Svar: Ugle baby 8 mdr
10. februar 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Birthe
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med at du er blevet tilbudt et vikariat, det lyder rigtig dejligt, men jeg kan godt forstå, at du er lidt utryg ved det hele, fordi den nye hverdag naturligt kommer til at ændre mange ting. Umuligt er det dog ikke og det er rigtig godt, at du netop går igang nu, så du kan nå at få skabt en rytme for din datter, som netop kan fungere, når hun skal til at passes ude og du skal til at arbejde:)
Det lyder som om at I allerede er ved at have en rytme, som kan passe ind i den dagligdag I skal have og det første du skal gøre er at begynde at vække din datter om morgenen. Det er vigtigt at I starter dagen til samme tid hver dag, fordi det naturligt vil spille ind på hendes rytme resten af dagen. I behøver ikke lige nu stå op allerede kl 06, men det vil være rigtig fint, hvis du kan stå op kl ca 7, så hun hver morgen får morgenmad kl ca 7.30. Det er jo samtidig det tidspunkt hun skal spise morgenmad på i vuggestuen. Og så lyder det som om at du faktisk allerede forsøger at starte dagen her - så det er super.
Du skal naturligvis vække hende kærligt og nænsomt, så det sker stille og roligt og på en rar måde - vågner hun af sig selv er det super, men lige nu skal du nok hjælpe hende med at vågne og starte dagen:)
Samtidig med at du gør dette, så skal du skære antallet af amninger ned og øge hendes indtag af rigtig mad. Hun skal have rigtig mange måltider i løbet af dagen - morgenmad, frokost, aftensmad og mellemmåltider formiddag, eftermiddag og også gerne en natgrød før hun puttes til natten. Og så vil det være rigtig fint, hvis du lige nu ammer hende 3 gange i døgnet - inden middagslur, aften og sen aften.
Det betyder at hun ikke længere skal ammes før sin formiddagslur og hun skal heller ikke længere ammes i løbet af natten. Men netop i takt med at du øger hendes indtag af mad i løbet af dagen og tilbyder vand af kop, så falder hendes behov for brystet også om natten. Og du skal ikke være ked af at du har valgt at amme - du kan godt amme hende og sikre hendes behov, når du er hjemme. Hvis hun vil tage en flaske er det fint, men hvis hun ikke vil, så er det også fint. Hun har en alder nu, hvor hendes behov for mælk skal trappes gevaldigt ned og derfor er det ikke meningen at du skal give hende flaske i stedet for at amme - hun skal i stedet have mere rigtig mad, flere måltider.
En dagsplan du kan følge ser således ud:
Vækkes kl ca 7, hvis hun ikke vågner af sig selv. Skal ikke ammes om morgenen.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør i små bitte bider og tilbydes også lidt frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på selv. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - skal IKKE ammes her. Sæt hende i barnevognen og tril hende en tur, så du på den måde får sprunget amningen over
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg og lidt agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes evt. lidt tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop. Skal IKKE ammes om eftermiddagen.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, pasta, ris, grøntsager, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker. Almindelige børnevenlige retter :) Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød, lidt mælk af kop og får herefter børstet tænder
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt og sover uden yderligere bryst til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Som du kan se, så er forskellen på din nuværende plan og det jeg foreslår at der i min plan er mellemmåltider som erstatter amningen og at du nu skal amme betydeligt mindre end du plejer. Det bliver naturligt svært, men ikke desto mindre nødvendigt og det er her vigtigt, at du jo netop tilbyder hende noget at spise og at drikke - men mad og vand af kop - og ikke brystet. Og du er der naturligvis for hende, pludrer med hende, holder hende, trøster og beroliger, giver hende puttekluden osv. men brystet trappes ned.
Du må gerne lægge dig med hende i din seng om aftenen og amme hende i søvn, men du skal prøve at arbejde på, at hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover, så hun lærer at overgive sig til søvnen uden at have dit bryst i munden. At du lægger dig med hende, kan være med til at holde hende sovende. Når hun så sover godt, så må du gerne lade hende ligge, naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af sengen og komme til skade og sen aften, når du selv går i seng, så kan du amme hende igen og derefter putte hende i egen seng, hvor hun så kan sove til næste morgen tidlig. Det kan være en god idé at I ligger lidt på afstand, så hun ikke kan dufte din mælk. Når hun vågner tidlig morgen, må du gerne tage hende over til dig for at hjælpe hende videre i søvnen, men prøv at afkorte amningen her, så hun får mindre og mindre og til sidst kan undvære.
Godnatgrøden vil sandsynligvis også hjælpe på hendes behov for brystet om aftenen og den må du som sagt gerne introducere nu:)
Du må naturligvis også gerne forsøge at introducere en flaske, du kan prøve at tilbyde den før middagsluren eller sen aften. Flasken kan være praktisk, når andre skal passe hende, men er som sagt ikke nødvendig - når hun bliver 10 måneder vil to amninger være passende og det betyder at mælken før middagsluren kan undværes. Indtil da kan hun få mælk af kop, når hun skal passes af andre. Skal hun passes om aftenen, kan den der passer forsøge med flaske og ellers kan hun også få en kop mælk her, og så må du amme hende, når du er hjemme igen.
Som jeg læser dit brev, så er I faktisk rigtig fint på vej i den rigtige retning, hvilket jeg håber at du også kan se ud af mit svar i dag - så du skal blot fortsætte alt det du allerede er igang med, forsøge at holde dagsplanen, skære ned i antallet af amninger og øge antallet af måltider - og tro på at det nok skal gå :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske