster om sig.
Hvis vi går ud af rummet, slår hun krop og hoved ind i siderne af sengen. Det er meget voldsomt! vi går ind, tager hende op og hun lægger sig ind til os/klamrer sig og falder til ro. Hvis vi sætter os med hende i armene begynder hun at lege - og bliver hysterisk hvis hun ikke får sin vilje. Hvis vi sætter os inde på værelset, går der timer hvor hun snakker og leger oppe i sin seng.
Jeg har prøvet at lægge mig sammen med hende i vores seng, men der vil hun bare lege og roder også rundt i 2-3 timer før hun til sidste falder om af træthed.
Vi er ved at være desperate! og er på bar bund.
Har du et godt råd?
De bedste hilsner,
Familien Christensen