Svar: Ugle baby 8 mdr

10. februar 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Birthe

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med at du er blevet tilbudt et vikariat, det lyder rigtig dejligt, men jeg kan godt forstå, at du er lidt utryg ved det hele, fordi den nye hverdag naturligt kommer til at ændre mange ting. Umuligt er det dog ikke og det er rigtig godt, at du netop går igang nu, så du kan nå at få skabt en rytme for din datter, som netop kan fungere, når hun skal til at passes ude og du skal til at arbejde:)

Det lyder som om at I allerede er ved at have en rytme, som kan passe ind i den dagligdag I skal have og det første du skal gøre er at begynde at vække din datter om morgenen. Det er vigtigt at I starter dagen til samme tid hver dag, fordi det naturligt vil spille ind på hendes rytme resten af dagen. I behøver ikke lige nu stå op allerede kl 06, men det vil være rigtig fint, hvis du kan stå op kl ca 7, så hun hver morgen får morgenmad kl ca 7.30. Det er jo samtidig det tidspunkt hun skal spise morgenmad på i vuggestuen. Og så lyder det som om at du faktisk allerede forsøger at starte dagen her - så det er super.

Du skal naturligvis vække hende kærligt og nænsomt, så det sker stille og roligt og på en rar måde - vågner hun af sig selv er det super, men lige nu skal du nok hjælpe hende med at vågne og starte dagen:)

Samtidig med at du gør dette, så skal du skære antallet af amninger ned og øge hendes indtag af rigtig mad. Hun skal have rigtig mange måltider i løbet af dagen - morgenmad, frokost, aftensmad og mellemmåltider formiddag, eftermiddag og også gerne en natgrød før hun puttes til natten. Og så vil det være rigtig fint, hvis du lige nu ammer hende 3 gange i døgnet - inden middagslur, aften og sen aften.

Det betyder at hun ikke længere skal ammes før sin formiddagslur og hun skal heller ikke længere ammes i løbet af natten. Men netop i takt med at du øger hendes indtag af mad i løbet af dagen og tilbyder vand af kop, så falder hendes behov for brystet også om natten. Og du skal ikke være ked af at du har valgt at amme - du kan godt amme hende og sikre hendes behov, når du er hjemme. Hvis hun vil tage en flaske er det fint, men hvis hun ikke vil, så er det også fint. Hun har en alder nu, hvor hendes behov for mælk skal trappes gevaldigt ned og derfor er det ikke meningen at du skal give hende flaske i stedet for at amme - hun skal i stedet have mere rigtig mad, flere måltider.

En dagsplan du kan følge ser således ud:

Vækkes kl ca 7, hvis hun ikke vågner af sig selv. Skal ikke ammes om morgenen.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør i små bitte bider og tilbydes også lidt frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på selv. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - skal IKKE ammes her. Sæt hende i barnevognen og tril hende en tur, så du på den måde får sprunget amningen over

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg og lidt agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl ...

Annonce

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes evt. lidt tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop. Skal IKKE ammes om eftermiddagen.

Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, pasta, ris, grøntsager, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker. Almindelige børnevenlige retter :) Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød, lidt mælk af kop og får herefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt og sover uden yderligere bryst til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

Som du kan se, så er forskellen på din nuværende plan og det jeg foreslår at der i min plan er mellemmåltider som erstatter amningen og at du nu skal amme betydeligt mindre end du plejer. Det bliver naturligt svært, men ikke desto mindre nødvendigt og det er her vigtigt, at du jo netop tilbyder hende noget at spise og at drikke - men mad og vand af kop - og ikke brystet. Og du er der naturligvis for hende, pludrer med hende, holder hende, trøster og beroliger, giver hende puttekluden osv. men brystet trappes ned.

Du må gerne lægge dig med hende i din seng om aftenen og amme hende i søvn, men du skal prøve at arbejde på, at hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover, så hun lærer at overgive sig til søvnen uden at have dit bryst i munden. At du lægger dig med hende, kan være med til at holde hende sovende. Når hun så sover godt, så må du gerne lade hende ligge, naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af sengen og komme til skade og sen aften, når du selv går i seng, så kan du amme hende igen og derefter putte hende i egen seng, hvor hun så kan sove til næste morgen tidlig. Det kan være en god idé at I ligger lidt på afstand, så hun ikke kan dufte din mælk. Når hun vågner tidlig morgen, må du gerne tage hende over til dig for at hjælpe hende videre i søvnen, men prøv at afkorte amningen her, så hun får mindre og mindre og til sidst kan undvære.

Godnatgrøden vil sandsynligvis også hjælpe på hendes behov for brystet om aftenen og den må du som sagt gerne introducere nu:)

Du må naturligvis også gerne forsøge at introducere en flaske, du kan prøve at tilbyde den før middagsluren eller sen aften. Flasken kan være praktisk, når andre skal passe hende, men er som sagt ikke nødvendig - når hun bliver 10 måneder vil to amninger være passende og det betyder at mælken før middagsluren kan undværes. Indtil da kan hun få mælk af kop, når hun skal passes af andre. Skal hun passes om aftenen, kan den der passer forsøge med flaske og ellers kan hun også få en kop mælk her, og så må du amme hende, når du er hjemme igen.

Som jeg læser dit brev, så er I faktisk rigtig fint på vej i den rigtige retning, hvilket jeg håber at du også kan se ud af mit svar i dag - så du skal blot fortsætte alt det du allerede er igang med, forsøge at holde dagsplanen, skære ned i antallet af amninger og øge antallet af måltider - og tro på at det nok skal gå :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!